ایران‌خودرو

در بازدید مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو از یک شرکت دانش‌بنیان که در زمینه آزمون‌های خودرویی فعالیت می‌کند، بر بومی‌سازی آزمون‌های خودرو در فرآیند تکوین و توسعه تاکید شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در بازدید مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو از یک شرکت دانش‌بنیان که در زمینه آزمون‌های خودرویی فعالیت می‌کند، بر بومی‌سازی آزمون‌های خودرو در فرآیند تکوین و توسعه تاکید شد. این شرکت دانش‌بنیان در زمینه آزمون‌های خودرویی ازجمله EMC و آزمون‌های کیفیت و امنیت فعالیت می‌کند و اندازه‌گیری میزان تشعشعات الکترومغناطیسی و ارتعاش و ایمنی الکتریکی قطعات مورداستفاده در خودرو با اندازه‌گیری شرایط محیطی بخشی از آزمون‌های این مرکز دانشی است. گروه صنعتی ایران‌خودرو که توسعه و تعمیق همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده، قرار است در زمینه آزمون‌های کیفی و امنیت نرم‌افزارهای مورداستفاده در خودرو با این شرکت دانش‌بنیان همکاری کند. به گفته مدیران این شرکت دانش‌بنیان، قابلیت آزمون هرگونه تجهیز نرم‌افزاری در این شرکت وجود دارد.

انجام آزمون خودروهای سواری و سنگین در ابعاد و اوزان مختلف
به‌زودی و با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ایران‌خودرو و این شرکت دانش‌بنیان، برخی آزمون‌های خودرویی که در حوزه امنیت و ایمنی قرار دارد، در این شرکت انجام خواهد شد. با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود، شرکت دانش‌بنیان مذکور توان آزمون در گروه‌های مختلف خودرویی ازجمله خودروهای سواری و سنگین در هرگونه ابعاد، اندازه و وزن را دارد. آزمون‌های موصوف که جزو الزامات استانداردهای ۸۵گانه تعیین‌شده برای خودروهاست، پیش از این با صرف سالانه چندین میلیون یورو هزینه در خارج از مرزهای کشور انجام می‌شد، اما با بومی‌سازی آن، صرفه‌جویی قابل توجهی در انجام فرآیند آزمون‌ها رقم خواهد خورد. همچنین وجود دانش فنی و دسترسی به مرکز آزمون در داخل کشور، سبب تکرار آزمون‌ها با هزینه کم‌تر و ایجاد اطمینان بیش‌تر از صحت نتایج آزمون خواهد شد. این موضوع از سوی خودروسازان نیز مورد استقبال قرار گرفته است و با توجه به کوتاه‌شدن فرآیند آزمون و کاهش هزینه‌ها و دسترسی آسان به مرکز آزمون، امکان تکرار در موارد تغییر منابع تامین قطعات نیز به راحتی وجود دارد. درحال‌حاضر شرکت‌های قطعه‌ساز نیز برای آزمون قطعات و تجهیزاتی که دارای برد الکترونیکی هستند، از امکانات آزمون این شرکت دانش‌بنیان بهره‌مند می‌شوند.

برنامه تکمیل آزمون‌های ۸۵گانه
در همین راستا و در ابتدای ماه جاری، مدیرعامل شرکت ساپکو در بازدید از ایتراک به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آزمایشگاهی و آزمون قطعات و مجموعه‌های خودرو در خاورمیانه (ایتراک)، بر ضرورت توسعه همکاری و تعامل شرکت ایتراک و مراکز مهندسی ایران‌خودرو و ساپکو تاکید کرد. بهروز غفاری ضمن تاکید بر توسعه فعالیت‌های مهندسی در زنجیره تامین، گفت: «نقش شرکت ایتراک در نهادینه‌سازی و توسعه دانش مهندسی و استانداردهای حوزه آزمون بسیار کلیدی است.» وی اهتمام جدی به تحقیق و توسعه را پاشنه آشیل توسعه صنعت خودروسازی و نقش آن را در کاهش هزینه و بهای تمام‌شده، افزایش کیفیت و جلب رضایت مشتری، بسیار خطیر عنوان کرد. غفاری با معرفی شرکت ایتراک به‌عنوان یک مرکز دانش‌بنیان، تاثیرگذار و مطرح در مقایسه با شرکت‌های مطرح در این حوزه، بر ضرورت ایجاد مرکز آزمون جاده‌ای و تصادف و همچنین تکمیل قابلیت انجام آزمون‌های ۸۵گانه خودرو در شرکت ایتراک تاکید کرد و گفت: «توسعه مراکز آزمون خودرو شرط لازم در توسعه صنعت خودرو کشور است.» وی تعامل هدفمند شرکت ایتراک با مهندسی ساپکو و مرکز تحقیقات ایران‌خودرو را زمینه‌ساز توسعه دانش مهندسی برشمرد و با اشاره به ارزش دانش، آن را غیرقابل ارزش‌گذاری دانست و بر ضرورت توسعه دانش مهندسی از گذرگاه تعامل ایتراک و مراکز طراحی مهندسی تاکید کرد. در ادامه این بازدید، داوود جهاندیده، مدیرعامل ایتراک ضمن ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های این شرکت، از کسب ۵.۲میلیارد سود در شش‌ماهه گذشته، تحقق ۹۰درصد درآمد سال۱۴۰۰ در شش‌ماهه نخست امسال براساس گزارش حسابرسی مجمع میان‌دوره‌ای شرکت ایتراک و جهت‌گیری و برنامه‌ریزی این شرکت در راستای توسعه آزمون‌ها در حوزه ماژول و مگاماژول‌های خودرو خبر داد. وی ضمن معرفی پروژه‌های در دست اجرا و توسعه‌ای شرکت ایتراک، اظهار کرد: «عزم جدی ایتراک در راستای تکمیل آزمون‌های ۸۵گانه و ضرورت ایجاد مرکز آزمون‌ جاده‌ای قرار دارد.» گفتنی است؛ مدیرعامل ساپکو و قائم‌مقام این شرکت، در این بازدید از ۱۸ آزمایشگاه تخصصی شرکت ایتراک در حوزه‌های مختلف ارتعاش و خستگی، برق و الکترونیک، پلیمر و نساجی، کالیبراسیون، موتور و قوای محرکه، مکانیک، متالورژی، نورسنجی، ماشین‌های الکتریکی، سازگاری الکترومغناطیسی و... بازدید کردند.
افزایش ۷۹درصدی درآمد ایتراک
بنا بر بررسی عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو، نتایج عملکردی ایتراک در نیمه نخست امسال، نشان‌دهنده افزایش ۷۹درصدی درآمد این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. مدیرعامل شرکت ایتراک در این‌باره گفت: «گزارش‌های مالی نشان می‌دهد که با افزایش ۷۹درصدی در شش‌ماهه اول سال، بیش از ۱۰۳میلیاردتومان درآمد حاصل شده است.» وی ادامه داد: «باتوجه به این‌که سهام‌دار عمده شرکت ایتراک، گروه صنعتی ایران‌خودرو شامل شرکت مادر، ساپکو، ایساکو و ایران‌خودرو دیزل است، سهم عمده فروش و خدمات‌رسانی به این شرکت‌ها انجام می‌شود و سهم فروش ایتراک به سایر مشتریان خارج از گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۳درصد است.» جهاندیده با بیان این‌که میزان درآمد سرانه ایتراک در شش‌ماهه اول امسال، ۸۴ درصد بیش‌از مدت مشابه سال قبل بود و از ۲.۴میلیارد تومان به ۴.۴میلیارد تومان رسیده است، گفت: «افزایش سود کسب‌شده از دیگر اقدامات مثبت ایتراک در سال جاری بوده که با اقدامات صورت‌گرفته مجموع درآمد عملیاتی تا پایان شهریورماه به میزان درآمد کل سال گذشته بوده است.» وی تصریح کرد: «شاهد افزایش بیش از ۳۵۰درصدی سود ایتراک در شش ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.» مدیرعامل ایتراک درخصوص اقدامات توسعه‌ای شرکت ایتراک گفت: «بر اساس نیازسنجی و اهداف کلان تعیین‌شده از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، طرح‌های جامع تحول مرکز مستقل آزمایشگاه، آزمون‌های خودرویی، طراحی ساختمان و خرید تجهیزات هشت پروژه به ارزش ۴۰۰میلیارد تومان در سال جاری و سال آینده اجرا خواهد شد.» وی به مشارکت ایتراک در تفاهم‌نامه مشترک ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و گفت: «با توجه به عقد تفاهم‌نامه مشترک دو خودروساز بزرگ کشور در جریان رویداد فناورانه خودروهای آینده، ایتراک در کنار ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این پروژه بزرگ مشارکت دارد.» وی در پایان گفت: «در راستای تعامل بهتر و ارایه خدمات به صنعت خودرو کشور، بازدید مدیران شرکت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو و مدیران شرکت‌های خارج گروه از شرکت ایتراک صورت گرفته و همچنین نشست‌هایی برای عقد تفاهم‌نامه و قرارداد برای افزایش تعاملات و درنتیجه افزایش سهم بازار در حال اجراست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =