روغن پایه

ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن پایه گروه‌یک در دنیا مجبور به واردات نوع خاصی از این نوع روغن‌پایه برای تامین نیاز واحدهای تولیدی کشور شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن پایه گروه‌یک در دنیا مجبور به واردات نوع خاصی از این نوع روغن‌پایه برای تامین نیاز واحدهای تولیدی کشور شد. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» اواخر مردادماه معاون معادن و فناوری مواد وزارت صمت در دستوری به 4پالایشگاه اصلی تولیدکننده روغن پایه آنها را مکلف کرد مازاد تولید خود را صرفا در بورس کالا عرضه کنند و تنها درصورت نبود مشتری داخلی با پرداخت 15درصد عوارض صادراتی محصول خود را به مشتری‌های خارجی بفروشند. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شد کمبود روغن‌پایه گروه‌یک در کشور را پایان دهد و شرکت‌های تولیدکننده روانکار در بخش‌خصوصی برای همیشه با کمبود ماده اولیه در بازار آن هم در کشوری که خود بزرگ‌ترین تولیدکننده آن ماده اولیه است، خداحافظی کنند.
با این‌حال اما برخی شرکت‌های پالایشگاهی بعد از سال‌ها فعالیت و حتی صادرات حجم‌های بسیار زیاد از روغن پایه sn100 تولید آن را باعث کاهش راندمان تولید اعلام کرده‌اند و قرار است دست تولیدکنندگان داخلی را در پوست گردو بگذارند. این محصول که تنها توسط یکی از شرکت‌های پالایشگاهی تولید و به بازار عرضه می‌شد؛ سهم قابل‌توجهی هم در سبد صادراتی کشور داشت اما یکباره با بالارفتن عوارض صادراتی ازیک‌سو و الزام این شرکت به توزیع تمامی مازاد تولید خود در بورس کالا ازسوی‌دیگر، مسئولان شرکت تصمیم گرفتند تولید را متوقف کرده و کاهش راندمان را به‌عنوان علت اصلی این تصمیم عنوان کنند. این گرید از روغن پایه گروه یک یکی از ملزومات اصلی در تولید روغن‌های مولتی‌گرید مانند روغن های 10w40 و 20w50 است و در صورت عدم تامین آن ازسوی تولیدکنندگان داخلی، متقاضیان مجبور به تامین آن از طریق صادرات هستند. بر همین اساس و با بررسی لیست محصولات عرضه‌شده توسط این پالایشگاه در بورس کالا مشخص شد پس از اعلام ممنوعیت صادرات این محصول در عمل عرضه این محصول نیز در بازار داخلی تقریبا متوقف شده است. برهمین اساس وزارت صمت در جلسه مدیریت عرضه و تعیین کف عرضه هفتگی انواع روغن‌پایه در بورس کالا که اول آذرماه برگزار و 5روز بعد نیز ابلاغ شد؛ به این نتیجه رسیده است که استفاده از خوراک آیزوریسایکل و تولید روغن‌پایه sn100 موجب کاهش قابل‌ملاحظه راندمان تولید می‌شود و واحدهای تولیدی در مقاطع مشخصی امکان تولید این محصول را فقط برای تامین نیاز خود دارند و در عمل امکان عرضه این نوع روغن در بورس کالا وجود ندارد. با این‌تفاصیل بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه گروه‌یک در منطقه مجبور به واردات محصول sn100 شده است و طبق مصوبه وزارت صمت شرکت‌های تولیدکننده روانکار در بخش‌خصوصی برای تامین نیاز خود باید این محصول را از خارج کشور وارد کنند. با این تصمیم بازهم شرکت‌های بخش خصوصی یک قدم از تولیدکنندگان پالایشگاهی در کاهش هزینه‌های تولید روغن‌های مولتی‌گرید عقب افتادند و باید محصولات خود را با قیمت تمام‌شده بالاتر برای رقابت با این غول‌های نفتی به بازار عرضه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =