ساخت باتری

چین در زمینه تولید انواع باتری جایگاه نخست را به‌خود اختصاص داده است؛ با این همه اروپا می‌تواند با بهره‌گیری از تخصص خود در تولید محصولات مدرن‌تر، سرنوشت خود را در این بخش تا حد زیادی تغییر دهد و برخوردار از عنوان پرچم‌دار شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،چین در زمینه تولید انواع باتری جایگاه نخست را به‌خود اختصاص داده است؛ با این همه اروپا می‌تواند با بهره‌گیری از تخصص خود در تولید محصولات مدرن‌تر، سرنوشت خود را در این بخش تا حد زیادی تغییر دهد و برخوردار از عنوان پرچم‌دار شود. به‌مناسبت اجلاس «کسب‌وکار خودروهای دیجیتال» که توسط «Il Sole 24 Ore » برگزار شد، گروهی از کارشناسان وضعیت فعلی و تحولات احتمالی باتری‌های تولیدشده در اتحادیه‌اروپا را بررسی کردند. گروهی از کارشناسان درمورد فناوری‌های فعلی و آینده و آن‌چه در حال رخ دادن است، مروری داشته‌اند و درمورد آن به‌بحث و بررسی نشسته‌اند.
سیلویا بوداردو، استاد پلی‌تکنیک در تورین در این خصوص گفت: «برای مقابله با قدرت طاقت‌فرسای چین در تولید باتری، اتحادیه باتری اروپا را ایجاد کردیم؛ انجمنی که هدف آن حمله به‌بازاری با گردش مالی 250 میلیارددلار در سال است. به‌طور خاص، برای تقویت و توسعه صنعت باتری محصولات نسل بعد ایمن‌تر، بادوام‌تر و پایدارتر خواهند بود.» وی افزود: «اروپا به‌نوعی ماموریت دارد بر محصولاتی تمرکز کند که تولید آن‌ها پیچیده‌تر است؛ اما به‌ما اجازه می‌دهد گام بزرگی در تحرک الکتریکی برداریم. قاره کهن باید بر فرمول‌های شیمیایی جدید و معماری‌هایی که به‌نفع بازیافت مواد گرانبها هستند، تمرکز کند.» بوداردو در ادامه با اشاره به‌وضعیت معادن برای تولید مواداولیه باتری خودروهای برقی تصریح کرد: «وضعیت برخی مواداولیه برای تولید باتری خوب نیست. ما نیاز به‌فناوری‌هایی داریم که مواد را دوباره بازگردانیم. اروپا همچنین باید فرآیندهای بازیافت خود را بهینه کند. زیرا امروزه هنوز تعداد کمی از انباشته‌های مورد استفاده (حتی پس از عمر دوم) وجود دارد؛ اما در آینده آن‌ها منبعی ضروری خواهند بود.» بوداردو در این خصوص ایده‌های بسیار روشنی دارد و از آن با عنوان باتری‌های امروز معدن باتری‌های فردا خواهند بود، یاد می‌کند. به‌عنوان مثال مورد سرب را در نظر می‌گیریم. سرب موجود در باتری‌های امروزی به‌طور متوسط، عمر 100 ساله دارد و این درمورد نیکل، کبالت، لیتیوم و سایر مواد مفید نیز صادق است؛ به‌این ترتیب ترسِ از چین و دست نیافتن به‌موادخام در اختیار آن نیز به‌مرور از بین خواهد رفت.
سرجیو ایوریو، مدیرعامل شرکت «Italmatch» (فعال در زمینه مواد شیمیایی) نیز با شرکت در این میزگرد توضیح داد که ایتالیا به‌شدت روی موضوع بازیافت کار می‌کند و در این خصوص تکنیک‌های بازیافت انتخابی ایجاد شده است که به‌موادی مانند نیکل و کبالت اجازه می‌دهد امروزه با خلوص بالا بازیابی شوند. در آینده می‌توان همین کار را با لیتیوم انجام داد که بسیار شبیه به‌سایر عناصر است و نیازمند روش‌های شیمیایی است که هنوز توسعه نیافته است. وی گفت: «ما همچنین درحال کار روی حالت جامد هستیم و درتلاشیم در تعریف فناوری جهات مختلف را در نظر بگیریم تا بتوانیم درارتباط با باتری‌ خودروهای الکتریکی گام بزرگی برداریم.» «Giacomo Vigna» رئیس اقتصاد دایره‌ای و سیاست پایداری «Mimit» نیز گفت: «در دنیای باتری آینده، اقتصاد چرخشی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ بنابراین لازم است باتری‌هایی طراحی شوند که بازیافت آن‌ها آسان باشد. قوانینی که همه باید به آن‌ها احترام بگذارند.» با در نظر گرفتن این موضوع، ما نیز باید برای تدوین قوانین در راستای رقابت منصفانه با تولیدکنندگان بین‌المللی تلاش کنیم؛ چراکه در غیر این صورت تولیدکنندگان ما دچار مشکل خواهند شد. در این مسیر ما به‌یک سیستم کنترل گمرکی نیاز داریم که به‌شکل موثری عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =