واردات خودرو

با ابلاغ آیین‌نامه واردات، شرکت‌های زیادی درخواست قرارگیری در فهرست واردات خودرو را داشتند. در این میان، برخی شرکت‌ها که به تایید وزارت صمت رسیدند، با نمایش بیلبوردهایی در سطح کلانشهرها خبر از آغاز به‌کار خود با برندهای آسیایی و اروپایی مانند کیا و اشکودا را داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با ابلاغ آیین‌نامه واردات، شرکت‌های زیادی درخواست قرارگیری در فهرست واردات خودرو را داشتند. در این میان، برخی شرکت‌ها که به تایید وزارت صمت رسیدند، با نمایش بیلبوردهایی در سطح کلانشهرها خبر از آغاز به‌کار خود با برندهای آسیایی و اروپایی مانند کیا و اشکودا را داده‌اند. این تبلیغات محیطی نشان از آن دارد که نمایندگی برخی شرکت‌ها برای خودروسازان خارجی به تایید رسمی وزارت صمت و طرف خارجی رسیده است. اما بسیاری از فعالان بازار همچنان امیدی به حضور پررنگ محصولات خارجی در کشور ندارند. این در حالی است که سخنگوی وزارت صمت با اشاره به سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو به کشور، اعلام کرده است که حتی محصولات برخی مدل‌ها به پشت مرز رسیده است. به گفته مسئولان وزارت صمت، تا دو هفته آینده اولین محموله خودروهای خارجی وارد گمرکات جنوبی کشور در بنادر هرمزگان و بوشهر وارد خواهد شد. واردات این خودروها که در محدوده قیمتی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار قرار دارند، از طریق کشور عمان خواهد بود. همچنین گفته می‌شود تا پایان سال چند هزار دستگاه خودرو خارجی به گمرکات کشور وارد خواهد شد که چینی‌ها هم سهم بالایی از آن خواهند داشت. با این‌حال و به‌رغم تاکید سخنگوی وزارت صمت بر این که روند رشد تولید خودرو در ماه‌های اخیر رکورد پنج ساله خود را جابه‌جا کرده است، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به نوسانات قیمت و روند افزایشی آن در بازار خودرو به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «بازار خودرو از دستورالعمل واردات خودرو وزارت صمت سیگنال منفی دریافت کرده و نتیجه آن رکودی است که چه در بازار محصولات داخلی و چه در بخش محصولات خارجی تشدید شده است.» وی با بیان این‌که در یک ماه گذشته، قیمت‌ها در اکثر خودروهای داخلی و خارجی افزایش داشتند، اما بازار در رکود به سر می‌برد، افزود: «توصیه من به خریداران این است که هر زمان تصمیم به خرید گرفتند، صبر نکنند و خودرو خود را خریداری کنند.»
چه شرکت‌هایی برای واردات خودرو مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند؟
براساس اعلام اولیه وزارت صمت؛ شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، سایپا-سیتروئن، کرمان‌خودرو، فردا، مکث‌موتور، آرین‌موتور پویا، بهمن، ایران‌خودرو، معین‌خودرو، ایرتویا و دیارخودرو شرایط لازم را برای واردات خودرو براساس آیین‌نامه احصا کرده بودند و قرار است مراحل واردات را برای فروش خودروها در بورس کالا انجام دهند، اما در همین حال، شاهد تبلیغات محیطی برای محصولات کیاموتورز کره‌جنوبی توسط شرکتی با نام کوشاخودرو و نیز برای محصولات اشکودا از کشور چک توسط شرکت مزین‌خودرو هستیم که پیش از این، واردات و کاربری‌سازی برخی خودروهای خاص را برای مشتریان حقوقی انجام می‌داد. بر این اساس، به‌نظر می‌رسد غیر از 12 شرکت که در قالب دو فهرست به سرلیستی سایپا و ایران‌خودرو مجاز به واردات خودرو اعلام شده‌اند، شرکت‌های دیگری نیز موفق به کسب تاییدیه‌های لازم شده‌اند.

برخی فعالان حوزه واردات خودرو معتقدند؛ متقاضیان محصولات خارجی تا پایان سال نمی‌توانند سوار بر خودروهای صفرکیلومتر خارجی شوند. به نظر شما آیا شرکت‌های دارای مجوز واردات می‌توانند محصولات مورد انتظار متقاضیان را تا پایان سال به دست مصرف‌کنندگان برسانند؟
درحال‌حاضر با گذشت بیش از یک ماه از آغاز ثبت‌سفارش واردات خودرو، طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت؛ واردات خودرو به کشور سرعت گرفته و برخی مدل‌ها به پشت مرز رسیده‌اند و تبلیغات آن‌ها آغاز شده است. انتظار می‌رفت با اعلام این خبر، ترمز افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو کشیده شود، اما هنوز این موضوع تاثیری بر بازار نگذاشته است و عملا قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی روند صعودی دارد. بر این اساس، می‌توان گفت فعالان بازار و متقاضیان خودرو هنوز هیچ حسابی روی راهیابی مدل‌های جدید خارجی به بازار باز نکرده‌اند.

آیا با آغاز عرضه خودروهای وارداتی در بورس برای کشف قیمت و تعیین تعرفه واردات آن‌ها، احتمال کاهش قیمت محصولات موجود در بازار وجود خواهد داشت؟
در این خصوص، نمی‌توان نظر دقیقی داد. اما عیان است که از آبان سال گذشته تا امروز به‌طور میانگین 30 تا 35درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. پس خریداران هر زمانی که تصمیم به خرید گرفتند، صبر نکنند و خودرو موردنظرشان را بخرند. در یک ماه گذشته نیز شاهد افزایش بهای اکثر خودروهای داخلی و خارجی بوده‌ایم، اما بازار در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش به‌سختی انجام می‌شود.

همواره میزان تقاضا برای محصولات خودرویی در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد. باتوجه به رکود شکل‌گرفته در بازار خودرو آیا باز هم بازار خودرو مانند سال‌های گذشته در ماه پایانی سال دچار التهاب خواهد شد؟
درحال‌حاضر قیمت بازار افزایشی است و عرضه و تقاضا به‌صورت یکسان صورت نمی‌گیرد. میزان عرضه همچنان جوابگوی تقاضای بازار نیست؛ عرضه به‌صورت کم انجام می‌شود و به همین دلیل قیمت‌ها سیر صعودی به‌خود گرفته‌اند. تزریق قطره‌چکانی خودرو باعث شده است بازار در رکود قرار بگیرد و وضعیت نامناسبی داشته باشد. بنابراین آشفته‌تر شدن بازار در موسم شب عید نوروز دور از انتظار نخواهد بود.

عقب‌نشینی وزارت صمت در خصوص استانداردهای یورو6 یا یورو EEV5 برای خودروهای وارداتی، تا چه میزان به سرعت عمل شرکت‌های دارای مجوز برای عرضه محصولات به بازار کمک خواهد کرد؟
یکی از موانع واردات، موضوع استانداردهای سختگیرانه درخصوص خودروهای وارداتی بود که با پیشنهاد وزارت صمت و تصویب هیات‌دولت، خودروهای وارداتی از استاندارد یورو6 یا یورو 5EEV و رعایت استاندارد روز اروپا معاف شدند. این امر می‌تواند تنوع محصولات را بیشتر کند. البته هیات‌دولت درخصوص اصلاح ماده 4 آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل آلودگی هوا به این موضوع ورود کرده است که موجب می‌شود برخی موانع از میان برداشته شوند البته نه همه آن‌ها.
حذف استاندار یورو6 چه تغییراتی را در سبد متقاضیان خرید خودروهای خارجی ایجاد خواهد کرد؟
با توجه به عدم عرضه سوخت مناسب یورو6 در جایگاه‌های سراسر کشور و نیاز به ۱۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تولید این سوخت، علاوه‌بر زمان‌بر بودن اجرای آن در سراسر کشور، عملا واردات خودروهایی با سطح آلایندگی یورو6 سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده می‌شود.
سوخت توزیع‌شده در جایگاه‌های سوخت کشور غالبا در سطح یورو4 بوده، این در حالی است که استانداردهای یورو6 در بسیاری از خودروهای سواری وارداتی بر اساس سامانه پاشش سوخت مستقیم (GDI) حاصل شده و ترکیبات آروماتیک موجود در سوخت بسیاری از جایگاه‌های کشور که عملا در سطح چهار است، سبب واردآمدن صدمه جدی به سامانه پاشش سوخت می‌شود. بنابراین اجباری کردن این سطح از استاندارد، تنها باعث نارضایتی مشتریان این گروه از محصولات به‌واسطه از بین رفتن سامانه سوخت‌رسانی خودروها خواهد شد. نتایج آزمایش‌های انجام‌شده و بررسی سطح آلایندگی خودروهای وارداتی با استاندارد یورو6 و سوخت داخلی نشان می‌دهند؛ این خودروها با مصرف سوخت داخلی حتی قادر به دریافت تاییدیه الزامات یورو5 نخواهند بود، زیرا عملا کالیبراسیون این خودروها براساس محدوده مشخصی از ویژگی‌های سوخت انجام شده است که در صورت عدم تطابق سوخت، حتی الزامات یورو5 هم قابل دستیابی نخواهد بود.

درخصوص محصولات داخلی که هم‌اکنون با استاندارد یورو5 عرضه می‌شوند، شرایط به چه صورت است؟
خروجی آلایندگی با استاندارد یورو5 از محصولات داخلی، عمدتا به کمک کاتالیست‌ها گرفته می‌شود، اما به‌دلیل سطح بالای گوگرد در سوخت کشور، کاتالیست خودرو همان ابتدای مصرف از بین می‌رود و منجر به ناکارآیی آن‌ها در چرخه عمر محصول می‌شود. بنابراین وضعیت نامناسب‌تری از منظر آلایندگی حتی نسبت به استانداردهای جاری کشور حاصل می‌شود. بنابراین ضروری است سطح آلایندگی یورو6 هم پس از تدارک سوخت مناسب در کشور اجباری شود، نه پیش از فراهم‌سازی زیرساخت‌های آن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =