ساینا اس دوگانه‌سوز

پس از تولید نمونه‌های اولیه در فازهای ارزیابی و صحه‌گذاری، خودرو ساینا اس دوگانه‌سوز آماده شده و تولید انبوه آن از بهمن‌ماه امسال در شرکت سایپا سیتروئن آغاز خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا گفت: «پس از تولید نمونه‌های اولیه در فازهای ارزیابی و صحه‌گذاری، خودرو ساینا اس دوگانه‌سوز آماده شده و تولید انبوه آن از بهمن‌ماه امسال در شرکت سایپا سیتروئن آغاز خواهد شد.» جواد نیستانی افزود: «پس از وقفه چندساله در تولید محصول سواری دوگانه‌سوز در گروه سایپا که عمدتا ناشی از سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای خودروهای دوگانه‌سوز بود، براساس دستور ویژه مدیرعامل گروه، مجددا برنامه‌ریزی توسعه و تولید این گونه محصول از ابتدای سال در دستور کار معاونت مهندسی قرار گرفت.» وی افزود: «موضوع صرفه اقتصادی استفاده از سوخت پاک CNG بر کسی پوشیده نیست و باتوجه به وجود زیرساخت جایگاه‌های شارژ گاز و نیز توسعه شرکت داخلی سازنده قطعات CNG گرایش به این نوع خودرو مطلوب خودروساز و مشتری است.» مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا تاکید کرد: «علاوه بر این، با توجه به قوانین و جرایم مرتبط با مصرف سوخت خودروها که به خودروساز تحمیل می‌شود، اضافه‌کردن محصولات دوگانه‌سوز به ناوگان تولیدی، از شدت این جرایم خواهد کاست. بنابراین با همت و مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری و شرکت های مگاموتور و سازه‌گستر و همکاری سایپا سیتروئن و بخش‌های فنی داخلی سایپا پروژه توسعه محصول ساینا اس دوگانه‌سوز به‌طور جدی از خردادماه سال جاری آغاز شد.»

ویژگی‌های فنی «ساینا اس دوگانه‌سوز»
نیستانی درخصوص ویژگی‌های فنی ساینا اس دوگانه‌سوز گفت: «این محصول با حفظ ویژگی‌های خودرو پایه بنزینی به سامانه گازرسانی نسل چهار، به تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا و واحد الکترونیک یکپارچه کنترل گاز و بنزین مجهز است.» وی با بیان این‌که توان پیشرانه این خودرو، موتور M15 دوگانه‌سوز با حداکثر 54 کیلووات در حالت سوخت گاز است، تصریح کرد: «این موتور با اختلاف کم از توان خروجی در حالت بنزین، باعث تغییر عملکرد نامحسوس هنگام تغییر وضعیت سوخت می‌شود و در مجموع عملکرد خوبی فراهم می‌کند.» مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا افزود: «با توجه به حجم 62 لیتری مخزن گاز نصب‌شده روی این خودرو، پیمایشی در حدود 200 کیلومتر در سیکل ترکیبی و بیش از 230 کیلومتر در شرایط رانندگی جاده خواهد داشت.» وی ادامه داد: «در این خودرو برای اولین‌بار از شیر برقی مخزن که ایمنی بیشتر مدار پرفشار سامانه گاز را فراهم می‌کند، استفاده شده است.»

ورود «ساینا اس گازسوز» به ناوگان تاکسیرانی
پیش از این،‌ محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از ورود ساینا اس گازسوز به ناوگان تاکسیرانی تا پایان سال خبر داده بود. مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا نیز در این باره گغت: «با توجه به پیش‌بینی کاربری تاکسی از این خودرو و در نتیجه کارکرد طولانی‌تر، به‌منظور ارتقای عملکرد و دوام بیشتر جلوبندی خودرو، از نیم‌اکسل‌های تقویت‌شده در محور جلوی خودرو و سیستم ترمزگیری قوی‌تر نسبت به نوع بنزینی استفاده شده است.» وی درخصوص میزان داخلی‌سازی قطعات سیستم گازسوز این خودرو نیز گفت: «در تامین قطعات گازسوز مانند مخزن، شیربرقی، رگلاتور و... سعی بر این بوده است که تا حد امکان از توانایی شرکت‌های داخلی مورد تایید سازمان استاندارد بهره‌برداری شود تا وابستگی و ارزبری به حداقل ممکن برسد.» نیستانی اعلام کرد: «درحال‌حاضر این محصول آزمون‌های سطح خودرو را با موفقیت انجام داده و مرحله اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد در دستورکار قرار گرفته است. همچنین کالیبراسیون آلودگی یورو5 نیز در حال انجام است که به‌زودی موفق به اخذ تاییدیه از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواهیم شد.»

هدف‌گذاری تولید 100هزار خودرو دوگانه‌سوز در سال
بنا بر برنامه اعلام‌شده از سوی مدیرعامل سایپا، رویکرد این گروه خودروسازی برای تولید محصول در سال‌های آینده؛ حرکت به سمت خودروهای دوگانه‌سوز و هیبرید است. تیموری در این‌باره گفت: «با توجه به الزام کاهش 5 درصدی مصرف سوخت به‌صورت سالیانه برای خودروسازان، باید تولید خودروهای هیبرید و دوگانه‌سوز را به‌شدت دنبال کرد و بر همین اساس سایپا در دو حوزه برنامه تعریف کرده و در حال انجام است.» وی افزود: «درخصوص خودروهای دوگانه‌سوز، 15هزار وانت زامیاد از شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی ایران مجوز تولید دریافت کرده‌ایم و باید به سمت تولید 100هزار خودرو دوگانه‌سوز در سال حرکت کنیم.»

آغاز تولید انبوه «ساینا اس اتوماتیک» تا پایان سال
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا علاوه بر اعلام برنامه تولید ساینا اس دوگانه‌سوز، خبر تولید ساینا. اس با گیربکس اتوماتیک را نیز پیش از این اعلام کرده بود. مدیرپروژه ساینا اس CVT نیز حدود یک ماه قبل، از تولید این خودرو در شرکت سایپاسیتروئن در فاز آزمایشی خبر داد و گفت: «این خودرو با گیربکس اتوماتیک روانه بازار خواهد شد.» مهران مهرپویان با بیان این‌که پس از 2 سال از عرضه خودرو ساینا S، تولید خودرو ساینا اس CVT با گیربکس اتوماتیک در فاز آزمایشی شروع شده است، اظهار کرد: «این خودرو علاوه بر گیربکس اتوماتیک با رویکرد پیاده‌سازی حداکثری استانداردهای 85گانه بر روی آن، از لحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز تحول یافته است.» به گفته وی، تولید این خودرو قبل از پایان سال جاری به‌صورت انبوه در شرکت سایپاسیتروئن آغاز خواهد شد. ساینا اس CVT دارای فرمان برقی (EPS) است که علاوه بر کاهش نیروی لازم برای چرخش فرمان با حذف پمپ هیدرولیک به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. این خودرو که به غربیلک فرمان با طرح جدید D نیز مجهز شده است، با بهره‌گیری از سیستم نگهدارنده سرعت یا کروزکنترل (Cruise Control) رانندگی آسان در جاده‌های طولانی را میسر می‌کند و محدودکننده سرعت (Speed Limiter) به راننده این امکان را می‌دهد تا حداکثر سرعت را برای خودرو تعیین کند. برای بهبود ایمنی و دید در این خودرو و با قرارگیری سنسور نور در شیشه جلو، قابلیت چراغ‌های خودکار (Auto Light) به خودرو افزوده شده است تا چراغ‌های خودرو به صورت خودکار در زمان کاهش نور محیط روشن شوند. سیستم نشانگر فشار باد لاستیک (TPMS) امکان پایش فشار و باد لاستیک‌های خودرو به‌صورت زنده را برای راننده فراهم می‌کند و در صورت کاهش فشار باد هر یک از لاستیک‌ها، به راننده هشدار می دهد. این خودرو به سیستم دستیار شروع حرکت در سربالایی مجهز شده است که از حرکت ناخواسته خودرو در مسیرهای دارای شیب پیشگیری می‌کند. قوای محرکه این خودرو توان خود را از موتور کم ‌مصرف ام15 می‌گیرد و جعبه‌دنده آن از نوع متغیر پیوسته (CVT) است که قابلیت تیپ‌ترونیک (دستی) را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =