کد خبر: 243137
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

یکی از مسائل مهم در کسب کار هایی با وجود پرسنل متعدد حضور به موقع کارمندان در محیط کاری است. این مسئله چه در عملکرد یک تیم چه در موقع پرداخت حقوق و دستمزد اهمیت زیادی دارد.

دستگاه حضور و غیاب


دستگاه حضور و غیاب یکی از وسایل مورد نیاز و مهم ادارات و شرکت ها است که توسط آن ورود و خروج کارمندان ثبت میشود. شرکت ها با خرید دستگاه حضور و غیاب میزان حضور کارمندان خود را محاسبه کرده و بر طبق آن حقوق هر کارمند را پرداخت می کنند. دستگاه حضور و غیاب روشی ساده و راحت برای جلوگیری از اشتباهات است که صاحبان کسب و کار را از درستی پرداخت دستمزدها مطمئن می سازد.

تفاوت دستگاه های ساعت زنی قدیم و امروزی

ثبت تردد در مکان های کاری از گذشته تا به امروز وجود داشته است و قدمت آن به زمان مصر باستان و ساخت اهرام مصر بر می گردد.

اولین بار ثبت تردد به شیوه ای نوین و مکانیزه در سال 1888میلادی انجام شد. این کار توسط یک جواهر فروش اهل نیویورک انجام شد . و نحوه کار این دستگاه به این شکل بود که توسط چرخ دنده های که با ساعت کنترل میشد زمان دقیق حضور افراد با توجه به کد پرسنلی آنها روی یک نوار کاغذی ثبت می شد.

دستگاه ساعت زنی

در همان سالها دستگاه حضور غیاب دیگری که به نام سیستم حضور غیاب دی است بوجود آمده بود که شیوه کاری آن به نحوی است که زمان حضور افراد با فشار آوردن به اهرم دستگاه بر روی یک صفحه که مربوط به هر شخص است ثبت می شد.

در سال 1894 اولین دستگاه مکانیزه حضور غیاب کارتی توسط آقای کوپر اختراع شد که در این دستگاه هر شخص کارت مخصوص به خود را داشت و با قرار دادن آن کارت در داخل دستگاه و فشار آوردن بر روی اهرم دستگاه زمان دقیق ورود و خروج از مجموعه بر روی آن ثبت می شد که این دستگاه کار ثبت و گذارش گیری را بسیار ساده و سریع کرده بود.

روند تکمیل این دستگاه ها تا آنجایی پیش رفته است که امروزه دستگاه حضور و غیاب با استفاده از سیستم های بیو متریک و نرم افزار های پیشرفته کار را برای پرسنل و مدیران شرکت ها بسیار آسان کرده است از مهمترین ویژگی این دستگاه ها می توان به دقت بالا و امنیت آنها اشاره کرد.

در گذشته دستگاه های ساعت زنی یا حضور و غیاب به دلیل وابسته بودن به نیروی انسانی و کارت هایی که ثبت ساعت ورود و خروج روی آن انجام می شد روند بررسی و محاسبه کل ساعت ها و انجام عملیات های ریاضی برای محاسبه حقوق پرسنل طولانی بود.

با به روی کار آمدن دستگاه های مدرن حضور و غیاب، کار دشوار و زمان بر حضور و غیاب و محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان با اتصال این دستگاه ها به نرم افزار های حضور و و غیاب و نرم افزار حقوق و دستمزد به راحتی و بدون دخالت و حضور شخص دیگری به عنوان ناظر به صورت خودکار انجام می شود .

سیستم های حضور و غیاب مدرن مستلزم این هستند که کارمندان خود زمان ورود و خروج خود را با شیوه های مربوط به تکنولوژی در دستگاه به ثبت برسانند. و این مسیر با وجود دستگاه هایی پیشرفته امروزی به شدت کوتاه و سریع و آسان شده است.

مزایای استفاده از دستگاه های حضور و غیاب:

صرفه جویی در وقت و هزینه برای مدیریت ورود و خروج

ایجاد گزارشهای روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه، مرخصی و ... درکمترین زمان

اجرای صحیح تمامی قوانین مرتبط با کار

مدیریت آسان شیفت ها – ثابت یا چرخشی

مدیریت اضافه کاری ها، مرخصی ها، ماموریت های سازمانی

دسترسی به آرشیو کامل اطلاعات در تمامی زمان ها

جلوگیری از خطاهای انسانی

کنترل آسان تردد کارمندان

انواع دستگاه ساعت زنی

دستگاه ساعت زنی با توجه به تنوع تکنولوژی انواع مختلفی دارد. که بسته به نوع نیاز و کاربرد و حتی سلیقه می توان دستگاه مورد نظر را تهیه کرد. با ظهور کامپیوترها، سیستم حضور غیاب تکامل پیدا کرد و دستگاه های حضور و غیاب کارتی به بازار عرضه شدند. و به دنبال آن با رشد تکنولوژی دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی، تشخیص چهره، تشخیص عنبیه، تشخیص کف دست، تشخیص گفتار و تشخیص صدا پدید آمدند.

سیر تکامل دستگاه های حضور و غیاب به ترتیب پیدایش تکنولوژی:

دستگاه حضور و غیاب پانچی

این دستگاه، ساعت حضور و غیاب افراد را بر روی کارت‌های تردد پرسنل، پانچ یا سوراخ می‌کند. این دستگاه در حال حاضر کاربرد زیادی ندارد.

دستگاه حضور و غیاب کارتی

عملکرد دستگاه حضور و غیاب کارتی بدین صورت است که پرسنل جهت شناسایی و ثبت ساعت ورود و خروج‌ باید کارت تردد خود را مقابل سنسورهای تعبیه شده روی دستگاه قرار دهند؛ تا دستگاه پس از تطبیق مشخصات با هویت ‌های از قبل تعریف شده، ساعت ورود یا خروج آن‌ها را ثبت نماید. این دستگاه دو نوع تماسی و بدون تماس دارد که در نوع اول با تماس کارت به دستگاه ساعت ثبت می شود و در نوع دوم بدون تماس کارت به دستگاه ساعت ثبت می گردد.

عیب این دستگاه سهولت در هک شدن می باشد.

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک از مشخصات منحصر به فرد چهره، اثر انگشت، عنبیه، کف دست و … برای شناسایی و ثبت تردد پرسنل استفاده می‌کنند. بر روی این سیستم‌ها اسکنر یا دوربینهایی تعبیه شده است که شناسه بیومتریک مورد نظر را اسکن کرده و با مقایسه آن با الگوهای موجود در بانک اطلاعاتی که از قبل ذخیره شده است، شخص را شناسایی کرده و تردد فرد را کنترل و ثبت می کند.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص اثر انگشت

این دستگاه ورود و خروج اشخاص را توسط شناسایی اثر انگشت ثبت و کنترل می کند.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یا تصویری از محاسبات ریاضی و Deep Learning جهت شناسایی چهره انسان در تصاویر یا فیلم ها و اندازه گیری ویژگی های خاص صورت استفاده می کند که این مقیاس ها می تواند شامل فاصله بین چشم ها، موقعیت های نسبی بینی، چانه و دهان باشد.

خرید دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه مجهز به سنسور مادون قرمز جهت تشخیص و شناسایی عنبیه چشم افراد است. این دستگاه در محیط های تاریک و یا بسیار پر نور قدرت تشخیص بالایی دارد. و همچنین قدرت تشخیص بیست هزار عنبیه را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =