خودرو

روز گذشته تغییرات  غیرمنتظره‌ای در بازار خودرو رخ داد. اتفاقاتی که سبب شد روز گذشته شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی، عدم‌تعادل در بهای خودروهای چینی و افزایش قیمت خودرو خارجی در بازار باشیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته تغییرات غیرمنتظره‌ای در بازار خودرو رخ داد. اتفاقاتی که سبب شد روز گذشته شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی، عدم‌تعادل در بهای خودروهای چینی و افزایش قیمت خودرو خارجی در بازار باشیم. رویدادی که سبب شد ولوو XC90 در بازار برچسب قیمت 14 میلیاردتومانی بخورد. این درحالی است که در سمت دیگر، خودروهای داخلی با افت بهای یک تا 6 میلیون‌تومانی مواجه شدند. یکی از دلایل این کاهش قیمت را می‌توان اعلام قرعه‌کشی خودروسازان داخلی دانست که تاثیر زیادی بر بازار خودرو گذاشت.
این اتفاق سبب شد متقاضیان خودروهای داخلی از طریق قرعه‌کشی اقدام کنند. درواقع کاهش قدرت خرید مردم می‌تواند از دلایل استقبال خریداران خودرو از برگزاری قرعه‌کشی توسط خودروسازان باشد؛ چراکه به‌عنوان مثال قیمت کارخانه‌ای خودرو پژو پارس سال که بیشترین تقاضای خرید را در قرعه‌کشی قبلی داشته، حدود ۱۸۵ میلیون‌تومان است؛ اما همین خودرو در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ میلیون‌تومان قیمت خورده است. یعنی یک اختلاف نرخ حدودا ۲۹۰ میلیون‌تومانی درمورد این خودرو وجود دارد که هم انگیزه خریدارانی را که قدرت خرید پایینی دارند بالا می‌برد و هم کار خرید و فروش را برای دلالان راحت می‌کند.
این درحالی است که کارشناسان معتقدند دلیل اصلی متاثر شدن قیمت خودرو از بهای ارز، تورم موجود و نبود خودرو به‌میزان کافی برای عرضه است. درواقع می‌توان گفت به‌دلیل رشد تورم و پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین امر به‌اختلاف قیمت محصول بین کارخانه و بازار دامن می‌زند.
برخی خودروهای داخلی روز گذشته با افت بهای یک تا 6 میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که ارزش رانا پلاس سقف شیشه‌ای با 6 میلیون‌تومان کاهش به 501 میلیون‌تومان رسید. همچنین در خودروهای چینی شاهد افت بهای 5 تا 50 میلیون‌تومانی و افزایش قیمت 10 تا 70 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که لاماری‌ایما با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیاردتومان و در طرف مقابل کی‌ام‌سی K7 با 70 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 950 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین در ارتباط با خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افزایش بهای 50 تا 150 میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که نیسان جوک اسپرت با 150 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 500 میلیون‌تومان و رنو کولئوس با 100 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 500 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین روز گذشته خودروهای لوکس نیز افزایش بهای 50 تا 200 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت ولوو XC90 با 200 میلیون‌تومان افزایش به 14 میلیاردتومان، مرسدس‌بنز E200 با 100 میلیون‌تومان افزایش به 11 میلیارد و 300 میلیون‌تومان و فولکس پاسات با 50 میلیون‌تومان افزایش به 4 میلیارد و 900 میلیون‌تومان رسید.
روز گذشته نوسان نرخ ارز سبب کاهش بهای خودروهای داخلی و افزایش قیمت خارجی‌ها شد. قیمت دلار در بازار روز یکشنبه با 40 هزار و 850 تومان کار خود را آغاز کرد و پس از آن‌که بهای آن در یک روند صعودی به 40 هزار و 900 تومان رسید، در پایان روز با قیمت 40 هزار و 870 تومان به‌کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =