خودرو برقی رووی

تولید باتری خودروهای برقی یا باتری‌های لیتیوم-‌یونی مرسوم برای این مدل خودروها، طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرده و شرکت‌های بزرگ در این بخش سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید باتری خودروهای برقی یا باتری‌های لیتیوم-‌یونی مرسوم برای این مدل خودروها، طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرده و شرکت‌های بزرگ در این بخش سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند. اما در ایران برای تولید این مدل باتری‌ها اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است. هرچند شرکت‌هایی مانند صبا باتری، توانایی و پتانسیل تولید این نوع باتری‌ها را با کمک و همکاری خارجی‌ها دارند، اما به‌دلیل نبود تقاضا برای این دست از باتری‌ها در ایران، اصولا هیچ شرکتی به‌سمت تولید آن نرفته است.
با این وجود طی یکی دو سال اخیر، بسیاری از شرکت‌ها به‌دنبال تولید یا واردات خودروهای برقی بوده‌اند. ایران‌خودرو و سایپا از نخستین نمونه‌های برقی خود در همایش بین‌المللی صنعت‌خودرو در سال 97 رونمایی کردند. طی این سال‌ها نیز برای توسعه نمونه‌های اولیه اقدامات بسیاری صورت گرفته و قرار است 50 دستگاه از خودروهای برقی ایران‌خودرو که با همکاری شرکت مپنا تولید شده، در جزیره کیش و به‌عنوان تاکسی عرضه شود. با این حال بحث تولید باتری به‌عنوان مهم‌ترین بخش از خودروهای برقی در دستور کار نبوده است.
به‌تازگی وزارت صمت از شرکت‌های رایزکو، کروز و گلرنگ برای همکاری و مشارکت در راه‌اندازی مرکز ملی توسعه فناوری‌ باتری‌های لیتیومی دعوت کرده است.
آن‌طور که گفته می‌شود شرکت گلرنگ قرار است با همکاری دانگ‌فنگ، خودروهای برقی به‌کشور وارد کرده و همچنین فناوری ساخت باتری‌های برقی را هم درهمکاری با این شرکت داخلی‌سازی کند. همچنین در این راستا از شرکت‌های رایزکو و کروز نیز به‌عنوان دو قطعه‌ساز بزرگ دعوت شده تا با عضویت در مرکز ملی باتری لیتیوم، نسبت به‌توسعه این صنعت در کشور اقدامات جدی‌تری انجام شود.
همچنین بحث واردات خودروهای برقی شرکت دانگ‌فنگ توسط چند شرکت داخلی، موضوع دیگری است که سبب شده وزارت صمت با ایجاد این مرکز، از موازی‌کاری و ایجاد زیرساخت‌های مشابه در کشور جلوگیری کند. بر این اساس وزارت صمت از شرکت‌ها دعوت کرده است نماینده تام‌الاختیار خود را برای عضویت در این مرکز معرفی کنند. راه‌اندازی این مرکز، با هدف شناسایی ذی‌نفعان بخش دولتی و خصوصی و ظرفیت‌های داخل کشور به‌منظور هم‌افزایی و هماهنگی و ایجاد تعامل موثر بین بازیگران اصلی و صنایع مرتبط با باتری‌های لیتیومی و خودروهای برقی و همچنین هماهنگی بین ذی‌نفعان این حوزه دربخش‌های تحقیقاتی، صنعتی و تجاری‌سازی است.
مرکز ملی توسعه فناوری باتری‌های لیتومی با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همراهی پژوهشگاه مواد و انرژی درحال راه‌اندازی است. همچنین در راه‌اندازی این مرکز، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم و وزارت صنعت نقش ایفا خواهند کرد.
طراحی و توسعه باتری‌های پیشرفته لیتیومی و نسل جدید باتری‌ها جزو وظایف اصلی این مرکز خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =