پورشه 911 توربو S کوپه

یک، دو، سه... و بزرگ‌ترین دایره در مرکز صفحه‌کیلومترشمار، سرعت لحظه‌ای 100 کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد. این تجربه 3 ثانیه‌ای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت، درون کابین پورشه 911 توربو S است.

به گزارش «اخبار خودرو»،یک، دو، سه... و بزرگ‌ترین دایره در مرکز صفحه‌کیلومترشمار، سرعت لحظه‌ای 100 کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد. این تجربه 3 ثانیه‌ای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت، درون کابین پورشه 911 توربو S است. معجزه مهندسی پورشه در نسخه توربو S از مدل 911 آن را از یک خودرو 6 سیلندر به‌یک موشک با شتاب 3 ثانیه‌ای تبدیل کرده است! چیزی شبیه به‌تبدیل تکه‌چوب خشک‌شده به مار زنده. بله؛ این شما و این پورشه 911 توربو S کوپه مزین به‌پلاک ملی ایران. یکی از نایاب‌ترین مدل‌های پورشه در کشور که باید خیلی خوش‌شانس باشید تا از نزدیک ملاقاتش کنید. البته شانس نصیب ما شد تا بتوانیم آن را از نزدیک ملاقات کرده و مورد بررسی قرار دهیم. این خودرو زردرنگ، شاید در نگاه نخست شبیه به‌یک 911 معمولی باشد که چند دستگاهی از آن قبل از سال 2014 در کشورمان عرضه شده؛ اما درحقیقت این یک نسخه خاص و گران‌قیمت از 911 بوده و برخلاف ظاهرش، نه از نظر فنی و نه قیمت قابل قیاس با دیگر 911 های مقیم ایران نیست. تا پایان این بررسی هیجان‌انگیز با ما همراه باشید تا بیشتر با این پدیده آلمانی آشنا شوید.

افسانه‌ای که زنده است!
یک سال مانده تا 911 افسانه‌ای 60 ساله شود. در سال 1964 پورشه برای نخستین بار مدل 911 را تولید کرد. خودرویی که آمده بود تا میراث‌دار مدل افسانه‌ای 356 (نخستین محصول برند پورشه که از سال 1948 تا آن زمان تولید می‌شد) باشد. در طول 59 سال گذشته 911 بی‌وقفه تولید شده و تاکنون شاهد عرضه 8 نسل از آن بوده‌ایم. 911 مورد نظر ما در این نوشتار متعلق به‌نسل هفتم این خودرو اسپرت آلمانی بوده و در بازه زمانی 2011 تا 2019 تولید شده است. نسلی که با کد اختصاصی 991 شناخته شده و همچون تمام نسل‌های 911 در نوع خود بی‌نظیر و ماندگار است. 911 هفتم از نظر طراحی بدنه، در 4 نسخه کوپه، کانورتیبل، تارگا و اسپیدستر تولید شده است. نسخه‌های کانورتیبل، تارگا و اسپیدستر برخلاف نسخه کوپه، هر سه دارای سقف متحرک هستند؛ اما نوع باز شدن و طراحی‌شان با هم متفاوت است. این نسل از 911 هم تنها با موتورهای 6 سیلندر تخت تولید شده که حجمی در بازه 3 تا 4 لیتر داشته و از نوع تنفس‌طبیعی و توربوشارژ هستند. پورشه این نسل از 911 را هم همچون دیگر نسل‌ها تنها در زادگاهش یعنی آلمان تولید کرده است.

بررسی پورشه 911 توربو S کوپه در تهران

تنها 2 دستگاه در ایران
از میان نسل‌های اخیر پورشه 911 در ایران، می‌توان به‌نسخه کررا 4 کانورتیبل از نسل ششم که با کد 997 شناخته می‌شود و همچنین نسخه کررا S کوپه و کانورتیبل از نسل هفتم اشاره کرد. اما در این میان یک نسخه خاص و گران‌قیمت از نسل هفتم 911 وارد کشور شده که پورشه 911 توربو S کوپه نام دارد. از این نسخه خاص و نایاب تنها و تنها 2 دستگاه موفق به‌دریافت پلاک ملی ایران شده است که هر دو مزین به‌رنگ زرد معروف پورشه یعنی Racing Yellow هستند. خودرویی که امروز با آن ملاقات کرده‌ایم، یکی از آن دو دستگاه 911 توربو S کوپه موجود در کشور است. این خودرو افسانه‌ای، مدل 2014 بوده و کارکرد بسیار پایینی دارد. برای این‌که تفاوت فنی میان این 911 با دیگر نمونه‌های موجود در کشور را بهتر درک کنیم، باید گفت 911 کررا 4 نسل ششم در کشور مجهز به‌یک موتور 6 سیلندر 3.6 لیتری 345 اسب‌بخاری بوده و دارای شتاب 4.8 ثانیه‌ای است. همچنین 911 کررا S نسل هفتم نیز دارای یک موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری بوده و شتاب آن 4.3 ثانیه اعلام شده است. این اعداد را به‌یاد داشته باشید تا در ادامه به‌مشخصات فنی 911 توربو S بپردازیم.

پایبند به اصالت
911 یکی از معدود خودروهای موجود در جهان است که پایبندی به‌اصالت در طراحی تک‌تک نسل‌هایش موج می‌زند. تمام نسل‌های این خودرو اسپرت آلمانی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در نگاه نخست، بیننده را یاد عبارت 911 و نخستین نسل این خودرو افسانه‌ای می‌اندازند. استفاده از خطوط گرد و منحنی در بدنه 911 از مشخصه‌های اصلی آن بوده و چراغ‌های گرد جلو، امضای این خودرو به‌حساب می‌آید. ویژگی‌ای که درطراحی تک‌تک نسل‌ها رعایت شده و به‌عبارت دیگر، طراحان پورشه صرفا طراحی نسل اول این محصول را هر نسل به‌روزرسانی می‌کنند. شاید پای‌بندی به‌یک طراحی 50 ساله برای یک خودرو اسپرت و جوان‌پسند، ایده چندان جالبی نباشد؛ اما هنرمندان پورشه به‌خوبی بلد هستند چگونه روی این طناب باریک و لرزان بندبازی کنند. تشخیص نسخه توربو S از روی ظاهر کار دشواری است و باید پورشه‌باز قهاری باشید تا متوجه تمایز آن شوید. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این نسخه، رینگ‌های 20 اینچی آن بوده که به‌نام توربو S معروف است. همچنین اسپویلرهای جلو و عقب 911 توربو S مورد نظر از نوع پرفورمنس بوده که چهره جذاب‌تری به‌این خودرو بخشیده است.

عجیب، اما 4 نفره!
شاید در نگاه اول، همه این سوپراسپرت 3 ثانیه‌ای را یک خودرو دو نفره بدانند؛ اما حقیقت این است که درون کابین پورشه 911 توربو S فضا برای 4 سرنشین در دو ردیف تعبیه شده است. البته فضای ردیف عقب این خودرو دو در بسیار محدود بوده و بیشتر مناسب کودکان کم‌سن و سال است تا یک بزرگسال. تریم داخلی انتخاب‌شده برای این 911 توربو S به‌رنگ زیبا و چشم‌نواز آبی بوده که Yachting Blue نام دارد. استفاده از چوب در جزئیات داخل کابین، بیش از حد حس کلاسیک بودن را به‌سرنشینان القا می‌کند. شاید بهتر بود از متریال‌های جذاب‌تری همچون فیبرکربن و ... در این بخش استفاده می‌شد. به‌هرحال کافی است استارت بزنید، دنده را در حالت D قرار داده و پایتان را تا ته روی پدال گاز فشار دهید تا ظرف 3 ثانیه به‌قدری آدرنالین خونتان بالا برود که کلاسیک بودن حس و حال کابین را فراموش کنید!

لب مرز دنیای هایپرکارها
پورشه 911 داستان ما، زیر کاپوت خود و در انتهای خودرو، به‌یک موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری مجهز شده که شاید در نگاه نخست فرقی با موتور یک کررا S معمولی نداشته باشد، اما به‌لطف استفاده از توربوشارژ 560 اسب‌بخار نیرو و 700 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که قابل قیاس با بازده موتور اتمسفریک کررا S نیست. خودروهای سوپراسپرت معمولا شتابی زیر 4 ثانیه دارند و شتاب اَبَرخودروها هم ‌زیر 3 ثانیه است. حال این کوپه اسپرت آلمانی نه‌تنها قلمرو سوپراسپرت‌ها را از نظر شتاب فتح کرده، بلکه به‌مرز اَبَرخودروها رسیده است. دربسیاری از رسانه‌های خودرویی شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت پورشه 911 توربو S کوپه مورد نظر را 2.9 ثانیه اعلام می‌کنند که درست نیست. در اصل شتاب صفر تا 60 مایل بر ساعت این خودرو 2.9 ثانیه بوده و اگر واحد آن را صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در نظر بگیرید، طبق اعلام کمپانی پورشه 3.1 ثانیه است. اگر مسیر مستقیمی گیر بیاورید و پایتان را از پدال گاز برندارید، این 911 سرعت باورنکردنی 318 کیلومتر بر ساعت را به‌شما هدیه خواهد داد.

قیمت چند ده میلیاردی!
این روزها اگر بخواهید در کشور آلمان که زادگاه پورشه 911 به‌حساب می‌آید، یک دستگاه پورشه 911 توربو S کوپه مدل 2014 کارکرده خریداری کنید، بسته به‌سلامت و کارکرد، باید حدود 98 تا 150 هزار یورو بپردازید. این مبلغ به‌واحد پولی ما می‌شود چیزی حدود 5 میلیارد و 100 میلیون تا 7 میلیارد و 800 میلیون‌تومان. حال اگر بخواهید یک دستگاه پورشه 911 توربو S کوپه مدل 2023 صفرکیلومتر در آلمان خریداری کنید، باید گفت قیمت پایه این کوپه اسپرت از حدود 232 هزاریورو یا به‌عبارتی 12 میلیاردتومان آغاز شده و اگر بخواهید آپشن‌های سفارشی روی آن نصب کنید، قیمت آن از 318 هزار یورو یا 16 میلیارد و 500 میلیون‌تومان هم فراتر می‌رود.
با این مبالغ در بازار ایران حتی نمی‌توانید پورشه 911 کررا S خریداری کنید؛ چه برسد به‌پورشه 911 توربو S کوپه که به‌دلیل نایاب بودنش در بازار ایران قیمتش سر به‌فلک کشیده و مشخص نیست چند ده میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =