مقایسه تویوتا راوفور با رنو کپچر

تنها برتری فنی کپچر نسبت به راوفور مصرف سوخت پایین آن است. کپچر به‌عنوان یک خودرو کم‌مصرف در هر صد کیلومتر ۳.۷ لیتر بنزین کمتر نسبت به‌راوفور می‌سوزاند که اختلاف قابل توجهی به‌حساب می‌آید

افزایش بی‌وقفه قیمت خودرو در چند سال اخیر حتی خودروهای داخلی را هم به‌مدل‌های میلیاردی تبدیل کرده و در این شرایط، خرید خودرو خارجی در محدوده یک میلیارد تومان دشوارتر از قبل شده است. در حال حاضر اگر بودجه‌تان به ۲ میلیارد تومان نمیرسد، اما دوست دارید کراس‌اوور سوار شوید، با دو گزینه کاملا متفاوت اما هم‌قیمت مواجه خواهید شد.

یکی از گزینه‌های مورد نظر، تویوتا راوفور مدل ۲۰۰۹ است. شاید از حضور راوفور در این محدوده قیمتی تعجب کنید؛ اما باید گفت این قدیمی‌ترین نسل از راوفور در کشور بوده که بسیار کمیاب است. به‌خاطر همین شاید بسیاری از مردم با این راوفور آشنا نباشند.

خودرویی که هم‌قیمت راوفور مورد نظر است، رنو کپچر مدل ۲۰۱۹ است. یک کراس‌اوور فرانسوی کوچک‌تر با ویژگی‌های شهری بیشتر که ۷ سالی جوان‌تر است. در ادامه ضمن آشنایی با این مدل کمیاب از تویوتا در ایران، آن را با رقیب هم‌قیمت فرانسوی‌اش مقایسه خواهیم کرد.

راوفور، قدیمی‌تر از کپچر

خودرو رنو کپچر برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ روی پلت‌فرم مشترک B رنو و نیسان تولید شد. بنابراین کپچر با وجود این‌که اصالت فرانسوی دارد، اما یک رگ آن به‌ژاپن یعنی زادگاه راوفور باز میگردد. کپچر یک کراساوور سایز ‌کوچک بوده که با نام QM۳ توسط برند رنو سامسونگ در کره‌جنوبی هم عرضه می‌شود. ‌

نسل اول کپچر با ۶ نوع موتور بنزینی، یک نوع موتور دیزلی و گیربکس‌های دستی، اتوماتیک، اتوماتیک دوکلاچه و CVT ‌تا سال ۲۰۱۹ تولید شد. کپچر مورد نظر ما در این نوشتار متعلق به‌همین نسل اول است. همچنین امکان سفارش نسخه چهارچرخ‌محرک یا دیفرانسیل‌جلو هم برای مشتریان کپچر فراهم شده بود.

در سال ۲۰۱۹ رنو نسل جدید کپچر را رونمایی کرد؛ یک کراس‌اوور سایز کوچک کاملا جدید که روی پلت‌فرم جدید CMF-B به‌عنوان یکی دیگر از محصولات مشترک نیسان و رنو سوار شده بود.

تولید نسل جدید کپچر تاکنون ادامه داشته و در بازار جهانی حضور دارد. راوفور خیلی قبل‌تر از کپچر، در سال ۱۹۹۴ برای نخستین‌بار به‌جمع محصولات تویوتا پیوست.

این خودرو در ابتدا یک کراساوور کوچک بود و در ۳ نسخه پنج در، سه در و سه در با سقف نرم متحرک بهبازار عرضه میشد. در سال ۲۰۰۰ با معرفی نسل دوم، نسخه سه در با سقف نرم متحرک از فهرست مدل‌های راوفور حذف شد.

پس از آن در سال ۲۰۰۵ تویوتا نسل سوم این کراس‌اوور را معرفی کرد که دیگر خبری از مدل سه در هم نبود و از آن زمان تاکنون تنها در کلاس پنج در تولید می‌شود.

راوفور مورد بررسی ما در این نوشتار از نوع نسل سوم است. نسل چهارم از تویوتا راوفور در سال ۲۰۱۲ رونمایی و وارد مرحله تولید شد. در این نسل دیگر راوفور یک کراس‌اوور کوچک نبود، چراکه ابعاد آن بزرگ‌تر از گذشته شده بود و از این حیث در کلاس کراساوورهای کامپکت قرار می‌گرفت.

در سال ۲۰۱۹ یعنی هم‌زمان با نسل جدید کپچر، شاهد معرفی نسل پنجم این تویوتا بودیم. کپچر از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در بازار ایران حضور داشته؛ اما سابقه حضور راوفور به‌مراتب بیشتر از آن است. نسل‌های سوم و چهارم این کراس‌اوور ژاپنی در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ به‌بازار کشورمان عرضه شده است.

کپچر زیباتر، راوفور بلندتر

در نگاه نخست با وجود این‌که کپچر چهره مدرن‌تری از خود به‌نمایش می‌گذارد، اما راوفور با وجود قدیمی بودن طراحی‌اش، بیشتر شبیه شاسی‌بلندهاست. رافور بیش از نیم متر طول بیشتر نسبت به‌کپچر داشته و نزدیک به ۸ سانتی‌متر عریض‌تر از آن است. اما مهم‌تر از این‌ها، ارتفاع بلندتر راوفور است.

این کراس‌اوور ژاپنی بیش از ۱۵ سانتی‌متر بلندتر از کپچر بوده که این موضوع در شاسی‌بلندتر به‌نظر رسیدن راوفور بی‌تاثیر نیست. روی کاغذ هر دو خودرو یک کراس‌اوور ۵ نفره به‌حساب می‌آیند؛ با این تفاوت که فضا برای سرنشینان کپچر به‌خصوص در ردیف عقب، محدودتر بوده و پیشنهاد می‌شود هرگز روی آن برای مسافرت‌های ۵ نفره حساب باز نکنید.

طراحی کابین کپچر نیز با وجود این‌که مدرن‌تر است اما اقتصادی بودن را فریاد می‌کشد. وقتی درون کابین کپچر می نشینید، کیفیت ادوات و همچنین سبک طراحی آن حس اقتصادی بودن را به‌شما القا می‌کند. طراحی داشبورد ساده و به‌دور از شلوغ‌کاری راوفور هم همچون نمای بیرون آن، کاملا قدیمی شده است.

امکانات بیشتر کپچر نسبت به راوفور

از آن‌جا که رنو کپچر ۷ سال جدیدتر از راوفور بوده، انتظار می‌رود از امکانات و آپشن‌های بیشتری بهره ببرد. انتظاری که بی‌جا نبوده و در یک مقایسه نسبتا نزدیک، کاملا منطقی است.

راوفور ۱۴ ساله با امکانات پایه‌ای همچون سنسور عقب، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو زنون، چراغ خوش‌امدگویی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر و کاست‌پلیر، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از CD، مجموع ایربگ‌ها ۲ عدد، سیستم تهویه دستی با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی جلو، روکش‌صندلی پارچه، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، تریم طرح چوب، موکت کف، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی، تایر زاپاس روی صندوق با کاور فایبرگلاس و ... در بازار موجود است.

رنو کپچر ۷ ساله با کمی امکانات بیشتر نسبت به‌حریف ژاپنی‌اش، با امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، رانندگی تک‌حالته اکو، سنسور عقب، سنسور باران، اندازه‌گیری غیرمستقیم فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز عقب کاسه‌ای، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، روشن ‌شدن مه‌شکن‌ها در پیچ، فرمان مجهز به نیروی کمکی برقی، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر و هندزفری، قابلیت تنظیم هوشمند بلندی صدا، مانیتور ۷ اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB، MP۳، iPod و AUX نمایشگر صفحه‌کیلومتر، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها ۴ عدد، کارت هوشمند، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه‌اتوماتیک با سنسور تشخیص آلایندگی، صندلی ‌راننده ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه با جابه‌جایی ریلی، فلاپ جلوی رادیاتور با قابلیت بسته شدن در سرما و باز شدن در گرما، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، ایزوفیکس صندلی و ... از سرنشینان میزبانی می‌کند.

نام و مدل Renault Captur ۲۰۱۶ Toyota RAV۴ ۲۰۰۹
نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری اتمسفریک
حداکثر قدرت ۱۲۰ اسب‌بخار ۱۶۸ اسب‌بخار
حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتون‌متر ۲۲۴ نیوتون‌متر
نوع گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچ ۴ سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد ۱۰.۹ ثانیه ۱۰.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت ۱۸۴ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۹ در هر صد کیلومتر ۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت در بازار ایران ۱.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۱.۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان ۱.۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

تویوتا قوی‌تر، کپچر جدیدتر

درنهایت به‌آخرین بخش مقایسه‌مان یعنی بخش مشخصات فنی می‌رسیم. در این قسمت اختلاف میان راوفور و کپچر زیاد است. با وجود این‌که هر دو کراس‌اوور از موتور ۴ سیلندر بنزینی و گیربکس اتوماتیک بهره می‌برند، اما موتور راوفور دو برابر کپچر حجم داشته و در مقابل کپچر مجهز به‌توربوشارژ است.

همچنین گیربکس کپچر از نوع دوکلاچه بوده و از ۲ دنده بیشتر نسبت به‌راوفور بهره می‌برد. همین اختلاف‌ها سبب شده است راوفور ۴۸ اسب‌بخار قوی‌تر از حریف هم‌قیمت فرانسوی‌اش باشد. همچنین گشتاور تولیدی آن نیز ۳۴ نیوتون‌متر بیشتر از کپچر است.

بنابراین موتور کوچک کپچر با وجود بهره‌مندی از پرخوران توربوشارژ باز هم نتوانسته از پس موتوری که ۲ برابر آن حجم دارد بر بیاید. دیفرانسیل‌جلو بودن کپچر در مقایسه با سیستم چهارچرخ‌محرک راوفور از دیگر اختلافات مهم میان این کراس‌اوورهاست.

ویژگی خاصی که کپچر را محکوم به‌رانندگی در خیابان‌های آسفالته داخل شهر کرده، اما به‌راوفور این اجازه را می‌دهد تا آخر هفته‌ها یک سفر مختصر نسبتا خارج جاده‌ای را تجربه کنید.

شاید بتوان تنها برتری فنی کپچر نسبت به راوفور را مصرف سوخت پایین آن دانست. کپچر به‌عنوان یک خودرو کم‌مصرف در هر صد کیلومتر ۳.۷ لیتر بنزین کمتر نسبت به‌راوفور می‌سوزاند که اختلاف قابل توجهی به‌حساب می‌آید. در آخر باید به این نکته اشاره کرد که راوفور ۲ برابر کپچر عمر کرده و کارکرد به‌مراتب بالاتری دارد. هرچند شاید از نظر فنی پیچیدگی‌های بالای کپچر را نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =