مرسدس EQC400

جالب است بدانید این کراس‌اوور سایز کامپکت توان تولید 408 اسب‌بخار نیرو و 760 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. قدرتی که با نسخه‌های AMG خودرو GLC برابری می‌کند و از نظر گشتاور حتی بیشتر از آن‌هاست

در ادامه سفر به‌قبرس و بازدید از محصولات روز مرسدس در نمایندگی این خودروساز آلمانی در قبرس شمالی، این بار قصد معرفی یکی از متفاوت‌ترین محصولات مرسدس را داریم. خودرو جدیدی که تاکنون پایش به‌کشورمان باز نشده و به‌قدر کافی برای همه ما ایرانی‌ها غریب هست. خودرو مورد نظر ما برای بررسی در این نوشتار یک دستگاه مرسدس EQ400 4MATIC مدل 2021 بوده که عنوان نخستین محصول تمام‌برقی برند جدید مرسدس EQ را با خود یدک می‌کشد.

کراس‌اوور سایز کامپکت مشکی‌پوشی که چهره‌ای کاملا متمایز با دیگر محصولات مرسدس‌بنز داشته و حسابی برایمان ناآشناست. این مرسدس مدل 2021 با 2 سال کارکرد اکنون به‌قیمت 74 هزار دلار یا به‌عبارت دیگر نزدیک به 4 میلیاردتومان به‌فروش می‌رسد.

مرسدس در سرزمین الکتریکی‌ ها !

در ادامه این نوشتار ابتدا ماجرای ورود برند مرسدس به‌دنیای خودروهای الکتریکی را شرح می‌دهیم و سپس به‌بررسی کامل این خودرو متفاوت از برند مرسدس خواهیم پرداخت.

مرسدس، این بار با پسوند EQ

در دهه اخیر و با بالا رفتن محبوبیت خودروهای الکتریکی و قدرت گرفتن برند الکتریکی‌ساز و نوپای آمریکایی یعنی تسلا موتورز، تمام خودروسازان مطرح جهان دست به‌ساخت خودروهای الکتریکی زدند. هم‌اکنون کار به‌جایی رسیده که کمپانی‌های خودروسازی از توقف تولید خودروهای بنزینی و دیزلی خود در آینده سخن می‌گویند. ماجرای خودروهای الکتریکی برای مرسدس همچون رقیب دیرینه‌اش ب.ام.و، بسیار حائز اهمیت بود و از این رو راه رقیب خود را در پیش گرفت و برای تولید و عرضه خودروهای الکتریکی، یک زیربرند جدید و اختصاصی تاسیس کرد.

برند اختصاصی مرسدس برای تولید خودروهای الکتریکی با پسوند EQ شناخته می‌شود و بنابراین پس از مرسدس AMG به‌عنوان بازوی تولیدکننده خودروهای اسپرت و پرفورمنس بالا و مرسدس میباخ به‌عنوان بازوی تولیدکننده مدل‌های سوپرلوکس از مرسدس، اینک مرسدس EQ به‌عنوان سومین بازوی مرسدس به‌شمار می‌رود که به‌صورت تخصصی روی خودروهای الکتریکی این خودروساز اشتوتگارتی فعالیت خواهد کرد.

برند مرسدس EQ فعالیت خود را با ارائه یک کانسپت به‌همین نام در سال 2016 آغاز کرد و 3 سال بعد نخستین خودرو تولید انبوهش روانه بازار جهانی شد. جالب است بدانید در سال 2022 سهم خودروهای الکتریکی مرسدس از کل فروش محصولات آن در طول یک سال فقط 5 درصد بوده که نشان می‌دهد همچنان راه درازی پیش روی EQ است.

مرسدس در سرزمین الکتریکی‌ ها !

نخستین محصول EQ مرسدس

در سال 2018 مرسدس از نخستین خودرو الکتریکی تولید انبوهی که قرار بود تحت برند EQ روانه بازار شود، رونمایی کرد. این خودرو که یک کراس‌اوور پرمیوم سایز کامپکت بود EQC نام داشت.

یک سال بعد، یعنی در سال 2019 تولید انبوه مرسدس EQC آغاز شد و شاهد عرضه آن به‌بازار جهانی بودیم. مرسدس درحال حاضر این محصول را علاوه‌بر خط تولید برمن آلمان، در کشور چین نیز مونتاژ می‌کند.

در همان سال 2019 مرسدس، مدل EQC را به‌دست موسسه تست ایمنی خودروهای اروپا یعنی EuroNCAP سپرد تا آن را در آزمون‌های سختش به‌چالش بکشد. نتیجه تست و آزمایش‌های این موسسه سختگیر 5 ستاره ایمنی را برای EQC به‌همراه داشت.

در حال حاضر 4 سال از تولید EQC به‌عنوان نخستین خودرو برقی برند الکتریکی‌ساز مرسدس می‌گذرد و هنوز خبری از فیس‌لیفت برای آن نیست و اگر برنامه‌های تولید این برند مطابق با برنامه‌های گروه مرسدس پیش بروند، باید همین روزها منتظر رونمایی از نسخه فیس‌لیفت‌شده آن باشیم.

در سال 2022 مجموع فروش EQC به‌حدود 22 هزار و 600 دستگاه در سال رسید که خبر از افت 6 درصدی نسبت به‌سال گذشته داشت. با توجه به‌این آمار EQC در میان 6 خودرو الکتریکی برند EQ تنها خودرو با افت فروش نسبت به‌سال گذشته بوده و در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد که اختلاف آن با جایگاه پنجم تنها حدود 100 دستگاه بوده و خودرویی که ششم شده یک خودرو جدید متعلق به‌همان سال است.

مرسدس در سرزمین الکتریکی‌ ها !

نسخه برقی مرسدس GLC

همان‌طور که گفته شد EQC یک کراس‌اوور سایز کامپکت پریمیوم بوده که قوای محرکه آن تمام‌الکتریکی است. مرسدس پیش از این هم در سبد محصولات خود کراس‌اوور سایز کامپکت پرمیوم را عرضه می‌کرد که به‌صورت بنزینی، دیزلی، هیبرید و هیدروژنی قابل خریداری بود. کراس‌اووری که GLC نام داشت 4 سال قبل از این‌که EQC تولید شود، درحال عرضه بود.

مرسدس برای این‌که زحمت دوباره به‌خود ندهد و زیر بارِ هزینه‌های گزاف ساخت پلت‌فرم اختصاصی نرود، از پلت‌فرم GLC برای ساخت EQC استفاده کرد. با این حساب EQC تا حدودی همان نسخه تمام‌الکتریکی GLC به‌حساب می‌آید.

مرسدس در سرزمین الکتریکی‌ ها !

خودرویی که روح ندارد!

شاید مرسدس EQC مانند هر خودرو الکتریکی دیگری برای مشتریان امروزی در بازار جهانی یک خودرو زیبا به‌حساب بیاید، اما هیچ علاقه‌مند به‌خودرویی EQC را زیبا نمی‌داند.

خودرویی که بیشتر شبیه به‌یک دیوایس است تا یک خودرو؛ یا شاید خودرویی فاقد روح که تنها کالبدی از آن باقی مانده است. البته کالبدی که یک دنیا امکانات و آپشن‌های پیشرفته در آن نهفته است تا بتواند سرنشینان دوستدار محیط‌زیست خود را به‌وجد بیاورد.

استفاده از یک نوار آبی در قسمت فوقانی جلوپنجره (که امتداد آن تا درون چراغ‌های جلو پیش رفته) در نگاه نخست توجهمان را به‌خود جلب کرد. این خط آبی‌رنگ، ویژگی مشترک خودروهای الکتریکی مرسدس بوده و در دیگر محصولات برند EQ نیز به‌چشم می‌خورد.

چراغ یکپارچه عقب از جمله ویژگی‌هایی است که در خودروهای امروزی بیشتر شاهد آن هستیم؛ اما مرسدس EQC علاوه‌بر چراغ عقب یکپارچه از چراغ جلو یکپارچه نیز بهره می‌برد. شاید این ویژگی چندان مرسوم نباشد، اما مرسدس سعی کرده آن را در خودروهای برقی خود مورد استفاده قرار دهد.

همچنان لوکس

مرسدس در سرزمین الکتریکی‌ ها !

درون کابین همه‌چیز همچون نمای بیرون مشکی است. البته مقدار اندکی قطعات کرومی نیز در گوشه و کنار آن خودنمایی می‌کنند. یک صفحه‌نمایشگر بزرگ و کشیده روی داشبورد نصب شده و نیمی از آن که مقابل راننده و پشت فرمان قرار گرفته، وظیفه صفحه‌کیلومترشمار را برعهده دارد و نیم دیگری که در مرکز داشبورد است، نقش مانیتور خودرو را برعهده دارد. در این مدل خبری از مانیتور عمودی در قسمت پایین داشبورد میانی نبوده و مرسدس به‌همین نمایشگر یکپارچه افقی اکتفا کرده است.

در کل، مرسدس EQC کابین زیبایی داشته و اِلِمان‌های جذابی در طراحی آن به‌کار رفته است. کابینی که درون آن فضا برای 5 سرنشین در نظر گرفته شده، اما برای این‌که سفر راحتی داشته باشید، بهتر است 4 نفره با آن به‌سفر بروید.

مرسدس در سرزمین الکتریکی‌ ها !

مرسدس در سرزمین الکتریکی‌ ها !

قدرتمند همچون AMG

با وجود این‌که برندهای بزرگی همچون مرسدس، خودروهای خود را از نظر فنی در چند نسخه به‌بازار عرضه می‌کنند، اما EQC تنها در یک نسخه که آن هم EQC400 نام دارد، تولید می‌شود.

EQC400 به موتورهای تمام‌الکتریکی مجهز بوده که از باتری‌هایی با ظرفیت خالص 80 کیلووات-ساعت تغذیه می‌کنند. با هر بار شارژ کامل باتری‌ها، امکان پیمایش 373 تا 437 کیلومتر برای راننده EQC400 فراهم می‌شود. به‌عبارت دیگر میزان مصرف انرژی EQC400 به‌طور دقیق در شرایط ایده‌آل 21.3 تا 25 کیلووات-ساعت در هر صد کیلومتر برآورد شده است.

جالب است بدانید این کراس‌اوور سایز کامپکت توان تولید 408 اسب‌بخار نیرو و 760 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. قدرتی که با نسخه‌های AMG خودرو GLC برابری می‌کند و از نظر گشتاور حتی بیشتر از آن‌هاست. البته به‌دلیل وزن سنگین‌تر، شتاب خودرو به‌پای مدل‌های AMG نمی‌رسد و در بهترین حالت به 5.1 ثانیه ختم می‌شود.

همچنین حداکثر سرعت آن نیز به‌دلیل مسائل ایمنی فراتر از 180 کیلومتر بر ساعت نیست و از این نظر، اختلاف قابل توجهی با خودروهای بنزینی هم‌رده خود دارد. هرچند این ویژگی بیشتر برای افرادی مهم است که در آلمان زندگی می‌کنند و از اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت این کشور بهره‌مند هستند. EQC400 از گیربکس تک‌سرعته اتوماتیک برای انتقال نیرو به‌هر چهار چرخ استفاده می‌کند.

نام و مدل Mercedes EQC400 2021
نوع پیشرانه برقی
حداکثر قدرت 408 اسب بخار
حداکثر گشتاور 760 نیوتن متر
نوع گیربکس تک سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 5.1 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت
نوع سوخت برقی
میزان پیمایش با هر بار شارژ 373 تا 437 کیلومتر
قیمت نسخه صفرکیلومتر 74.000 دلار (حدود 3.930.000.000 تومان)

در پایان از مالک مرسدس EQC400 جهت همکاری در بررسی این خودرو تشکر می‌کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =