بازار خودرو

مشکل صرفا کمبود عرضه خودرو نیست، بلکه بازار خودرو دچار حضور سرمایه‌های خُرد سرگردان شده است که نمی‌گذارند این بازار به آرامش برسد

هرچند برخی کارشناسان پس از برکناری وزیر صمت این باور را داشتند که وضعیت این وزارتخانه بهبود پیدا خواهد کرد، اما با برکناری سیدرضا فاطمی‌امین از وزارت صنعت، معدن و تجارت گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره تغییر و تحولات ساختاری و همچنین وضعیت برخی بازارها به‌ویژه بازار خودرو مطرح شده است. از آن‌جاکه وزارت صمت طی دو سال گذشته چالش‌های زیادی در بخش‌های مختلف صنعت خودرو - از واردات مواد اولیه تا محدودیت در تولید عبورمستقیم - داشته است؛ وضعیت این بخش‌ها آن‌قدر بحرانی شده که خود متولیان هم از کنترل قیمت‌ها در این بازارها عاجز مانده‌اند.

امیرحسن کاکایی، فعال و کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم‌وصنعت در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» به استیضاح وزیر اشاره کرد و گفت: «متاسفانه گویا نمایندگان مجلس به‌جای سرعت بخشیدن به طرح‌های وزارت صمت با استیضاح فاطمی‌امین تنها به فکر داغ کردن تنور انتخابات پیش روی مجلس بودند. آیا با برکناری وزیر، تمام مشکلات در مسیر رفع و وضعیت بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت در مسیر بهبود قرار گرفته است؟»

وی افزود: «سوال دیگری که این‌جا مطرح می‌شود، این است که طبق تجربیات گذشته، آیا با تغییر وزرا در سایر وزارتخانه‌ها چنین بهبود و توسعه‌ای در وزارت صمت امکان‌پذیر است؟ یا این‌که وضع بخش‌های زیرمجموعه وزارت صمت خراب‌تر می‌شود؟ و این‌که فرد جدید در وزارت صمت با چه معجزه‌ای می‌تواند شرایط صنعت و بازار خودرو را به سمت آرامش و تثبیت ببرد.»

برخی کارشناسان حوزه صنعت خودرو معتقدند برکناری فاطمی‌امین به‌جا بود و باید خیلی زودتر از این انجام می‌شد. اما متاسفانه نمایندگان مجلس و دولت در این خصوص اهمال‌ کردند. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

استیضاح فاطمی‌امین چندبار به کمیسیون صنایع رفت و یک فرصت چندماهه با وساطت رئیس‌جمهور در اختیار ایشان قرار گرفت که همگی به فرصت‌سوزی در این وزارتخانه تعبیر می‌شود. هرچند دلایل استیضاح فاطمی‌امین از سوی نمایندگان مجلس بسیار جای تامل دارد. چرا نمایندگان خانه ملت در جلسه استیضاح وزیر تنها به دنبال شرایط بازار خودرو بودند و هیچ گله و شکایتی از سایر چالش‌های بحران‌زا مانند تامین مواد اولیه جهت تولید، واردات و تامین نهاده‌های دامی، تخصیص ارز و واردات داروی مورد نیاز مردم و واردات کالای اساسی از وزیر صمت نداشتند.

به نظر شما وزارت صمت دولت سیزدهم طی چند سال گذشته در کنترل بخش‌های مهم و حیاتی که در ادوار گذشته و دولت‌های پیشین دچار بحران شده بود، موفق عمل کرده است؟

همه می‌دانیم شرایط ایده‌آل در کشور مورد انتظار فعالان صنعت و کارشناسان اقتصادی نیست، اما کمبود سرم و دارو در چهار سال گذشته به‌نحوی به کنترل درآمد و در اکثریت حوزه‌ها طرح‌های وزیر سابق صمت به کاهش التهابات انجامید. در واقع با توجه به واکنشی که در مجلس نشان داده شد، فاطمی‌امین به عنوان وزیر در وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته بود تمام بخش‌ها را مدیریت کند و تنها از پس بازار خودرو بر نیامده بود. چون اگر غیر از این بود باید سایر چالش‌ها نیز ضمن بیان بحران قیمت در بازار خودرو مطرح می‌شد. آیا به‌راستی نگرانی وکلای مردم تنها تنظیم بازار خودرو است یا این‌که نکته خاصی وجود دارد و همه از آن بی‌خبر بودند. فعالیت‌های تبلیغاتی نمایندگان و هراس از بی‌عملی نسبت به واکنش بازار در موضوع نرخ خودرو، بسیاری از دستاوردهای وزارت صمت در دیگر حوزه‌ها را بی‌اثر و طرح‌های موثر آن را سربسته گذاشته است.

با توجه به این‌که طرح‌های وزیر سابق صمت به عقیده برخی از کارشناسان به دست فراموشی سپرده خواهد شد، با کنار زدن فاطمی‌امین به نظر شما قانون‌گذاران مجلس برای صنعت خودرو چه چشم‌اندازی را رقم زده‌اند؟

متاسفانه با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات مجلس شاهد کارهای تبلیغاتی بیشتری خواهیم بود. به عقیده من، اگر قرار بود با برکناری وزیر از وزارت صمت، بازار خودرو به تثبیت برسد، چرا در همان مرحله نخست (سال گذشته) که مجلسی‌ها وارد میدان استیضاح فاطمی‌امین شده بودند، از موضع خود کوتاه آمدند و فاطمی‌امین را برکنار نکردند؟ باید بدانیم گره کور صنعت خودرو با آمدن و رفتن وزرا باز نمی‌شود. وکلای مجلس باید به‌جای تمرین استیضاح کابینه دولت سیزدهم به دنبال راهکار برای رفع بحران صنعت خودرو و به دنبال آن بازار خودرو کشور باشند، نه این‌که با طرح واردات خودروهای کارکرده سعی بر پاک‌کردن تمام علامت سوال‌ها در مقابل سیاستگزاری‌ها و تصمیمات در صحن علنی مجلس کنند. به عقیده من، هیاهو در بازار خودرو به پا شده و بسیاری از ناکارآمدی‌ها پشت همین شلوغی‌ها پنهان می‌شود و به همین دلیل بازار را از حالت رقابتی خارج شده است.

برخی کارشناسان وضعیت صنعت و بازار خودرو را به دلیل شدت گرفتن نوسانات قیمتی در امتداد سال جای غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند. به نظر شما آیا بازار خودرو می‌تواند از این آشفتگی و سیاست‌زدگی رهایی یابد؟

متاسفانه کمبود تولید محصولات در خودروسازان داخلی بهانه‌ای برای واردات خودروهای دست‌دوم شده است. هرچند مشکل صرفا کمبود عرضه خودرو نیست، بلکه بازار خودرو کشور دچار حضور سرمایه‌های خرد سرگردان شده است و صاحبان این سرمایه‌ها خود مانع وجود آرامش در بازار هستند. ازسوی‌دیگر، سوداگران نیز سعی بر به‌هم ریختن بازار دارند. درحال‌حاضر صنعت و بازار خودرو در یک آشفتگی سیاستگزاری به سر می‌برد و مجلس به‌شدت هدف را گم کرده است. هدف‌گذاری صحیح در رابطه با خودرو، ایجاد یک نظام حمل‌ونقل عمومی ارزان، کارآمد و قابل‌اعتماد است، نه شعار هر خانواده ایرانی یک خودرو. اما همان‌طور که می‌بینیم این شعار مصائب بسیاری را به جامعه تحمیل کرده است.

برخی کارشناسان واردات خودرو دست دوم را دور از شأن و طبع مصرف‌کننده ایرانی می‌دانند، به نظر شما واردات خودروهای دست دوم می‌تواند نیاز متقاضیان را تامین کند؟

موضوع اصلی، توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو مطرح است. اما هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار کالاهای مصرفی بادوامی مثل خودرو این توازن را برهم زده است. در این میان،‌ واردات خودروها دست‌دوم و صفرکیلومتر ممکن است موقتا موجب شکستن قیمت‌ها شده و حتی منجر به تنظیم بازار خودرو شود. اما حجم بالای تقاضا که تولید داخل به‌تنهایی پاسخگوی آن نیست، التهابات را به این بازار بازخواهد گرداند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =