کد خبر: 244520
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
بازار خودرو

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « قیمت خودرو و رکود در بازار » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو» ، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

در ایام پس از استیضاح وزیر صمت که با اخبار مربوط به واردات خودروهای کارکرده و کاهش دستوری قیمت خودروهای مونتاژی (چینی) همراه بود، شاهد کاهش قابل توجه قیمت خودرو در بازار بودیم. اما این کاهش، سایه نگرانی و التهاب را از سر فعالان بازار خودرو به‌ویژه مشتریان و به‌ویژه مصرف‌کنندگان واقعی کم نکرد.

متقاضیان خودرو مثل همیشه با آغاز روند نزولی قیمت‎ها، به امید کاهش بیش‎تر دست از خرید کشیده ‎اند. این پدیده را نه ‎تنها در بازار خودرو بلکه در دیگر بازارها نیز شاهد هستیم که هرگاه قیمت‎ها سمت ‎وسوی کاهشی پیدا می‎کنند، رکود در بازار تشدید می شود و هرگاه صعودی می ‎شوند، عده ‎ای با واهمه از ادامه‎ دار بودن روند افزایشی برای خرید به بازار هجوم می ‎ آورند.

در مورد بازار خودرو، وقتی جهش‎ های قیمت در سال گذشته رقم خورد، اکثر متقاضیان به شکل ناباورانه و شگفت ‎زده به انتظار بازگشت قیمت‎ها به نقطه ‎ای متعارف نشستند، ولی وقتی بر همگان مسجل شد که قیمت‎ها سر بازگشتن ندارند، تقاضا اعم از واقعی و کاذب در بازار بالا رفت. در شرایط کنونی اما اگر این روند کاهشی با افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان و تسریع در روند واردات خودرو همراه می‎شود، دستکم می‎توان به همپا شدن تورم بازار خودرو با نرخ تورم کلی کشور امیدوار بود و دل بست که نرخ تورم این بازار بار دیگر به سه‌برابر نرخ تورم سالانه کشور نرسد. وگرنه در همین شرایط نیز دلالان و صاحبان سرمایه‌های خرد سرگردان در بازار حضور حداکثری دارند. به‎ ویژه آن‎که تحویل 100هزار دستگاهی خودروسازان بزرگ طی دو هفته پیایی و عرضه این خودروها به بازار توسط بسیاری از کسانی که صرفا قصد سرمایه‌گذاری داشته‌اند، موجب شکل‎ گیری رقابت میان آن ‎ها شده و تاثیر این رقابت به‌خوبی روی قیمت‎ گذاری‎ه ای فعلی در بازار مشهود است.

انتظار بعدی شکل‎ گرفته در بازار خودرو این است که مطابق اصرار شورای رقابت، قیمت خودروهای مونتاژی درنهایت کاهش یابد. هرچند در عمل، این اصرار ممکن است به کاهش عرضه بینجامد و نتیجه معکوس داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =