محمدامیر نیکوهمت

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با تاکید بر این‌که اولویت ما سوددهی و توسعه است، از  شرکت‌های خصوصی تولیدکننده روانکار خواست به‌جای سود بردن از کنارپالایشگاه‌های روغن‌سازی، به‌فکر ساخت پالایشگاه تولید روغن پایه برای تامین نیاز خود باشند.

محمدامیر نیکوهمت، مدیرعامل شرکت نفت سپاهان که عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن‌پایه کشور را نیز یدک می‌کشد، درحاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران درپاسخ به‌سوال خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص علت کاهش شدید عرضه روغن پایه گروه یک در بورس کالا به‌منظور تامین نیاز شرکت‌های بخش‌خصوصی گفت: «در زنجیره ارزش تولید روانکار شرکت‌های زیادی در صنعت تولید روانکارها مشغول به‌فعالیت هستند که مجموعه آن‌ها بین 10تا 15درصد از نیاز کشور به‌انواع روانکارها را تامین می‌کنند. این درحالی است که 85 تا 90 درصد از نیاز کشور به‌روانکار توسط چهار شرکت پالایشگاهی یعنی بهران، ایرانول، سپاهان و پارس تامین می‌شود.»

نیکوهمت با تاکید بر این‌که پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور با سرمایه‌گذاری حدودا یک‌میلیارددلاری ساخته شده‌اند، گفت: «این چهار پالایشگاه لوب‌کات را که تا پیش از این به‌عنوان نفت کوره استفاده می‌شد تبدیل به‌روغن پایه‌ای می‌کنند که به‌راحتی و با کمترین سرمایه‌گذاری تبدیل به‌روانکار می‌شود. به‌همین دلیل شرکت‌های بسیاری هستند که با کمترین حجم از سرمایه‌گذاری علاقه دارند از کنار شرکت‌های پالایشگاهی منفعت ببرند و به‌عنوان تولیدکننده انواع روغن‌های موتوری و روانکار فعالیت کنند. اما باید توجه داشت که یک پالایشگاه برای حفظ وضعیت کنونی و توسعه خود نیاز به‌هزینه دارد و ما این هزینه را از صادرات محصولات نهایی تامین می کنیم.»

وی علت تمرکز بر صادرات محصول نهایی را نیز تصمیم دولت درسال گذشته برای در نظر گرفتن محدودیت‌ها برای صادرات روغن پایه دانست و گفت: «درهمین راستا در سال گذشته نفت سپاهان 11میلیون لیتر محصول نهایی را به بازارهای خارجی صادر کرد.»

نیکوهمت تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم روغن پایه را تولید کنیم و سود اصلی را شرکت‌های دیگر با حجم سرمایه‌گذاری اندک ببرند. درهمین راستا شرکت‌های بخش‌خصوصی را تشویق به‌سرمایه‌گذاری و ایجاد پالایشگاه‌های روغن‌سازی می‌کنیم. این شرکت ها باید سرمایه خود را معطوف به‌ساخت پالایشگاه برای خود کنند تا بتوانند نیازشان به‌روغن پایه را از طریق پالایشگاه خود تامین کنند؛ چراکه اولویت ما توسعه سپاهان از طریق درآمدهای ناشی از صادرات محصولات نهایی است.»

وی همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت به‌همکاری کرد تا در صورت توان تامین نیاز نفت سپاهان به‌ادتیوهای مورد استفاده در تولید روانکارها آن را در داخل تامین کنند. وی درپایان خاطرنشان کرد: «شرط همکاری ما با تولیدکنندگان داخلی ادتیو داشتن استاندارد 17025 بین‌المللی است؛ چراکه تنها با داشتن این استاندارد می‌توانیم محصولات نهایی خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

آخرین اخبار