واردات اتوبوس های فاقد استاندارد یورو ۵ با عمر بالای ۱۰ سال

از میان یک‌ هزار دستگاه اتوبوس کارکرده وارداتی، ۶۵۰ دستگاه مدل یورو۵ با سه‌سال کارکرد و ۳۵۰ دستگاه یورو ۴ با سن ۱۰ تا ۱۵ سال دیده می‌شود

واردات اتوبوس‌های کارکرده به ناوگان کشور، موضوعی است که در هفته اخیر اظهارنظرهای موافق و مخالف بسیاری را به همراه داشته است. اما حالا جزئیات جدید منتشرشده از این خودروها نشان از آن دارد که تقریبا یک‌سوم واردات این خودروها مربوط به مدل‌های یورو۴ است که می‌توانند هم‌اندازه مدل‌های قدیمی آلایندگی تولید کرده و هدف نوسازی و بهینه‌سازی ناوگان اتوبوس‌رانی کشور را خدشه‌دار کنند. واردات مدل‌های یورو۴ در حالی انجام می‌شود که تولیدکنندگان داخلی ملزم به رعایت استانداردها هستند. در این خصوص، مجلس و سازمان محیط‌زیست بر این باورند شهرداری این واردات را انجام داده و در این واردات قانون هوای پاک رعایت نشده است.

واردات ۳۵۰ اتوبوس یورو ۴ کارکرده با عمر بالای ۱۰ سال

براساس تازه‌ترین اخبار رسیده در خصوص واردات اتوبوس‌های خارجی به کشور، اعلام شد یک‌هزار دستگاه اتوبوس کارکرده به کشور وارد شده است.

براساس آنچه رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درخصوص واردات این خودروها بیان کرده است، از میان یک‌هزار دستگاه اتوبوس کارکرده وارداتی، ۶۵۰ دستگاه مدل یورو۵ با سه‌سال کارکرد و ۳۵۰ دستگاه یورو۴ با سن ۱۰ تا ۱۵ سال دیده می‌شود. به‌گفته داریوش گل‌علی‌زاده قرار است مدل‌های یورو۴ بازسازی شوند.

ورود اتوبوس‌های خارج از رده به‌رغم آلودگی بیش از حد هوای کشور

واردات اتوبوس‌های کارکرده و به‌نوعی خارج از رده در حالی انجام می‌شود که براساس اعلام رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، هوای کشور وضعیت مناسبی ندارد. داریوش گل‌علی‌زاده در این خصوص گفت: «متاسفانه سال گذشته تنها ۳ روز هوای پاک داشتیم و این عدد در سال جاری تا امروز به ۸ روز رسیده است.»

وی ادامه داد: «هوای پاک تابع شرایط جوی است و برنامه‌ریزی در کوتاه‌مدت تاثیری روی آن ندارد.»

گل‌علی‌زاده همچنین اظهار کرد:‌ «حداقل نیاز به دو برنامه ۵ ساله دارد تا بتوانیم آثار این برنامه‌ها را روی هوای کشور مشاهده کنیم.»

اتوبوس‌های یورو۴ با وعده نصب فیلتر دوده وارد می‌شوند

گل‌علی‌زاده بیان کرد: «درحال‌حاضر در شهر تهران ۹هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم، اما تنها ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در این ناوگان فعال است.»

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات ما در حوزه حمل‌ونقل عمومی است که منجر به افزایش خودروهای تک‌سرنشین شده است، عنوان کرد:‌ «به دلیل شرایط اقتصادی شهرداری تهران درخواست واردات این اتوبوس‌ها را داده است.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست گفت: «با واردات ۶۵۰ دستگاه اتوبوسی که از یورو۵ بهره می‌برند، مشکلی نداریم. اما مشکل ما با آن ۳۵۰ دستگاهی است که با یورو۴ وارد می‌شوند و قرار است به فیلتر جذب دوده به‌صورت غیرکارخانه‌ای مجهز شوند. به‌طور قطع این فیلترها بعدا از خودروها خارج شده و دوباره تبدیل به خودروهای یورو۴ با آلایندگی بالا می‌شوند.»

وی همچنین درخصوص چرایی عدم جلوگیری از این وضعیت گفت: «پیگیری‌های لازم در این خصوص را از شهرداری‌، شورای شهر و وزارت کشور انجام داده‌ایم.»

گل‌علی‌زاده ادامه داد: «در سال ۸۳ مصوبه‌ای تصویب شد که براساس آن خرید اتوبوس دیزلی حتی مدل‌های نو در شهر تهران ممنوع بود. اما در شرایطی که هوای تهران بدتر شده است، به‌جای آن که مدل‌های الکتریکی را توسعه دهند، به خرید دیزلی‌های کارکرده روی آورده‌اند.»

آلایندگی اتوبوس‌های یورو۴؛ تا ۲۰برابر خودروهای استاندارد

نماینده مجلس در کمیسیون کشاورزی نیز درخصوص حذف استاندارد یورو۶ اظهار کرد: «حذف یورو ۶ جزو اقدامات مجلس نبوده و متاسفانه اجبار به یورو۶ در واردات یک‌هزار دستگاه اتوبوس کارکرده هم لحاظ نشده است.»

احد آزادی‌خواه عنوان کرد: «‌برخی از این اتوبوس‌ها، خودروهای فرسوده هستند و تا ۲۰برابر خودرو استاندارد آلایندگی دارند.»

وی ادامه داد: «قانون هوای پاک، دو وزارتخانه کشور و صنعت را متولی این کار کرده است و این دو وزارتخانه باید آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط با مواد مندرج در این قانون را تهیه کنند و برابر با این قوانین واردات خود را انجام دهند.»

وی درباره اقدامات مجلس در این زمینه بیان کرد:‌ «این قانون یک مسیری است که باید روی آن نظارت داشته باشیم و در همین خصوص عالی‌ترین مدل‌های نظارتی را اعمال کرده‌ایم. برخی از این اشکالات در قانون نیست و در آیین‌نامه اجرایی دیده می‌شود.»

مجلس با واردات اتوبوس‌های کمتر از یورو ۵ موافق نیست

آزدی‌خواه همچنین اظهار کرد: «حاضریم برای اجرای یورو۵ با وضع قوانین لازم کمک کنیم. چراکه می‌دانیم دست برخی وزارتخانه‌ها از نظر مالی بسته است. اختلاف یورو۵ و ۶ چندان زیاد نیست، اما کمتر از آن مورد قبول ما هم نیست.»

وی تصریح کرد: «۳۵۰ دستگاه اتوبوس یورو۴ هم نباید به کشور وارد شود. از وزارت صمت درخواست کرده‌ایم در کنار وزارت کشور به‌منظور استانداردسازی‌ها کمک کند و از سازمان ملی استاندارد و گمرک کمک بگیرد تا خودروهای یورو۵ به بالا وارد شود.»

وی همچنین گفت: «توضیح شهرداری آن است که این وسایل نقلیه را با نصب برخی قطعات به حد استاندارد می‌رسانیم، اما تا زمانی که این استانداردسازی‌ها انجام نشده است، محیط‌زیست هم نباید مجوز ورود را صادر کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

آخرین اخبار