یکسره کردن ترمز کامیون

مالکان این خودروها قطعاتی مانند سوپاپ باد شاسی را بعد از خرابی از مدار تانک اصلی خارج کرده و به اصطلاح ترمز را یک‌سره می‌کنند!

واردات خودروهای سنگین باری از اروپا، گرچه می‌توانست یک طرح موفق به‌منظور نوسازی و بهینه‌سازی ناوگان تجاری کشور باشد، اما رویارویی این طرح با مشکلات داخلی و خارجی،‌ آن را به ناکامی رساند و بازار و ناوگان کشور را با موانع بسیاری همراه کرد. ازجمله آن‌که به‌تازگی شاهد وقوع تصادفات عجیبی از این خودروها در جاده‌ها و شهرهای کشور هستیم؛ موضوعی که به‌طور مستقیم مربوط به فرسودگی کامیون‌ها و کشنده‌ها می‌شود. نبود قطعه، گرانی قطعات، درآمد پایین مالکان و نبود کار در کنار هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری این خودروها باعث شده است سرویس‌های ادواری این خودروها حذف و راهکارهای تازه‌ای جایگزین تعمیرهای اساسی آن‌ها شود.

به‌گفته یکی از فعالان حوزه حمل‌ونقل کشور، گرانی یا نبود قطعات باعث اقدامات عجیب مالکان شده و به‌تازگی تصادفات بسیاری را به دنبال داشته و احتمال می‌رود آمار این تصادفات افزایش یابد.

مشکلات جدید ناوگان با بازگشت فرسوده‌ها به بازار

یکی از فعالان حوزه حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» درخصوص وضعیت قطعه کامیون‌ها و کشنده‌های فرسوده گفت: «برخلاف خودروهای سواری که 3 سوپاپ دارند، کامیون‌ها از 30 سوپاپ برخوردارند که بادی هستند. بنابراین نیاز به قطعه در این خودروها بسیار بالاتر از سواری‌هاست و نبود قطعه‌ ممکن است فجایع بسیاری در این خصوص به بار آورد.»

وی اظهار کرد: «در همین خصوص طی یک هفته اخیر شاهد اتفاقات ناگوار و تصادفات شدیدی بین کامیون‌ها بوده‌ایم.»

وی ادامه داد:‌ «بیشترین عامل این تصادفات را باید در نبود قطعه برای این خودروها جست‌وجو کرد.»

وی تصریح کرد: «باید این واقعیت را پذیرفت؛ بخش زیادی از کامیون‌هایی که در جاده‌ها تردد دارند، فرسوده هستند و اکثر آن‌ها ترمز ندارند و مشکلات بسیاری را در جاده‌ها به وجود آورده‌اند. مشکل اصلی آن‌جاست که کامیون‌هایی که باید در طرح جایگزینی از رده‌ خارج می‌شدند، با حذف اسقاط دوباره به دست مردم رسیدند و در جاده‌ها تردد کردند.»

جایگزینی روش‌های ناصحیح با تعمیر اصولی

این فعال و نمایشگاه‌دار حوزه خودروهای سنگین در ادامه بیان کرد: «این‌که برخی در این تصادفات و به دلیل نبود قانون مشخصی برای تردد کامیون‌های فرسوده از بین می‌روند و کشته می‌شوند، بی‌انصافی در حق مردم است.»

وی اضافه کرد: «این در حالی است که احتمال می‌رود در صورت عدم اقدام به‌موقع، تعداد این تصادفات در ماه‌ها و سال‌های بعد هم افزایش پیدا کند.» وی افزود: «با گذشت هر سال، فرسودگی این خودروها شدت پیدا می‌کند. این در حالی است که وضعیت قطعه برای این خودروها بحرانی است.»

وی تصریح کرد: «اول این‌که؛ قطعه به‌شدت برای این خودروها کم پیدا می‌شود و از سوی دیگر، قطعات موجود هم بسیار گران هستند. بنابراین مالکان این خودروها به راهکارهایی روی آورده‌اند که می‌تواند مشکلات فاجعه‌باری را برای دارندگان این خودروها و سایر مردم به وجود بیاورد.»

نبود قطعه، حذف برخی قطعات و وقوع فاجعه در ناوگان

این فعال حوزه حمل‌ونقل کشور همچنین ادامه داد: «در برخی موارد دیده‌شده که برای حل مشکل قطعه، مالکان این خودروها قطعاتی مانند سوپاپ را بعد از خرابی از مدار خارج و به اصطلاح ترمز را یکسره می‌کنند.»

وی در این خصوص توضیح داد: «یکی از سوپاپ‌های خودرو در شاسی است که باد را از تانک اصلی به ترمز می‌رساند. وقتی این قطعه خراب می‌شود، قطعه جایگزین پیدا نمی‌شود یا بسیار گران است یا تنها مدل‌های چینی و ایرانی که ضعیف هستند، پیدا می‌شود.»

وی گفت: «اگر این قطعه دیر عمل کند، قفل‌کن بیرون می‌پرد و لنت‌ها درگیر می‌شوند. بنابراین سرعت تخریب لنت‌ها بالا می‌رود و همین باعث می‌شود تا مالکان این خودروها، این قطعه را حذف کنند.»

رضایت برخی مسئولان از حذف اسقاط !

این فعال بازار خودروهای سنگین کشور در ادامه با نگاهی به گرانی قطعات خودروهای سنگین افزود: «هر قطعه ساده‌ای برای یک کامیون‌ بیش‌از 10میلیون تومان هزینه دارد. این در حالی است که کار در این صنف کاهش پیدا کرده و درآمد کامیون‌داران کفاف تامین این هزینه‌ها را نمی‌دهد.»

وی همچنین گفت: «متاسفانه برخی مسئولان بدون آن‌که سررشته‌ای در کامیونداری و حمل‌ونقل داشته باشند، از حذف شرط اسقاط خوشحال هستند و بر این باورند موفق شده‌اند نوسازی را با یک‌میلیون تومان جایگزین کنند و با همین یک‌میلیون تومان خودروهای جدید را شماره‌گذاری می‌کنند، اما غافل هستند از این‌که این اقدام حوادث بسیاری را رقم خواهد زد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «راننده‌ها با مشکلات بسیاری ازجمله تامین لاستیک، قطعه، نبود کار و... مواجه هستند که برای حل این مشکلات، مسئولان باید هرچه سریع‌تر اقدام کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =