کرمان موتور؛ واحد برتر در گروه صنایع خودرو سال ۱۴۰۱

کسب لوح تقدیر و تندیس واحد برتر کشور در گروه صنایع خودرو توسط کرمان‌موتور درحالی رقم خورده که رکورد روزانه تولید خودرو در این شرکت نیز در روزهای گذشته شکسته شده است

مراسم بیست و هفتمین سالروز ملی صنعت و معدن در آخرین روز دهه گرامیداشت تولید و تجارت، روز شنبه دهم تیرماه با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور؛ عباس علی‌آبادی، وزیر صمت و عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس و جمعی از صنعتگران کشور در سالن اجلاس سران برگزار و به ۵۸ واحد نمونه ملی و برتر در سال ۱۴۰۱ در صنایع مختلف، لوح تقدیر و تندیس یادبود اهدا شد.

درحوزه صنایع خودرو، شرکت کرمان‌موتور با اشتغال‌زایی بیش از ۵ هزار نفر، از طرف ستاد گرامیداشت دهه تولید و تجارت با استناد و ارزیابی عملکرد در سال ۱۴۰۱، به‌عنوان واحد برتر تولیدی در گروه صنایع خودرو انتخاب شد و سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان‌موتور به‌نمایندگی از این مجموعه با حضور در جایگاه ویژه مراسم، لوح یادبود و تندیس تولیدکننده برتر ملی را از دست وزیر صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد.

درخشش کرمان‌موتور در میان فعالان صنایع خودرو

در لوح یادبودی که به‌همین مناسبت با امضای عباس علی‌آبادی، وزیر صمت به‌سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان‌موتور اهدا شد آمده است: «ضمن تبریک روز ملی صنعت و معدن، با توجه به‌ارزیابی صورت‌گرفته در کارگروه انتخاب برگزیدگان مبتنی بر عملکرد سال ۱۴۰۱، به‌استناد نتایج حاصل‌شده در ستاد گرامیداشت دهه تولید و تجارت، آن مجموعه به‌عنوان واحد برتر در گروه صنایع خودرو انتخاب شده است.»

کرمان موتور؛ واحد برتر در گروه صنایع خودرو سال ۱۴۰۱

کرمان موتور؛ واحد برتر در گروه صنایع خودرو سال ۱۴۰۱

وزیر صمت در ادامه این متن افزوده است: «به‌منظور قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته، تندیس یادبود و لوح تقدیر روز ملی صنعت و معدن، به‌آن مجموعه اهدا می‌شود.»

گفتنی است کرمان‌موتور در بخش خودروهای سواری طی سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱ درصدی نسبت به‌سال ۱۴۰۰ توانست تا ۲۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه از خودروهای سدان و کراس‌اوور خود را به‌تولید برساند که با احتساب تولید ۹ هزار و ۲۰۷ دستگاه پیکاپ، مجموع تولید این خودروساز بزرگ بخش‌خصوصی به ۳۵ هزار و ۶۲۵ دستگاه خودرو می‌رسد.

گفتنی است پیکاپ تولیدی کرمان‌موتور (T۸) درحال حاضر حدود ۶۱.۶۹ درصد از سهم بازار پیکاپ‌های دو دیفرانسیل کشور را از آن این خودروساز کرده و سخت است تا خودروسازی بتواند به‌سهم بازار کرمان‌موتور در این سگمنت نزدیک شود.

رکوردزنی کرمان‌موتور در تولید روزانه

کسب لوح تقدیر و تندیس یادبود روز ملی صنعت و معدن توسط کرمان‌موتور به‌عنوان واحد برتر کشور در گروه صنایع خودرو سال ۱۴۰۱ درحالی رقم خورده که رکورد روزانه تولید خودرو در این شرکت نیز با همت و تلاش شبانه‌روزی کارکنان این شرکت و بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت‌ بالای زنجیره تامین شکسته شده است.

بنا بر آمارهای اعلام‌شده، در روز سوم تیرماه ۱۴۰۲ با تحقق تولید روزانه ۲۴۷ دستگاه از انواع محصولات کرمان‌موتور، رکورد بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ تولید کرمان‌موتور ثبت شده است.

در این راستا، با تلاش همه‌جانبه کارکنان شرکت در راستای افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات و با گسترش همکاری با قطعه‌سازان داخلی و بهبود عملکرد زنجیره‌تامین در تغذیه خطوط تولید، این شرکت توانست افزایش ۴۳ درصدی را نسبت به‌متوسط تولید روزانه فصل بهار ۱۴۰۲ محقق و ثبت کند. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این روند تولید تا پایان سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

تا پیش از این، بالاترین آمار تولید این خودروساز در خرداد ۱۳۹۴ با رکورد روزانه ۲۲۵ دستگاه و پس از آن تیرماه ۱۳۹۶ با تولید روزانه ۲۱۷ دستگاه در روز ثبت شده بود. شرکت کرمان‌موتور پیش‌تر از فراهم ‌کردن زیرساخت‌ها برای افزایش تولید در سال ۱۴۰۲ خبر داده بود که شکسته‌ شدن رکورد تولید روزانه در این شرکت در نتیجه همین سیاست‌ها صورت گرفته است.

نخستین صادرکننده خودرو از بخش خصوصی

کرمان‌موتور خودروسازی است که توانست به‌خوبی از بحران‌های ناشی از تحریم‌ها و تورم گذر کرده و با تکیه بر تجربه شراکت با خودروسازان بزرگ جهانی مانند هیوندای، جک و... مسیر جدیدی برای آینده خود ترسیم کند؛ تا جایی که هفته گذشته این خودروساز به‌عنوان نخستین صادرکننده خودرو از بخش‌خصوصی کشور، صادرات یکی از محصولات خود (J۴) را به‌کشور عراق آغاز کرد.

البته عراق مقصد آغازین کرمان‌موتور برای صادرات است و کشورهای روسیه، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و شمال آفریقا مقصدهای بعدی این خودروساز خواهند بود.

مدیرعامل شرکت کرمان‌موتور دراین‌باره گفته است که در سال جاری ۴ هزار دستگاه خودرو محصول کرمان‌موتور به‌کشورهای مختلف صادر خواهد شد. به‌رغم برخی مشکلات پیش روی صنعت‌خودرو ایران، موفقیت کرمان‌موتور در صادرات نشان‌دهنده تاب‌آوری و توان رقابتی بنگاه‌های اقتصادی بخش‌خصوصی ایران در بازارهای جهانی است.

پیشگامی در تولید نخستین خودرو ملی بخش‌خصوصی با نگاه صادراتی

فیروزی همچنین با اشاره به‌برنامه تولید نخستین خودرو ملی بخش‌خصوصی در آینده‌ نزدیک توسط شرکت کرمان‌موتور اعلام کرده است: «برنامه‌ریزی برای صادرات این خودرو از اولویت‌های کرمان‌موتور است و پس از عراق، صادرات خودرو به سه‌مقصد صادراتی دیگر در منطقه طی ماه‌های آینده عملیاتی خواهد شد.»

وی سرمایه‌گذاری قابل ‌توجه برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی و تطبیق با استانداردهای بین‌المللی را در راستای تحقق اهداف عالیه این مجموعه در افق ۱۴۰۵ عنوان کرد و افزود: «پلت‌فرم خودرو J۴ متعلق به‌شرکت کرمان‌موتور است و هم‌اکنون با ۷۰ درصد داخلی‌سازی و با همکاری با ۱۲۰ قطعه‌ساز تراز اول داخلی به‌تولید می‌رسد.»

وی در ادامه رویکردهای شرکت کرمان‌موتور را خلق برند ملی خودرو در بازارهای بین‌المللی، کسب سهم بازار بیشتر برای خودرو ایرانی در بازار جهانی، ارزآوری به‌کشور و افزایش نرخ رشد ایجاد اشتغال برشمرد.

برنامه‌ریزی و اجرا برای استقلال در تولید یک محصول ملی

تورم بالای ایران در سال‌های گذشته، کار را برای تمام خودروسازان به‌ویژه شرکت‌های خصوصی مانند کرمان‌موتور سخت‌تر کرد و سبب کاهش قدرت خرید مردم شد. این موضوع می‌توانست موجودیت شرکت‌های خودروسازی را به‌خطر بیندازد. اما کرمان‌موتور برای خروج از این بحران، تصمیم به‌استقلال در تولید یک محصول ملی گرفت تا وابسته به‌شرکای خارجی نباشد و در هر شرایطی شرکت بتواند آن خودرو را تولید کند.

تغییر لوگو و نشان تجاری این شرکت نشان داد که برای دستیابی به‌اهدافی که برای تحقق آن برنامه‌ریزی کرده، بسیار مصمم‌تر از گذشته بوده و در توسعه سبد محصول، افزایش سهم بازار و تنوع تولیدات کاملا جدی است.

مدیرعامل کرمان‌موتور پیش‌تر اعلام کرده بود که نقشه راه این خودروساز بزرگ بخش‌خصوصی تا سال ۱۴۰۵ مشخص شده و کرمان‌موتور قصد دارد تا این افق چشم‌انداز، به‌ارزشمندترین خودروساز خاورمیانه تبدیل شود.

تولید خودروهای کم‌مصرف از جمله اهدافی است که این شرکت برای تحقق آن اقدام به‌سرمایه‌گذاری کلان ۷۵ میلیون‌دلاری برای احداث مرکز تحقیق و توسعه محصول کرد.

کرمان‌موتور با توجه به‌جایگاهی که در میان تولیدکنندگان داشته و همچنین بر اساس شناختی که از بازار و خلأهای آن دارد، از یک‌سو سراغ محصولاتی رفته است که جای خالی آن‌ها حس می‌شود و از سوی دیگر با تکمیل سبد محصولات این شرکت، آن را هرچه رقابتی‌تر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =