کد خبر: 245034
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
واردات خودرو به فوتبالیست‌ ها

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه 13 تیرماه ۱۴۰۲" روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « واردات خودرو به فوتبالیست‌ ها » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

درحال‌حاضر تعدادی خودرو لوکس (که سال‌ها ورود آنها ممنوع بود) در یکی از بنادر جنوب کشور و در آستانه ترخیص از گمرک قرار دارند. این خودروها که گفته می‌شود حواله واردات آنها به‌عنوان پاداش در اختیار بازیکنان تیم‌ملی فوتبال حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار گرفته است، بیستم اردیبهشت وارد گمرک شده‌اند.

نکته مهم این است که خودروهای موردنظر در قالب مدل‌های لوکس قرار می‌گیرند و قیمتی بالای ۴۰‌هزار دلار دارند. این در حالی است که سقف قیمتی واردات خودرو به کشور ۲۰‌هزار دلار است؛ بنابراین عموم شهروندان نمی‌توانند از خودروهای خارجی با قیمت بالای ۲۰‌هزار دلار استفاده کنند.

خودروهای موردنظر دورانی وارد کشور شده‌اند که روند واردات خودرو همچنان به کندی پیش می‌رود. از همین‌رو این سوال برای افکار عمومی ایجاد می‌شود آیا مسئولان می‌توانند روند واردات را سرعت ببخشند و این کار را انجام نمی‌دهند؟

چندی قبل، جلال رشیدی‌کوچی (نماینده مجلس) درباره واردات خودرو دست‌اول خارجی توسط بازیکنان فوتبال گفت: «من فی‌نفسه به این‌که به فوتبالیست‌ها مجوز واردات بدهند، مشکلی ندارم؛ اما به همه اجازه واردات خودرو نو بالای 2500سی‌سی و بالای 25 هزار دلار داده شود. اگر قانون منع کرده است باید برای همه ممنوع باشد؛ نمی‌توانیم قانون را شخصی اعمال کنیم. دوست داریم به فوتبالیست‌ها چون به جام‌جهانی رفته‌اند، خودرو خارجی بدهیم اما به بقیه مردم ندهیم! بنابراین با اصل موضوع مشکلی ندارم به شرط این‌که برای مردم عادی هم این اتفاق رخ دهد. این داستان را به فال نیک می‌گیرم چون احتمالا قرار است برای بقیه هم این اتفاق رخ بدهد.»

لطف‌اله سیاهکلی (نماینده مجلس) هم درباره واردات خودرو توسط بازیکنان فوتبال گفت: «واردات خودرو دست‌دوم برای همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی آزاد است. اما واردات خودرو نو خیر، این امر حتما باید توسط کسانی صورت بگیرد که خدمات پشتیبانی ارائه دهند، بنابراین باید شخصیت حقوقی داشته باشد.»

اما سوال دیگر این است چرا وقتی قرار است اعضای تیم ملی فوتبال تشویق شوند، به جای بسیاری از امکانات و امتیازهای ویژه‌ای که می‌توان در اختیار آنها قرار داد، باز هم جایزه‌شان مجوز واردات خودرو خارجی است که از همان ابتدا هم مشخص بود که به دلیل حساسیت افکار عممی روی ماجرای خودرو، در آینده نزدیک این امر حساسیت‌برانگیز خواهد شد؟

این در حالی است که با وجود وعده واردات صدهاهزار دستگاه خودرو خارجی که مسئولان از سال گذشته مطرح کردند و پیش‌فروش گسترده‌ای که در این زمینه هم انجام شد، هنوز سوئیچ خودرو وارداتی به هیچ‌کدام از خریداران عادی تحویل داده نشده است و به‌نظر می‌رسد شاید برخی فوتبالیست‌ها اولین کسانی هستند که می‌توانند به آرزوی سوار شدن بر خودروهای خارجی و به‌روز در بازار جهانی، جامه عمل بپوشانند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =