دومین نشست خبری موضوعی شهردار پایتخت در محل کارخانه واگن‌سازی شهر تهران با محوریت حوزه حمل‌ونقل

زاکانی: سازمان محیط‌زیست در جریان این مصوبه بوده و در کارگروه‌های تخصصی دولت مشارکت داشته است. برای شهرداری نیز کیفیت مهم است، نه نو یا کارکرده بودن اتوبوس‌های وارداتی

دومین نشست خبری موضوعی شهردار پایتخت در محل کارخانه واگن‌سازی شهر تهران با محوریت حوزه حمل‌ونقل روز گذشته برگزار شد. در این نشست علیرضا زاکانی به سوالات خبرنگاران در حوزه حمل‌ونقل شهری پاسخ داد. این در حالی است که هم‌زمان با این نشست ۶ رام قطار اورهال‌شده هم رونمایی و تحویل شد.

همچنین شهردار پایتخت در پاسخ به روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص واردات اتوبوس‌های کارکرده گفت هنوز تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده و اولویت مصوبه واردات بر کیفیت خودروهاست و موضوعی در مورد کارکرده یا نو بودن این خودروها مطرح نشده است. وی همچنین از ورود تراموا و متروباس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در آینده نزدیک خبر داد.

سازمان محیط‌ زیست نمی‌تواند با واردات اتوبوس‌ها مخالفت کند

شهردار پایتخت روز گذشته در نشست خود در پاسخ به سوال روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص واردات اتوبوس‌های دست‌دوم یورو۴ و مخالفت سازمان حفاظت از محیط‌زیست اظهار کرد: «واردات اتوبوس‌ها، مصوبه دولت است و هیچ سازمانی حتی سازمان حفاظت از محیط‌زیست نمی‌تواند با این مصوبه مخالفت کند.»

علیرضا زاکانی در ادامه بیان کرد: «سازمان محیط‌زیست در جریان این مصوبه بوده و در کارگروه‌های تخصصی دولت مشارکت داشته است.»

وی افزود: «واردات یک‌هزار دستگاه مصوبه دولت است که در این زمینه نه بر مدل‌های کارکرده تاکید شده و نه بر مدل‌های نو، بلکه مصوبه دولت مبنی‌بر واردات یک‌هزار دستگاه اتوبوس باکیفیت است.»

تکلیف واردات اتوبوس‌ها مشخص نیست

زاکانی در پاسخ به دیگر پرسش «دنیای‌خودرو» مبنی‌بر این‌که در اروپا مدل‌های یورو ۴ از سال ۲۰۰۸ به بعد تولید نشده‌اند، گفت: «قرار نیست این اتوبوس‌ها را حتما از اروپا وارد کنیم. این موضوع در حال بررسی است.»

وی افزود: «اتوبوسی که وارد می‌کنیم باید قابلیت‌های استاندارد و موردقبول سازمان محیط‌زیست را هم داشته باشد، اما روی پایه‌ای توافق کرده‌ایم که براساس آن اقدام می‌کنیم.»

وی ادامه داد:‌ «این‌که اتوبوس نو وارد کشور شود یا دست‌دوم باکیفیت، قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت که هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. البته با چند گروه وارد مذاکره شده‌ایم و اسناد آن‌ها را بررسی کرده‌ایم؛ مدل‌های دست‌دوم، یک‌سوم یا یک‌چهارم قیمت مدل‌های داخلی تمام خواهند شد و قطعا برای ما صرفه اقتصادی خواهد داشت.»

وی تصریح کرد:‌ «مهم‌تر از آن، بحث تامین است؛ با خودروسازان داخلی هم برای ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بسته‌ایم، اما تا پایان سال یک‌هزار و ۱۶۰ دستگاه به ما تحویل می‌دهند.»

عبور شهرداری از رکود خرید اتوبوس در سال جاری

شهردار تهران در ادامه یادآور شد: «اتوبوس‌های در سطح شهر دارای استاندارد یورو۴ و پایین‌تر هستند که این اتوبوس‌ها را هم بازسازی کرده و دوباره از آن استفاده می‌کنیم.»

وی ادامه داد:‌ «۵۰۰ دستگاه تا مهرماه بازسازی می‌شود، اما نیاز ما ۱۱هزار دستگاه اتوبوس است.»

وی افزود: «در دوره چهارم به پنجم شهرداری، ۳هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل دوستان شد که آنها به هزار و ۸۶۰ دستگاه رساندند و اعلام کردند یک اتوبوس هم نتوانستند اضافه کنند. رئیس سابق شورا نیز این ادعا را دارد.»

شهردار پایتخت با بیان این‌که ما طی این ۲۲ماه و یک روز ۳۶۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کرده‌ایم، اعلام کرد: «براساس الگویی که داریم، تا پایان سال تعداد بی‌سابقه‌ای اتوبوس خواهیم داشت که در تاریخ فعالیت اتوبوسرانی بی‌سابقه بوده است.»

وی اظهار کرد: «ما امسال پس از دو سال و نیم در حال عبور از آمار سال ۸۹ هستیم و افقی را ترسیم خواهیم کرد که هیچ‌گاه شاهد نبودیم.»

انعقاد تفاهم‌نامه ۳۰هزار ون با وزارت صمت

زاکانی همچنین در مورد توسعه ناوگان ون هم افزود: «طی صحبتی که با وزارت صمت داشتیم، تفاهم‌نامه ۳۰هزار ون را منعقد کردیم که برابر با حدود ۱۰هزار دستگاه اتوبوس بوده و البته شرایط این ون‌ها ارتقا یافته است.»

وی ادامه داد: «با ایران‌خودرودیزل نیز برای تامین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس وارد مذاکره شده‌ایم که اگر وزارت کشور تامین نکرد، شهرداری خریداری خواهد کرد تا برای مهرماه به ناوگان اضافه شود.»

شهردار تهران با اشاره به تقویت ناوگان معلولان، تصریح کرد: «۴۰ دستگاه ون نیز درحال خریداری است تا بتوانیم خدمات خوبی را به این شهروندان ارائه دهیم.»

وی همچنین در مورد تفاهم‌نامه با وزارت کشور برای خرید ون و تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه ون رونمایی شده است، اظهار کرد: «تهران ۶هزار ون بیشتر ندارد. بنابراین ۹۸ درصد ون‌های ما فرسوده هستند و عمر مفید خود را گذرانده‌اند.»

وی با تأکید بر این‌که کیفیت این ۳۰هزار ون فوق‌العاده بالاست، گفت: «به دنبال این هستیم که ون‌ها را نیز وارد خطوط ویژه کنیم تا مردم بتوانند از این خدمت استفاده کنند.»

به‌زودی متروباس‌ها به تهران می‌آیند

زاکانی در ادامه این نشست، درخصوص خرید متروباس برای تهران اظهار کرد:‌ «در حال خرید از تولیدکننده داخلی هستیم. در ترکیه نیز این اتوبوس‌ها استفاده می‌شود. ما یک‌هزار دستگاه اتوبوس را امسال وارد خواهیم کرد و از سوی دیگر نیز تفاهم‌نامه متروباس را به تعداد ۱۰۰دستگاه دنبال می‌کنیم که برای این بخش به ترکیه سفر کرده‌ایم.»

وی ادامه داد: «کارخانه‌ای در تبریز تولیدکننده این متروباس‌هایی است که در ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و چند دستگاه را پایان سال تحویل خواهند داد.»

وی افزود: «این اتوبوس‌ها فوق‌العاده باکیفیت هستند و باتوجه به بازدید تیم ما و جلسه من با تولیدکننده، به این نتیجه رسیدیم کیفیت آنها عالی است. بر این اساس، امیدواریم شاهد خدمت‌رسانی این نوع از الگوی حمل‌ونقلی باشیم.»

زاکانی همچنین از تغییر مهندسی خطوط خبر داد و افزود: «تراموا را نیز از طریق شورا و مسیر خاص خود دنبال می‌کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند. از سوی دیگر، به دنبال برقی‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی هستیم. پول ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده است، اما با سایر مجموعه‌ها نیز وارد عمل شدیم. به‌عنوان مثال، با مپنا تامین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده‌ایم.»

برنامه‌ریزی شهرداری برای توسعه خطوط و ناوگان مترو

در این نشست، شهردار تهران با تاکید بر توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان گفت: «برنامه داریم تا پایان سال جاری ۲۲ کیلومتر در خطوط ۴، ۶ و ۷ به همراه ۱۳ ایستگاه و ۲۰ کیلومتر از خط پرند را به بهره‌برداری برسانیم.»

علیرضا زاکانی همچنین اظهار کرد: «بزرگ‌ترین مشکل شهروندان تهرانی موضوع ترافیک و پس از آن آلودگی هواست که راه‌حل آن تنها توسعه ناوگان و حمل‌ونقل عمومی است.»

زاکانی بیان کرد: «در الگوهای مختلف حمل‌ونقلی دچار فرسودگی، کمبود ناوگان و فاصله معناداری از وضع مطلوب هستیم. هدف ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری ۷۰درصد در حمل‌ونقل عمومی و ۳۰درصد در بخش خودروهای شخصی، جابه‌جایی مردم را شاهد باشیم.»

وی خاطرنشان کرد: «به‌منظور کاهش سفر، افزایش خدمت را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم سهم خود را از ۳۴ درصد سهم حمل‌ونقل عمومی در سفرهای درون‌شهری به ۷۰درصد برسانیم.»

وی افزود: «در هر بخشی یک برنامه‌ریزی دقیق داریم که نخستین مورد آن توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است. ۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در این ۷ خط ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، اما تهران ۱۱ خط طراحی شده دارد که ۷ خط آن که شروع شده هم تکمیل نشده است. مطالعات نشان می‌دهد که اگر ۷ خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می‌کند.»

شهردار تهران بیان کرد: «علاوه‌ بر این، امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می‌شود که از ۲۷۰ کیلومتر خط مترو، ۲۲ کیلومتر در داخل و ۲۰ کیلومتر در خارج به آن اضافه می‌شود، به اضافه ۱۳ ایستگاه که یک مورد آن افتتاح شده است و امسال پایان این ۷ خط را اعلام می‌کنیم.»

صرفه‌جویی ۳۰۰میلیارد تومانی شهرداری با اورهال هر قطار

زاکانی با بیان این‌که امروز برای اولین بار قطار DC را اورهال کرده‌ایم، یادآور شد: «غیر از خط ۵ که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ قطار AC و ۴۲ رام قطار Dc داریم که در گذشته دو رام از این واگن‌ها بازسازی شده بود.»

وی افزود: «برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی‌شده و ارتقایافته را تحویل می‌دهیم. دو رام نیز در مسیر ارتقا و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار می‌شود. ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد.»

وی با بیان این‌که خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد، اما رقم اورهال ۴۰میلیارد تومان به میزان تقریبا یک‌نهم است، تصریح کرد: «کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، مقرر شده کلیه رام‌های نیازمند به بازسازی را ارتقا دهیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =