مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

مهدی دادفر: سازمان ملی استاندارد در مورد استاندارد خودروهایی که در گذشته سابقه ورود به کشور را داشتند، سختگیری نکند

درحالی که لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد واردات خودروهای کارکرده با ارز خانگی امکان‌پذیر است، اما مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت بانک‌مرکزی چنین اجازه‌ای را صادر نخواهد کرد.

بازار خودرو در نخستین روز هفته به‌دلیل رسیدن نرخ ارز به‌کانال ۵۰ هزارتومان با رشد بهای اندکی در مدل‌های داخلی و چینی همراه شد. اتفاقی که معمولا در نخستین روزهای هفته رخ می‌دهد، اما به‌دلیل رکود در خریدوفروش خودرو در طول هفته، قیمت‌ها با ریزش بها همراه می‌شوند. از طرفی خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس نیز همچنان با ریزش بها تا ۳۰۰ میلیون‌تومان، هفته خود را آغاز کردند. روند نزولی قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که حباب این خودروها در حال تخلیه شدن است.

از طرفی کارشناسان معتقدند کاهش قیمت‌ خودروهای خارجی، از هموار شدن مسیر واردات خودرو به‌کشور حکایت دارد. البته راه ورود خودروهای وارداتی کارکرده به‌کشور تقریبا هموارتر از مدل‌های صفر خواهد بود. چراکه واردات خودروهای صفر همچنان با اما و اگرهای بسیاری در زمینه‌های مختلف مواجه است که از جمله آن‌ها می‌توان به‌منشأ تخصیص ارز، شرایط ورود آن‌ها به‌کشور، قیمت‌گذاری و چگونگی تزریق و عرضه آن‌ها به‌بازار اشاره کرد.

اما درپاسخ به‌این‌که چرا شرایط ورود خودروهای کارکرده به‌کشور راحت‌تر از مدل‌های صفر ارزیابی می‌شود، می‌توان به‌سخنان یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس اشاره کرد که اخیرا در قالب مصاحبه‌ای ادعا کرده است مردم برای واردات خودرو کارکرده می‌توانند از ارز خانگی استفاده کنند.

این همان ارز متقاضی است که چندی پیش دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، از آن به‌عنوان تنها گزینه مناسب برای ورود خودرو به‌کشور دانست و اعلام کرده بود که واردات خودرو تنها با ارز متقاضی امکان‌پذیر است.

بر این اساس عضو کمیسیون صنایع مجلس ادعا کرده بود قرار نیست خودروهای کارکرده از محل ارز دولتی وارد شوند؛ بلکه مردم می‌توانند با ارز خانگی که میزان آن تا ۶۰ میلیارددلار تخمین زده می‌شود، اقدام به‌واردات کنند. از طرفی با تصویب لایحه ساماندهی خودرو در مجلس که به‌اصلاح قانون قبلی منجر شد و واردات خودروهای کارکرده را آزاد کرد، قیمت خودرو سیر نزولی و کیفیت آن سیر صعودی خواهد یافت.

سیاهکلی درباره تعرفه واردات خودروهای کارکرده نیز گفت: «به‌نظر من تعرفه واردات خودرو کارکرده باید از ۲۰ درصد آغاز شود و حداکثر به صددرصد برسد و هرچه تعداد سیلندر یا قدرت خودرو بالا می‌رود، با توجه به‌افزایش میزان مصرف سوخت آن، دولت می‌تواند تعرفه گمرکی واردات را افزایش دهد.»

از طرفی مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه‌ای با «دنیای‌خودرو» به سخنان اخیر لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس واکنش نشان داد و گفت: «این‌که جناب سیاهکلی گفتند که مردم برای واردات خودرو کارکرده از ارز خودشان استفاده کنند، از قوانین واردات خودروهای کارکرده است؛ اما آیا بانک‌مرکزی این موضوع را می‌پذیرد و اجازه این کار را به‌مردم می‌دهد؟

از طرف دیگر درصورت حل مشکل ارز هم باید برای سختگیری سازمان ملی استاندارد درمورد خودروهای وارداتی فکری کرد. همچنین سازمان ملی استاندارد اگر می‌خواهد که انحصار بازار خودرو شکسته شود و قیمت‌ها تغییر کند، باید درمورد برخی خودروها کمتر سخت‌گیری کند.

درواقع نیازی نیست که درمورد استاندارد خودروهایی مانند هیوندای اکسنت، تویوتا یاریس، تویوتا کرولا و از این دست مدل‌ها که در گذشته سابقه ورود به‌کشور را داشتند، سختگیری چندانی شود.»
دادفر در ادامه گفت: «درحال حاضر بعید می‌دانم که بانک‌مرکزی با شرایط ارز متقاضی و واردات خودرو با ارز خانگی موافقت کند. چراکه مسئولان معتقدند با این کار، بهای ارز افزایش می‌یابد؛ اما طبق بررسی‌های انجام‌شده پس از گذشت ۵ تا ۶ ماه از ورود خودروهای وارداتی به‌کشور، بازار اشباع خواهد شد و نرخ ارز دوباره کاهش می‌یابد. بنابراین تا زمانی که مشکلات موجود از سوی بانک‌مرکزی و سازمان ملی استاندارد حل نشود، واردات خودرو بسیار بعید و دور از دسترس خواهد بود.»

در پایان دادفر درباره ۶۰ میلیارد دلار ارز تخمین‌زده‌شده در دست مردم گفت: «اصلا به‌چنین مبالغی نیاز نیست.
در گذشته که واردات خودرو به‌صورت مستمر انجام می‌شد، برای واردات چیزی حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌دلار ارز استفاده شد. بر این اساس مبلغ ۶۰ میلیارددلار بسیار قابل توجه است.»

ریزش قیمت خودروهای خارجی ادامه دارد

در نخستین روز هفته قیمت مدل‌های خارجی همچنان ریزش داشت. جایی که اغلب مدل‌های لوکس و حتی پریمیوم افت قیمت بالای ۵۰ میلیون‌تومان را در دستور کار خود قرار دادند و تا ۳۰۰ میلیون‌تومان ریزش بها را تجربه کردند.

برخی خودروهای داخلی در نخستین روز هفته، افزایش قیمت یک تا ۸ میلیون‌تومانی و کاهش بهای ۲ تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت کارون (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش به ۷۷۵ میلیون‌تومان و تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش به ۸۲۱ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی و افت بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۶۰ میلیون‌تومان و هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شد. همـــــچنین خودروهای خارجی پریمیوم افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جایی که کیا سورنتو GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کــاهش ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۹ میلیاردتومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۴ میلیاردتومان معامله شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =