خودرو های خارجی

واردات خودروهای کارکرده نیز از نظر شورای‌نگهبان مخالف شرع و قانون اساسی شناخته نشد و با توجه به‌موافقت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مساله امروز تبدیل به‌یک قانون شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،لایحه واردات خودروهای کارکرده که در دوره وزارت فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت برای ساماندهی بازار خودرو تدوین شده بود، با تایید شورای‌نگهبان به قانون تبدیل شد. اتفاقی که روز گذشته سخنگوی شورای‌نگهبان در نشست خبری خود اعلام کرد: «واردات خودروهای کارکرده نیز از نظر شورای‌نگهبان مخالف شرع و قانون اساسی شناخته نشد و با توجه به‌موافقت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مساله امروز تبدیل به‌یک قانون شده است.» این درحالی است که در چند ماه اخیر شاهد ریزش قیمت خودروهای خارجی بودیم و با وجود اجرایی شدن این قانون باید منتظر افت بهای بیشتر خودروهای خارجی در بازار آزاد باشیم.
۲۹ فروردین امسال بود که سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودروهای سواری کارکرده را به‌دولت ارائه کرد. تا پیش از آن، واردات خودروهای کارکرده به‌کشور ممنوع بود. نمایندگان مجلس هم یک بار در چارچوب لایحه بودجه ۱۴۰۲ تلاش کرده بودند این ممنوعیت را بردارند؛ اما با سد هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده و به‌نتیجه نرسیدند.
در نامه سیدرضا فاطمی‌امین خطاب به‌محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور که ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ارائه شد در توضیح لایحه دوفوریتی واردات خودرو کارکرده و اصلاح مصوبه واردات خودرو آمده بود؛ «با توجه به‌تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده، وزارت صمت نسبت به‌برنامه‌ریزی و بسترسازی برای افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش عرضه به‌بازار اقدام کرده و خوشبختانه طی سال ۱۴۰۱ بیش از یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو با رشد معادل ۳۹ درصد به‌صورت کامل تولید و روانه بازار شده است. از طرفی این میزان تولید و عرضه خودرو داخلی جوابگوی نیاز بازار درشرایط فعلی نبوده و ضرورت دارد ضمن تنوع‌بخشی به‌واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی مرتفع شود. از همین رو پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودرو کارکرده و پیش‌نویس لایحه اصلاح مصوبه واردات خودرو به‌منظور تنوع‌بخشی و افزایش واردات خودرو نو جهت طی فرآیند قانونی تقدیم می‌شود.»
از طرفی بعد از گذشت بیش از یک سال از آزاد شدن واردات خودرو صفر، تعداد بسیار محدودی خودرو وارد کشور شده است و هیچ‌یک از آن‌ها نه از نظر قیمت‌گذاری و نه از نظر فروش تعیین‌تکلیف نشده‌اند. اتفاقی که برای بسیاری از مردم سوال است که چرا روند واردات خودروهای صفر، به‌کندی پیش می‌رود؟ جلالی کوچی درپاسخ به‌این سوال گفت: «به‌نظر می‌رسد مجموعه سازمان استاندارد آن‌طور که باید در این مسیر همراهی نمی‌کند.» درحالی مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا با واردات خودروهای کارکرده موافقت کرده که پیرامون آن بحث‌ها و حواشی مختلفی شکل گرفته و البته هنوز هم واردات خودروهای نو که ثبت‌نام و ثبت سفارش آن‌ها از اسفند سال قبل آغاز شده بود به‌سرانجام مطلوبی نرسیده است. این مساله به‌طرح دو پرسش اساسی منجر شده است؛ نخست این‌که چرا واردات خودروهای نو کند است و مانع اصلی چیست و دوم این‌که حالا که واردات خودروهای نو با چنین وضعیتی مواجه شده است، واردات خودروهای کارکرده به‌دلیل شرایط متفاوت‌تر و دست‌دوم بودن آن‌ها چه‌سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟
در همین رابطه جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس گفت: «به‌رغم این‌که یک سال از مصوبه واردات خودروهای نو گذشته، عملا می‌بینیم که خودرویی وارد کشور نشده و اگر هم شده تعداد آن اندک بوده است. این موضوع را پیگیری کرده‌ام و به‌یک‌سری نکات جالبی رسیده‌ام. سربسته عرض کنم؛ به‌نظر می‌رسد مجموعه سازمان استاندارد آن‌طور که باید در این مسیر همراهی نمی‌کند. »

پیکاپ زاگرس با بیشترین کاهش قیمت در میان خودروهای داخلی
در نخستین روز هفته، خودروهای داخلی در بازار آزاد با نوسان قیمت زیادی همراه نبودند. از طرفی برخی خودروها ثبات قیمت را تجربه کردند. در این میان اما خودروهایی تغییرات قیمتی چشمگیری را تجربه کردند. جایی که خودرویی مانند پیکاپ زاگرس با 20 میلیون‌تومان افت بها، رکورد بیشترین ریزش قیمت را در میان خودروهای داخلی در بازار آزاد به‌خود اختصاص داد.
خودروهای داخلی در نخستین روز هفته افت بهای یک تا 20 میلیون‌تومان و افزایش قیمت 2 تا 9 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 480 میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (1402) با 4 میلیون‌تومان کاهش 560 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی ارزش سورن پلاس با رینگ (1402) با 9 میلیون‌تومان افزایش به 559 میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو 6 دنده (1402) با 6 میلیون‌تومان افزایش به 742 میلیون‌تومان و پژو پارس TU5 (1402) با 5 میلیون‌تومان افزایش به 616 میلیون‌تومان رسید. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای 10 تا 45 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم 7 نفره (1402) با 45 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 775 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J7 (1402) با 25 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 560 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 20 میلیون‌تومان و هایما 8S (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 960 میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم.
جایی که هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 200 میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با 50 میلیون‌تومان کاهش 5 میلیارد و 700 میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با 50 میلیون‌تومان کاهش 6 میلیارد و 500 میلیون‌تومان، رنو کولئوس با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 850 میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با 50 میلیون‌تومان کاهش 5 میلیارد و 100 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای 200 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ب‌ام‌و 730Li فول با 200 میلیون‌تومان کاهش به 18 میلیارد و 300 میلیون‌تومان و لکسوس RX200 fsport توربو فول با 200 میلیون‌تومان کاهش به 15 میلیارد و 800 میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =