آریا

مدیرعامل سایپا: نسخه پلاگین-هیبرید آریا با مصرف سوخت کمتر از ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سال آینده به بازار می‌آید

در فرودین‌ماه امسال، مدیرعامل سایپا با اشاره به واردات خودروهای پلاگین-هیبرید توسط گروه خودروسازی، اعلام کرد برخی خودروهای سایپا نیز پلاگین خواهند شد و در همین راستا، سال آینده خودرو آریا به این صورت عرضه می‌شود.

محمدعلی تیموری با بیان این‌که سیاستگزاری ما در سایپا در دهه جاری به سمت تولید محصولات پاک خواهد رفت، افزود: «باید به سمت تولید و استفاده از خودروهای سبز و پاک برویم. در همین راستا، خط‌تولید موتورسیکلت الکتریکی را نیز طی سال جاری راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین قراردادی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، برای تولید خودرو شاهین هیبرید با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت،‌ منعقد شده که اکنون این پروژه درحال انجام است.»

وی ادامه داد: «در سال‌های قبل به تولید خودروهای پاک توجه نشده بود، اما برای جبران نقصان‌های گذشته، نگاه ما به محصولات جدید با تاکید بر مسایل زیست‌محیطی است و در توسعه محصول نیز سعی کردیم به سمت خودروهای پاک برویم، به‌نحوی‌که از خردادماه سال گذشته تاکنون ٩هزار خودرو ساینا CNG برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تولید شده که مصرف سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با ترکیب بنزین و گاز ۶.۴۵ لیتر است. تمام خودروهای تجاری ما نیز در آینده گازسوز خواهند شد.»

تولید خودرو آریا با دو گزینه پیشرانه در سال آینده

تیموری از تولید نخستین خودرو آریا با موتور هیبرید با مصرف سوخت کمتر از ۱.۵لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در سال آینده خبر داد و گفت: «گروه خودروسازی سایپا قرارداد تولید موتورهای هیبرید را با یکی از بهترین شرکت‌های چینی (DAE) منعقد کرده و قرار است خودرو آریا را به موتور هیبرید برقی مجهز کند.»

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیش‌تر نیز از عرضه کراس‌اوور آریا با موتور 2لیتری GDI (تزریق مستقیم سوخت) میتسوبیشی و داشبورد دارای متریال نرم با بالاترین کیفیت و گارانتی 5ساله خبر داده بود. این پیشرانه هم نمونه ارتقایافته 4g94 است که در چین توسط کمپانی DAE به تولید می‌رسد و 4j20v نام دارد.

پیشرانه چهارسیلندر آریا دارای فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بوده و در نسخه GDi دارای قدرتی معادل ۱۵۰اسب‌بخار و بیشینه گشتاور ۲۰۴ نیوتون‌متر است. آریا قرار است از همان ابتدا با جعبه‌دنده اتومات AT شش‌سرعته وارد بازار شود که احتمالا تامین‌کننده این جعبه دنده نیز کمپانی DAE خواهد بود. با این پیش‌فرض، شتاب صفر تا 100 احتمالی آریا با موتور GDI 2هزار سی‌سی کمتر از 11ثانیه و مصرف ترکیبی آن حدود 7.5لیتر خواهد بود.

همچنین استاندارد آلایندگی آریا با این پیشرانه، یک پله ارتقا می‌یابد و به یورو6 خواهد رسید. پس تا این‌جای کار مطمئن هستیم با شتاب، سرعت و کشش بسیار خوبی روبه‌رو خواهیم بود که کراس‌اوورهای این رده قیمتی یا کمی بالاتر را به چالش دعوت می‌کند.

درهرحال، همان‌طور که نسخه پلاگین آریا، نخستین کراس‌اوور ملی پلاگین-هیبرید داخلی خواهد بود، نسخه بنزینی آن نیز اولین خودرو ملی با موتور GDI محسوب می‌شود؛ پیش از این نسخه پلاگین-هیبرید خودروهایی مانند میتسوبیشی اوتلندر در بازار ایران حضور داشته و صحبت از عرضه کراس‌اوورهای پلاگین چینی مانند فونیکس تیگو8 ای‌پلاس و فیدلیتی XB1 نیز در این میان است.

درخصوص پیشرانه GDI نیز باید یادآوری کنیم که قبلا خودروهایی مانند کیا سورنتو، رنو تلیسمان، ام‌جی GS، هیوندای سانتافه و... با این موتور به ایران وارد شده بودند و پیشرانه برخی خودروهای مونتاژی مانند پژو2008، کی‌ام‌سی کی7 و جی7، تیگو8 پرو و... هم از همین نوع هستند. اما آریا در هر دو نسخه – یعنی پلاگین و GDI - نخستین خودرو ملی مجهز به این پیشرانه خواهد بود. گفتنی است؛ در موتورهای GDI (پاشش سوخت مستقیم)، بازدهی پیشرانه و سوخت ۱۵درصد بیشتر و میزان گازهای خروجی ۲۵درصد کمتر است. گفتنی است؛ اولین سدان پلاگین-هیبرید بازار ایران یعنی چانگان یونی‌وی نیز قرار است توسط گروه خودروسازی سایپا به بازار ایران عرضه شود.

نگاهی به طراحی بدنه و کابین آریا

آریا از طراحی زیبا و اصولی بهره می‌برد که با استفاده از خطوط پویا و مولفه‌های مد روز، موفق شده است چهره‌ای امروزی را به تصویر بکشد. حالت کلی بدنه آریا شباهت زیادی به شاهین دارد که با توجه به اشتراک پلت‌فرم طبیعی است، اما با کمی دقت به فرم سپرها، ابعاد رینگ‌ها و مدل چراغ‌های عقب متوجه می‌شویم که سایپا سعی داشته نسخه کراس‌اوور SP100 را با ظاهر خشن‌تر از مدل سدان روانه بازار کند.

در واقع می‌توان این‌طور برداشت کرد که آریا با طراحی جوان‌پسندانه‌تری نسبت به نسخه سدان خود یعنی شاهین، جوانان و بانوان را به‌عنوان مشتریان خود هدف گرفته است.

درمجموع آریا یک کراس‌اوور خوش قیافه محسوب می‌شود و نشان از پیشرفت تیم طراحی سایپا در سال‌های اخیر دارد. گرچه در داخل کابین آریا نیز با فضایی مشابه شاهین روبه‌رو هستیم، اما به‌واسطه ارگونومی قابل قبول و فضاسازی مناسب می‌توان نمره قبولی را به آن اعطا کرد؛ به‌ویژه آن‌که به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، جنس داشبورد آریا نیز برخلاف دیگر محصولات داخلی به‌جای پلاستیک خشک، از متریال نرم خواهد بود.

سایپا همچنین سعی کرده است با استفاده از نشانگرهای اسپرت پشت‌آمپر، نمایشگر مرکزی با سایز قابل قبول و آپشن‌هایی نظیر سانروف، شور و حال مدرنی را در فضای داخلی آریا ایجاد کند. قرار است در آینده نیز نسخه‌های فول‌اتومات آریا با تریم جدید داخلی و روکش‌های چرمی به بازار عرضه شوند.

امکانات و تجهیزات آریا در دو نسخه پلاگین و GDI

آریا در دو نسخه پلاگین و GDI، با امکانات قابل‌قبولی مانند کیلس و استارتر دکمه‌ای، نمایشگر 7اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین پارک، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (تک‌کاناله)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دی‌لایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه بالابرها و آینه‌های جانبی برقی (مجهز به سیستم تاشوبرقی)، نشانگر وضعیت دنده‌ها، سیستم ضد سرقت، کامپیوتر سفری، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، حسگر فشار باد تایرها، هشداردهنده صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس روانه بازار می‌شود. اما قرار است که در آینده گزینه‌های تکمیلی از قبیل کیسه‌های هوای جانبی، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در شیب، صندلی برقی راننده، کروزکنترل، رینگ‌های بزرگ‌تر و نمایشگر بزرگ‌تر نیز به تیپ‌ فول این محصول اضافه شوند تا آریا توان رقابت با خودروهای روز را به‌دست آورد.

‌از نظر ایمنی هم باید گفت پلت‌فرم SP1OO آریا امنیت قابل قبولی دارد و حتی در ضربات جانبی مقاومت خوبی از خود نشان داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

آخرین اخبار