پرداخت پول بنزین با استفاده از فناوری، بدون تماس

معرفی کارت‌های اعتباری و سپس فناوری پرداخت غیرتماسی باعث شد شیوه پرداخت هزینه کالا تغییر کند. اما این شیوه برای پرداخت هزینه سوخت در ایستگاه‌های سوخت‌رسانی که یکی از مکان‌های پرتردد به شمار می‌آیند، تا چه حد قابل اجراست؟ آیا با نصب دستگاه‌هایی از این دست کار دشوارتری برای پرداخت در پمپ‌بنزین خواهیم داشت؟

حذف اسکناس از دنیا

حقیقت این است که پول نقد به عنوان یکی از روش‌های پرداخت در حال ناپدید شدن است چراکه افراد علاقه‌ کمتری به داشتن اسکناس در کیف پول دارند. در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط یک آمریکایی ۴۲ دلار در کیف پول خود حمل می‌کرد که این رقم نسبت به آمار سال ۲۰۱۷ حدودا ۸دلار کمتر بود. در این میان، افراد بیشتری علاقه‌مند به استفاده از روش‌های جایگزین پرداخت شده‌اند.

درحال‌حاضر ۶۱درصد مصرف‌کنندگان آمریکایی ترجیج می‌دهند در مکان‌هایی خرید خود را انجام دهند که نیازی به همراه داشتن پول نقد نباشد. همچنین این این افراد علاقه دارند که محدودیت ۵۰ دلاری برای این نوع از پرداخت‌ها برداشته شود.

همچنین ۸۴درصد مردم فکر می‌کنند که پرداخت از طریق گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند راحت‌تر از پرداخت نقدی است. اینکه مصرف‌کننده علاقه دارد گزینه‌های بیشتری برای پرداختش در نظر گرفته شود، امری واضح است اما همین افراد مایل هستند هزینه سوخت در پمپ‌بنزین را نیز از طریق غیرتماسی پپردازند.

در واقع بسیاری از تجار و مالکان پمپ‌بنزین نیز به دنبال این تقاضا قصد پیاده‌سازی روش‌های جدید برای شیوه پرداخت مشتریان را دارند، اما چند چالش پیش روی خود می‌بینند که باید برای غلبه بر آنها اقدام کنند.

از کاغذ تا چیپ

در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شد به این نتیجه رسیده‌اند ایستگاه‌های پمپ‌بنزین شاید دیرتر از باقی کسب‌وکارها به روش پرداخت بدون تماس روی بیاورند، اما روند هماهنگ شدن آنها سریع است. حدود ۷۰‌درصد از پایگاه‌های فروش در فروشگاه‌های مختلف در آمریکا همین شیوه پرداخت بدون تماس را در اختیار مشتری گذاشته‌اند.

همچنین پیش‌بینی شده است تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود دوپنجم کارت‌های اعتباری از نوع بدون نیاز به تماس خواهند شد.

جولی پوکاس، مالک بانک تورنتو دومینیون (TD) گفت: «تا چند سال آینده، افراد بسیاری با خود می‌گویند استفاده از فناوری پرداخت غیرتماسی، چیزی بوده که ما از مدت‌ها پیش آن را انجام می‌دادیم. اما در زمانی که توزیع این کارت‌ها را آغاز کردیم، بازرگان‌های بیشتری علاقه‌مند به استفاده از آنها بودند. فکر می‌کنم پذیرش این روش برای مشتری‌ها سریع‌تر باشد.»

با این‌حال به نظر می‌رسد کار اوپراتورهای پمپ بنزین برای تطبیق با شرایط کاری سخت‌تر از سایرین باشد.

هزینه، عادت و میراث گذشتگان

همانطور که در فیلم‌های آمریکایی می‌بینیم بسیاری از ایستگاه‌های سوخت‌رسانی در ایالات‌متحده به صورتی ساخته شده‌اند که در کنار آنها مجموعه فروشگاه‌های کوچکی هم وجود دارد. گروه کاپرا ازجمله شرکت‌هایی است که این مجموعه‌ها را به صورت شعبه‌های متعدد در سراسر ایالات‌متحده پیاده‌سازی کرده است.

از سال ۲۰۱۸ این شرکت اعلام کرد حدود ۹۰درصد فروشگاه‌های آنها به این فناوری مجهز خواهند شد.

حال مشخص شده است ۷۲ درصد از مراجعان به پمپ‌بنزین‌های این مجموعه برای پرداخت هزینه سوخت از دستگاه داخل فروشگاه اقدام نمی‌کنند بلکه ترجیح می‌دهند برای پرداخت هزینه بنزین دست به جیب شوند؛ در مورد پمپ‌بنزین‌هایی که فاقد فروشگاه هستند این آمار بدتر است.

از میان ۸ هزار ایستگاه سوخت‌رسانی کمپانی شناخته شده شِورون فقط ۳۰۰ ایستگاه امکان پرداخت موبایلی را فراهم کرده‌اند و در مجموع فقط یک‌درصد از کل ایستگاه‌های سوخت‌رسانی از امکان پرداخت بدون تماس بهره می‌برند.

واضح است که این ایستگاه‌ها حجم نقل و انقال مالی زیادی هم دارند، در واقع روزانه برای هر ایستگاه حدود ۳۰هزار دلار پیش‌بینی شده که در مجموع برابر با رقمی در حدود ۴ تا ۶ میلیارد دلار در سال است. به طور قطع زیرساخت قدیمی برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی در عدم امکان به‌روزرسانی آنها با شیوه‌های جدید پرداخت دخیل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =