وضعیت نامناسب راه‌ ها

این روزها گلایه‌ های مردم از وضعیت جاده‌ها که اتفاقا مربوط به شهرستان‌های دور از پایتخت هم نیست و بخش زیادی از آن، به راه‌های ورودی و خروجی به استان تهران ارتباط دارد؛ افزایش یافته است.

ساکنان شهرستان‌های استان تهران ازجمله شهریار، رباط‌کریم، اسلامشهر، اندیشه و غیره که در نزدیکی پایتخت زندگی می‌کنند و روزانه مسافت طولانی را برای آمدن به پایتخت می‌پیمایند از وضعیت نامناسب این راه‌ها گلایه دارند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

وضعیت نامساعد جاده‌های کشور

در روزهایی که صحبت از افزایش تصادفات رانندگی است، نمی‌توان از وضعیت جاده‌های کشور چشم‌پوشی کرد. مسئولیت بخش مهمی از آمار بالای تلفات جاده‌ای به کیفیت راه‌ها و نظارت‌های جاده‌ای برمی‌گردد؛ مساله‌ای که در کنار خطاهای انسانی، جاده‌های بی‌بازگشتی را برای مسافران رقم می‌زند.

فروردین‌ماه امسال رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: «پایین بودن کیفیت خودروهای تولید داخل ازیک‌سو و وضعیت نامناسب جاده‌ها از سوی‌دیگر در بالا بودن آمار مرگ‌ومیر در تصادفات جاده‌ای به‌ویژه در تعطیلات نقش ویژه‌ای دارند.»

محمدرضا رضایی‌کوچی با اشاره به علت بالا بودن آمار تلفات در تصادفات جاده‌ای به ویژه در تعطیلات نوروز،بیان کرد: «حدود ۹۰۰نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده است. با برنامه ریزی در تلاش هستیم این نقاط ایمن شوند. در عین حال نقاط جدید حادثه‌خیز نیز شناسایی می‌شوند. جاده‌های ما اکنون کشش تردد حجم بالای خودرو را ندارند. لازم است جاده‌ها و راه‌های جدیدی احداث شود.»

وی در ادامه اظهار کرد: «وضعیت جاده‌های کشور مناسب نیست.» نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «متاسفانه منابع مالی کافی نداریم و همه بار مسئولیت جاده‌ها نیز بر دوش دولت است‌. دولت باید جاده بسازد و از آن نگهداری کند. وضعیت آسفالت جاده‌ها و زیرسازی آنها خوب نیست و به پیمانکاران نیز پول کافی داده نمی‌شود.»

۲۴۰ هزار میلیارد تومان؛ اعتبار لازم برای نگهداری راه‌ها

روز گذشته، رئیس سازمان راهداری درباره دلیل محرومیت راه‌ها به ویژه در استان تهران گفت: «برای نگهداری راه‌ها با مشکل تامین اعتبار مواجه هستیم و فقط ۱۰درصد از اعتبار موردنیاز برای نگهداری راه‌ها را در اختیار داریم.»

داریوش امانی ادامه داد: «نزدیک به ۲۴۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌های کشور که ۲۹۰ هزار کیلومتر است، نیاز داریم اما فقط ۱۰درصد این رقم دست سازمان راهداری را می‌گیرد.»

به‌گفته وی بر اساس شاخص‌های استاندارد جهانی سالانه چهار تا ۶ درصد قیمت روز یک کیلومتر راه را برای نرخ استهلاک هزینه می‌کنند، اما به دلیل کسری اعتبارات این رقم در ایران هزینه نمی‌شود.

رئیس سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش که راهداری یک‌دهه است عنوان می‌کند پول نگهداری راه را نداریم و این موضوع را بهانه عدم بهسازی، لکه‌گیری و ترمیم به موقع آسفالت کرده اما در مقابل اعلام می‌شود ۹۰درصد بودجه حمل‌ونقل به بخش راه اختصاص می‌یابد، توضیح داد: «چندسال است به دنبال تامین اعتبارات کافی هستیم و با مجلس شورای اسلامی هم رایزنی کرده‌ایم، در قانون برنامه هفتم احکامی آورده شده است که بتوانیم بحث کمبود نقدینگی و بودجه را حل کنیم.»

امانی در پاسخ به این سوال که چرا از درآمدهای سازمان راهداری برای نگهداری راه‌ها هزینه نمی‌شود نیز گفت: « ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نگهداری راه‌ها از درآمدهای سازمان راهداری تامین می شود.»

بدهی ۱۸هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران بخش راه

چندی پیش مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز از بدهی ۱۸هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران بخش راه خبر داد و گفت: «با تخصیص حدود ۷ هزار میلیارد اعتبار شامل ۴ هزار میلیارد اسناد خزانه و ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد وجه نقد پرداخت مطالبات پیمانکاران آغاز شده است.»

خیراله خادمی در ادامه افزود: «پیمانکاران با وجود عقب‌ماندگی در پرداخت مطالبات‌شان که در شرایط تورمی از ارزش پول آنها می‌کاهد، کارگاه‌های عمرانی را فعال نگه داشته‌اند.»

وی میزان بدهی فعلی به پیمانکاران را ۱۸هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: «این رقم متعلق به پیمانکاران راهسازی در بخش آزادراه، بزرگراه و ساخت شبکه ریلی کشور است.»

معاون وزیر راه و شهرسازی از همه پیمانکارانی که در شرایط تورمی کارگاه‌های عمرانی را فعال نگه داشته‌اند، تشکر کرد و گفت: «راهسازان می‌توانند همین سرمایه‌ها را در بخش مسکن ببرند و باتوجه به تورم موجود هر هفته سود می‌کنند. پیمانکاران بخش راه بیشتر عاشق کار هستند؛ اگر در جای دیگر کار کنند سود بیشتری عاید آنها خواهد شد؛ اما پای کار راهسازی مانده‌اند.»

وی توضیح داد: «یکی از بخش‌هایی که ۱۰۰ درصد بومی بوده، بخش راهسازی کشور است که هم در بخش ریلی و هم در بخش راه با توان مهندسان کشور ساخت انواع راه انجام می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =