سیاهکلی

به‌عقیده کارشناسان تنها یک مسیر ارزی پاسخگوی نیاز ارزی بخش تولید و واردات خودرو نیست.

در این خصوص لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: «دولت می‌تواند با پیش‌بینی منابع مختلف ارزی زمینه رشد تولید و ورود خودروهای خارجی به کشور را فراهم کند. این درحالی است که عملکرد دولت طی یک‌سال گذشته نشان می‌دهد راهکار مناسبی برای تامین ارز هنوز ارائه نشده است.»

وزیر صمت اظهار کرده، با توسعه صنعتی مبتنی‌بر صادرات می‌توان مشکلات ارزی واردات خودرو را رفع کرد، نظر شما در این خصوص چیست؟

تعلل دولت در واردات خودروهای خارجی صفر کیلومتر در یک‌سال اخیر بیانگر آن است که قادر به تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو نیست و قطعا برای واردات خودرو از محل ارز حاصل از صادرات نیز موانعی وجود خواهد داشت.

راهکار پیشنهادی شما برای تسهیل و سرعت بخشیدن به واردات خودرو چیست؟

تنها راهکار پیش رو برای تامین ارز واردات خودرو، استفاده از ارز با منشأ خارجی و ارزهای خانگی است و راهی جز این وجود نخواهد داشت.

سیاست جدید وزارت صمت مبنی‌بر محدودیت تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت و تامین نیاز ارزی بخش تولید از طریق ارز حاصل از صادرات چه تبعاتی خواهد داشت؟
در حوزه خودرو تولیدکنندگان می‌توانند با صادرات لوازم یدکی بخشی از نیاز ارزی خود را از محل صادرات تامین کنند اما قطعا چه در بخش تولید و چه واردات یک مسیر ارزی پاسخگو نخواهد بود. امیدوارم دولت با پیش‌بینی منابع مختلف ارزی زمینه رشد تولید و ورود خودروهای خارجی به کشور را فراهم کند.

برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند اقدامات وزارت صمت به تشدید انحصار در بازار خواهد انجامید، نظر شما در این خصوص چیست؟

انحصار در هر زمینه‌ای عامل بروز مشکل می‌شود. بانک‌مرکزی به جای محدود کردن منابع ارزی بهتر است نظارت بیشتری بر فروش ارز داشته باشد. بنابراین بانک‌مرکزی به رغم اختیاراتی که در عرضه ارزهای حاصل از صادرات نفت و گاز دارد اما باید تامین ارز از منابع دیگر را تسهیل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =