روغن‌موتور

روغن‌های باکیفیت معمولا رنگ روشن و بوی ملایمی دارند. اگر هنگام خرید و باز کردن درِ روغن بوی تندی احساس کردید احتمالا رنگ آن هم کدر است که نشان از کیفیت پایین آن دارد.

بررسی وضعیت آب و روغن خودرو از اقداماتی است که مالکان از اهمیت آن آگاه هستند و برای جلوگیری از بروز مشکلاتی چون کاهش راندمان، کارکرد نادرست یاتاقان و پیستون و... آن را پشت گوش نمی‌اندازند.

واقعیت این است که کم شدن روغن موتور و به روغن‌سوزی افتادن خودرو ازجمله مشکلاتی است که خسارت‌های زیادی به خودرو می‌زند و ممکن است هزینه گزافی روی دست مالک هم بگذارد. اما زمان مناسب تعویض روغن موتور چه وقتی است و چگونه متوجه شویم موعد خرید روغن موتور فرا رسیده است؟

روغن موتور خودرو از سیالات مهمی بوده که سلامت موتور خودرو به آن وابسته است. در واقع روغن‌موتور، نوعی روانکار صنعتی است که به بهینه‌سازی عملکرد و افزایش بازده موتور خودرو کمک می‌کند. این مایع لغزنده اصطکاک و سایش بین قطعات موتور خودرو را کاملا از بین می‌برد. به عبارتی اگر روغن‌موتور خودرو غلظت بالایی داشته باشد، نمی‌تواند وظیفه خود را در قبال محافظت از پوسیدگی و مستهلک شدن قطعات موتور خودرو انجام دهد.

جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات فلزی، کاهش سر و صدای موتور خودرو، خارج کردن گرد و خاک، دوده، مواد خارجی و ذرات ناشی‌از سایش قطعات موتور، معلق نگه داشتن ذرات ریزدوده و سایر مواد خارجی و... از دیگر وظایف روغن‌موتور هستند.

همچنین خنک شدن و طول عمر بیشتر موتور خودرو به سلامت روغن موتور وابسته است. به این ترتیب عدم توجه به غلظت و تعویض به موقع این مایع حیاتی در موتور خودرو، صدمات بزرگی به آن وارد می‌کند.

معمولا روشن شدن چراغ چک روغن به مالک خودرو هشدار می‌دهد زمان تعویض روغن فرارسیده است. اما به غیر از این مورد می‌توان پس دادن روغن از کف خودرو، کم شدن توان موتور، یاتاقان زدن، افزایش آلایندگی، بوی روغن سوخته، افزایش مصرف بنزین و... را از نشانه‌هایی دانست که به مالک خودرو هشدار خرید روغن موتور جدید را می‌دهد.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که سراغ برندهای معتبر و باکیفیت بروید. تا حد ممکن از خرید روغن‌موتور با برندهای ناآشنا و متفرقه خودداری کنید. همچنین هنگام خرید روغن‌موتور خودرو به برچسب درج‌شده روی آن توجه داشته باشید. شرکت‌های معتبر برچسب مشخصات و راهنمای روغن‌موتور را که روی بسته‌بندی آن درج می‌شود، با کیفیت بالا چاپ می‌کنند.

پس اگر هنگام خرید روغن خودرو متوجه شدید روی آن برچسب بی‌کیفیت و ناخوانایی نصب شده است، به اصل بودن آن شک و از خرید آن برای خودروی خود خودداری کنید. زیرا یک روغن موتور بی‌کیفیت به اندازه تعویض دیرهنگام روغن به موتور خودرو آسیب می‌زند. همچنین باید بدانید روغن موتور باکیفیت دارای رنگ شفاف و درخشان است.

روغن‌های باکیفیت معمولا رنگ روشن و بوی ملایمی دارند. اگر هنگام خرید و باز کردن درِ روغن بوی تندی احساس کردید احتمالا رنگ آن هم کدر است که نشان از کیفیت پایین آن دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =