محمود مشهدی‌شریف

محمود مشهدی‌شریف *

متاسفانه شایعه‌ای پخش شد که صاحبان خودروهای فرسوده می‌توانند برای واردات خودرو اقدام کنند؛ بر این اساس افراد تشویق شدند تا خودرو فرسوده بخرند به امید آنکه بتوانند خودرو خارجی وارد کنند.

اما حقیقت امر این است که برای واردات خودروها، ارائه «گواهی اسقاط» ضروری است. قیمت گواهی اسقاط هر خودرو سواری ۳۵میلیون تومان است و افراد باید نصف این مبلغ را بپردازند؛ بنابراین می‌توانند با ۱۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گواهی اسقاط دریافت و خودرو وارد کنند. برای این منظور افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط اقدام به خرید گواهی اسقاط کنند.

درحال‌حاضر ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم که با این میزان گواهی‌ها می‌توان حدود ۸۰هزار خودرو وارد کشور کرد؛ بنابراین نگرانی از این حیث وجود نخواهد داشت. طبق آنچه برنامه‌ریزی شده، قرار است ه حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود؛ بنابراین تنها ۲۰هزار گواهی خودرو کمبود داریم که می‌توانیم این میزان را نیز تولید و فراهم کنیم. تا پایان سال ۱۰ هزار خودرو دیگر گواهی اسقاط خواهند گرفت.

هنوز آیین‌نامه به‌صورت شفاف بیان نشده است. برای واردات خودروهای خارجی ۵۰درصد یک گواهی اسقاط کافی است؛ همان‌طور که اشاره شد، کمبودی به لحاظ گواهی اسقاط وجود ندارد، اگر هم گواهی اسقاط موجود نباشد، ۱.۵درصد قیمت خودرو به صندوق ملی سازمان محیط‌زیست واریز می‌شود. این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودرو داخلی خواهد شد.

ما باید برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا دارندگان آن‌ها تشویق به اسقاط شوند؛ این در حالی است که متاسفانه تمام اقدامات تنبیهی هستند. هر خودرو فرسوده به‌طور متوسط ۱۳۲هزار تومان روزانه، سوخت (بنزین) بیشتری نسبت‌به یک خودرو نو مصرف می‌کند؛ این در حالی است که یک خودرو فرسوده سالانه ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین بیشتری دارد.

خودروهای فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتغالزایی و کاهش آلودگی هوا باید اسقاط شوند. به‌صورت غیررسمی یک بند از آیین‌نامه‌ای که هنوز تصویب هم نشده، اعلام و اینگونه سبب التهابات بازار شد.

این شایعه داشتن خودرو فرسوده برای واردات خودرو سبب شد تا مردم تصور کنند با داشتن خودرو فرسوده می‌توانند خودرو وارد کنند، بنابراین یکباره قیمت خودروهای فرسوده غیرواقعی بالا رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =