واردات خودرو

گفته می‌شود ثبت‌نام حدود ۳۵ هزار نفر برای دریافت خودرو خارجی قطعی شده و این در حالی است که تا لحظه درج خبر تنها تعداد بسیار ناچیزی خودرو خارجی وارد کشور شده است

خودروهای وارداتی در روز گذشته همچنان در بازار آزاد گران شدند تا هر روزه بر ابهام زمان ورود خودروهای وارداتی به‌بازار افزوده شود. همچنین روز گذشته خبرهایی در مورد برخی خودروهای خارجی که از گذشته در گمرک مانده بود به‌گوش رسید.

در این رابطه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که تعدادی خودرو وارداتی از گذشته در گمرکات مانده و تعدادی هم به‌تازگی وارد شده است، گفت: «درصورتی که صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزش‌گذاری این خودروها به‌توافق نرسند، این خودروها به‌عنوان اموال متروکه اعلام‌ و به‌مزایده گذاشته می‌شود.»
حال که بازار خودرو نیاز مبرمی به‌واردات خودروهای خارجی دارد، اعلام می‌شود که بخشی از پول‌های بلوکه‌شده کشور طی روزهای آینده به‌حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز خواهد شد.

در همین زمینه این پرسش مطرح می‌شود که آیا از ارزهای آزادشده برای واردات خودرو نیز استفاده خواهد شد؟ هرچند خودروسازی ایران تحریم است، اما واردات خودرو کامل در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد؛ به‌همین دلیل استفاده از ارزهای آزادشده برای واردات خودرو به‌کشور امکان‌پذیر است.

بنابراین سیاست‌گذار اگر بخواهد می‌تواند بخشی از ارزهای آزادشده را صرف تسریع در واردات خودرو کند؛ مخصوصا این‌که ورود خودرو به‌کشور روند مناسبی ندارد و به‌زودی واردات خودروهای کارکرده‌ نیز در پیش است.

طبق آخرین آماری که از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام شده، تا به‌امروز 5 هزار دستگاه خودرو وارد گمرک کشور شده است. این درحالی است که طبق وعده مسئولان سابق وزارت صمت، قرار بود تا پایان خردادماه امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. بنابراین عملا تنها 2.5 درصد از خودروهای وعده‌داده‌شده (آن هم تا پایان خرداد امسال) وارد کشور شده‌اند.

درحال‌ حاضر حدود ۱۹ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، ۱۶ ماه از لغو ممنوعیت واردات خودرو و ۱۳ ماه از ابلاغ آیین‌نامه مربوطه می‌گذرد؛ اما روند ورود خودرو به‌کشور به‌کندی پیش رفته و به‌اصطلاح قطره‌چکانی صورت می‌گیرد.

تصمیم ممنوعیت واردات خودرو برای کمک به‌تنظیم بازار گرفته شد و سیاستگذار قصد داشت عرضه خودرو را به‌واسطه واردات، افزایش دهد تا هم تقاضا را پاسخ دهد و هم قیمت‌ها را بشکند.

همچنین گفته می‌شود ثبت‌نام حدود ۳۵ هزار نفر برای دریافت خودرو خارجی قطعی شده و این درحالی است که تا لحظه درج خبر تنها تعداد بسیار ناچیزی خودرو خارجی وارد کشور شده است.

برای عمل به‌این تعهد، سیاست‌گذار چاره‌ای جز تسریع در واردات از مسیر تامین ارز ندارد و شاید آزادی ارزهای بلوکه‌شده کشور، فرصتی طلایی برای سرعت بخشیدن به‌واردات خودرو باشد.

نکته دیگر این‌جاست که در هفته‌های پیش رو، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز نهایی خواهد شد و پس از آن، ورود کارکرده‌ها نیز استارت می‌خورد. طبعا واردات خودروهای کارکرده نیز به‌ارز نیاز دارد و از آن‌جا که سیاستگذار، روی اجرای این قانون حساب ویژه‌ای باز کرده است، باید منتظر ماند و دید آیا بخشی از ارزهای آزادشده بابت واردات خودروهای مورد نظر کنار گذاشته خواهد شد؟

ب‌ام‌و 730Li گران‌ترین خارجی بازار در روز گذشته

روز گذشته همچنان شاهد رشد بهای خودروهای خارجی در بازار آزاد بودیم. در این میان خودروهای خارجی پریمیوم افزایش قیمت حداکثر 50 میلیون‌تومانی را تجربه کردند؛ اما در گروه خودروهای لوکس، ب‌ام‌و 730Li با 500 میلیون‌تومان افزایش، بیشترین تغییر بها را در میان خودروهای خارجی در بازار آزاد داشت.

خودروهای داخلی نیز روز گذشته کاهش بهای یک تا 14 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 207 پانوراما اتومات (1402) با 14 میلیون‌تومان کاهش 799 میلیون‌تومان، تارا اتومات (1402) با 9 میلیون‌تومان کاهش 773 میلیون‌تومان، پارس سال (1402) با 8 میلیون‌تومان کاهش 512 میلیون‌تومان و پژو 207 دنده‌ای هیدرولیک (1402) با 7 میلیون‌تومان کاهش 583 میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای 2 تا 15 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که جک S5 نیوفیس (1402) با 15 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 360 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو اکسلنت (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 630 میلیون‌تومان، هایما S5 جدید (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 220 میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 990 ‌میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 100 میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 400 میلیون‌تومان، تویوتا CH-R فول با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 900 میلیون‌تومان، رنو کولئوس با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 300 میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با 50 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 400 میلیون‌تومان و نیسان جوک اسپرت با 50 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 250 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای 500 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و 730Li فول با 500 میلیون‌تومان افزایش به 16 میلیارد و 500 میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

آخرین اخبار