بازار خودرو

مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت با تاکید بر این‌که اولویت وزارت صمت فعلا فقط واردات خودرو است اعلام کرد در ابتدا باید بتوانیم خودرو وارد کنیم تا قیمت آن تنظیم شود و در گام بعد به‌سراغ واردات خودروهای برقی و هیبرید خواهیم رفت

بازار خودرو در روز گذشته شاهد ریزش بهای خودروهای داخلی تا ۱۰ میلیون‌تومان و افت قیمت مدل‌های چینی تا ۱۵ میلیون‌تومان بود. این درحالی است که خودروهای خارجی همچنان درحال افزایش قیمت هستند و در روز گذشته تا ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش بها را تجربه کردند.

بر این اساس بازار خودرو بیشتر از هر زمان دیگری به‌واردات خودرو نیازمند است و به‌واسطه محقق نشدن وعده‌های مسئولان در رابطه با واردات خودرو، این بازار روند افزایشی پیدا کرده است. در این میان مجری طرح واردات خودرو، یعنی وزارت صمت در روز گذشته اعلام کرد: «اولویت وزارت صمت، واردات خودروهای اقتصادی با حدود قیمتی ۱۰ هزار یورو است و هم‌اکنون بسیاری از خودروهای وارداتی در همین محدوده قیمتی هستند. واردات خودرو با قیمت پایین درصورت رعایت استانداردهای لازم محیط‌زیستی مانعی ندارد. از طرفی واردکنندگان خودرو در گام نخست باید اقدام به‌واردات خودروهای استاندارد کنند و وزارت صمت نیز در این امر به‌شرکت‌های واردکننده کمک خواهد کرد. در خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو، رعایت استانداردهای محیط‌زیستی کمتر است.»

همچنین مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت با تاکید بر این‌که اولویت وزارت صمت فعلا فقط واردات خودرو است، اعلام کرد: «در ابتدا باید بتوانیم خودرو وارد کنیم تا قیمت آن تنظیم شود و در گام بعد به‌سراغ واردات مدل‌های برقی و هیبرید خواهیم رفت. همچنین درصد واردات خودروهایی که قیمت مناسبی دارند، بالاتر است؛ البته خودرویی که قیمت آن ۵ هزار دلار باشد اما استاندارد نباشد، وارد نخواهد شد.»

وزارت صمت در چند سال اخیر به‌دنبال ایجاد تغییرات اساسی در صنعت و بازار خودرو بوده است و از این رو، تصمیمات و سیاست‌های مختلف و زیادی را در این حوزه اعمال کرده است. تغییر مدل فروش خودرو، تعویض تکراری داور قیمت و همچنین آزادسازی واردات و البته واگذاری سهام خودروسازان، همه و همه تصمیماتی هستند که سیاستگذاران خودرو در چند سال اخیر اعمال کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد دوری از اعمال سلیقه در سیاستگذاری‌های کلان خودرویی، تست کردن شیوه‌های مختلف و استفاده از روش‌های آزمون خطایی، می‌تواند تاثیرات مثبتی در آینده بازار خودرو کشور داشته باشد.

پیکاپ زاگرس؛ دارای بیشترین کاهش قیمت در بازار آزاد

روز گذشته همچنان شاهد ریزش بهای خودروهای داخلی و چینی بودیم. در این میان مدل‌های داخلی، کاهش بهایی تا ۱۰ میلیون‌تومان را در بازار آزاد تجربه کردند. بر این اساس خودرو پیکاپ زاگرس بیشترین ریزش قیمت را با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش بها در بازار آزاد داشته است.

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۱۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۶ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۰۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۷۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۲ ‌میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم.

جایی که قیمت هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۸ میلیاردتومان اعلام قیمت شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

آخرین اخبار