ایلان ماسک

جدیدترین گیگافکتوری تسلا هم در برلین احداث شده که در زمینی ۷۴۰ هکتاری واقع و دارای ۱۰ هزار روبات بوده و بیش از ۱۰ هزار نفر در آن استخدام شده‌اند و در سال ۲۰۲۲ به‌بهره‌برداری رسیده است.

با وجود جنجال‌های فراوانی که فعالیت‌های ایلان ماسک داشته، اما می‌توان ادعا کرد در خطوط تولید و بازار، محصولات آن تقریبا مثل ساعت کار می‌کنند و به‌همین واسطه فاصله خود را با رقبا افزایش می‌دهند. درهمین شرایط مدیران این برند به‌فکر در اختیار گرفتن جایگاهی متفاوت نسبت به‌خودروسازان کلاسیک هستند تا خود را از پیشرفت‌های آن‌ها مصون نگه دارند. برای این کار صرفا محصول نهایی هدف تغییرات نیست و خطوط تولید و روش‌های به‌کارگیری محصولات نیز می‌توانند سبب ایجاد این جایگاه خاص شوند.

سخت کردن مشابه‌ سازی

تاکاشی واتانابه، رئیس جهانی لکسوس ماموریت سختی در توسعه محصولات برقی این شرکت از سال ۲۰۲۶ به‌بعد خواهد داشت. هرچند ژاپنی‌ها می‌خواهند با معیار قرار دادن تسلا محصولاتی قابل ‌قبول تولید کنند. در سال ۲۰۲۶ لکسوس شروع به‌تولید نسل بعدی خودروهای برقی خود خواهد کرد و پیش‌نمایش آن‌ها نیز ماه آینده با معرفی یک کانسپت در نمایشگاه حمل‌ونقل ژاپن انجام خواهد شد. ن

سل جدید محصولات بدون آلایندگی این خودروساز از پلت‌فرم ماژولار استفاده خواهند کرد. استفاده از این پلت‌فرم سبب تغییرات قابل ‌توجه در روش‌های تولید می‌شود.

واتانابه می‌گوید: «ما برای نمایش هویت لکسوس باید طراحی ظاهری را در اولویت قرار دهیم.» به‌همین منظور لکسوس به‌دنبال کاهش حداکثری هزینه‌ها خواهد بود تا بتواند با پیشتازان بازار یعنی تسلا و بی‌وای‌دی رقابت کند. صحبت از تسلا شد و باید گفت مدیر لکسوس از اذعان به این‌که ژاپنی‌ها درس‌های زیادی از این خودروساز آمریکایی یاد می‌گیرند ابایی ندارد.

رئیس جهانی لکسوس می‌افزاید: «ما باید تا جایی که امکان دارد روش‌های تولید ساده و راحتی را پیاده کنیم. به‌همین خاطر بررسی اقدامات تسلا و درس گرفتن از آن‌ها اهمیت دارد. یکی از نخستین اقدامات در این زمینه بازنگری در روش‌های تولید خواهد بود.»

لکسوس از تکنیک‌های تولید جدیدی که توسط تویوتا توسعه می‌یابد استفاده خواهد کرد. این روش‌ها شامل حرکت خود خودروها در خطوط تولید و استفاده از روش‌های ریخته‌گری قابل‌توجه خواهد بود تا تعداد قطعات و درنهایت هزینه‌های تولید کاهش یابد. برند لوکس مورد بحث همچنین به‌دنبال روش‌هایی برای تمایز محصولاتش در عصر محصولات برقی خواهد بود. بنا به‌گفته واتانابه، لکسوس باید منحصربه‌فرد باشد؛ اما ابتدا باید مفهوم این عبارت را روشن کرد.

او می‌گوید: «اگر ما تنها روی تولید تمرکز کنیم احتمالا پیشرفت چندانی نخواهیم داشت. ما باید چیز بیشتری ارائه کنیم و این‌که مشتری پس از خرید محصول ما چه تجربه دیگری خواهد داشت.»

یکی از روش‌های بهبود تجربه مالکیت ایجاد تنوع در سبد محصولات است تا برای نیازهای هر کشور پاسخگو باشد. این موضوع قبلا با محصولات بنزینی و هیبرید شروع شده و باید منتظر ماند و دید در زمینه خودروهای برقی چه استراتژی‌ای اتخاذ خواهد شد.

لکسوس قبلا گفته بود در سال ۲۰۳۰ تعداد یک میلیون دستگاه خودرو برقی خواهد فروخت؛ اما باید دانست در سال ۲۰۲۲ مجموع فروش محصولات بدون آلایندگی تویوتا و لکسوس تنها به ۲۵ هزار دستگاه رسید.

لکسوس تنها یک خودرو برقی در سبد محصولاتش در آمریکا دارد. شاسی‌بلند RZ تا آگوست امسال تنها به‌خانه ۲ هزار و 68 آمریکایی راه یافته است. البته در سایر بازارها از جمله اروپا کراس‌اوور جمع‌وجور و برقی UX 300e نیز عرضه می‌شود. در خاتمه باید گفت این شرکت تا سال ۲۰۳۵ به‌برندی تمام‌برقی تبدیل خواهد شد.

گیگافکتوری عنوانی فراتر از یک ادعا

گیگافکتوری براساس ادعاهای تسلا یک کارخانه بزرگ است که برای تولید محصولات در مقیاس بسیار بزرگ طراحی شده است. ایده اصلی پشت این طرح این است که کارخانه‌ها از فناوری‌های پیشرفته برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها استفاده ‌کنند.

اصطلاح «گیگافکتوری» توسط ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا ابداع شد. نخستین گیگافکتوری تسلا در سال ۲۰۱۶ در ایالت نوادای آمریکا افتتاح شد. این کارخانه برای تولید باتری‌های لیتیوم-یون برای خودروهای تسلا طراحی شده است.

جدیدترین گیگافکتوری تسلا هم در برلین احداث شده که در زمینی ۷۴۰ هکتاری واقع و دارای ۱۰ هزار روبات بوده و بیش از ۱۰ هزار نفر در آن استخدام شده‌اند و در سال ۲۰۲۲ به‌بهره‌برداری رسیده است. در سال‌های اخیر، گیگافکتوری‌ها نقش مهمی در بهبود راندمان تولید خودرو داشته‌اند.

این کارخانه‌ها به‌تسلا کمک کرده‌اند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، کیفیت را بهبود بخشند و ظرفیت تولید را افزایش دهند. با وجود چالش‌ها، گیگافکتوری‌ها می‌توانند تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشند. آن‌ها می‌توانند منجر به‌ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به‌واردات شوند.

ترکیه اخیرا خواستار راه‌اندازی هفتمین گیگافکتوری تسلا در این کشور شده است. این درحالی است که هند، چین، عربستان و چند کشور دیگر هم متقاضی ایجاد گیگافکتوری هستند. احداث این کارخانه‌ها علاوه‌بر دسترس‌پذیر کردن محصول نهایی تسلا، سبب ایجاد حسی متفاوت برای مشتری بازار هدف می‌شود که تاثیر عمیق‌تری نسبت به‌مونتاژ CKD محصولات دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =