اتوبوس

اکثر این خودروها به دلایلی ازجمله تغییرات قوانین و بوروکراسی‌های دست‌وپاگیر اداری، در گمرکات می‌مانند

ماندگاری تمام سگمنت‌های خودروهای وارداتی در انبار گمرک کشور به بهانه‌های مختلف، موضوعی است که ضرر و زیان بسیاری را به واردکنندگان این خودروها وارد کرده است. در تازه‌ترین نمونه آن نیز دیده شده که ماشین‌آلات عمرانی و اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در گمرکات کشور باقی مانده‌اند. بعد از گزارش‌هایی که پیشتر درخصوص ایستایی بیش‌از ۲۵هزار کانتینر حاوی کالاهای وارداتی مختلف در گمرکات شهید رجایی و شهید باهنر منتشر شد، شهریورماه سال جاری محمد مخبر؛ معاون‌اول رئیس‌جمهور، با همراهی وزیر جهاد کشاورزی، رئیس‌کل گمرک ایران، استاندار هرمزگان، معاون وزیر صمت و برخی مدیران مربوط به بندرعباس سفر کرد و با حضور در اسکله بندر شهید رجایی و بخش‌های مختلف گمرکات این بندرگاه، به بررسی وضعیت این کالاها پرداخت. بعد از آن، معاون‌اول رئیس‌جمهور دستور خارج‌سازی ۴۳ دستگاه اتوبوسی را که از سال ۱۴۰۰ در گمرک باهنر باقی مانده بود، صادر کرد و این خودروها به فهرست اموال تملیکی منتقل شد. حالا نیز آن طور که مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان اعلام کرده، خروج ۴۳ اتوبوس‌ رسوبی در بندر شهید باهنر پس از پایان خروج ماشین‌آلات سنگین، در این بندر آغاز شده است که پس از انجام مراحل اداری در نخستین مزایده عرضه می‌شوند.

خروج ۴۳دستگاه اتوبوس از بندر شهید باهنر هرمزگان

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان از سرعت گرفتن ترخیص کالاهای رسوبی در بندر شهید باهنر خبر داد و گفت: «علاوه‌بر یک‌هزار خودرو سواری هیوندای که هفته گذشته روند ترخیص‌شان انجام شد، ۴۳ دستگاه اتوبوس هم با انجام مراحل قانونی درحال خروج از این بندر است.»

حمیدرضا محمدحسینی تختی با بیان این‌که از زمان نگهداری این اتوبوس‌ها بیش از یک سال می‌گذرد، گفت: «پس از رفع نواقص فنی برخی از این اتوبوس‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بندر خارج می‌شوند.»

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: «در بازدید معاون‌اول رئیس‌جمهور و دستور وی مبنی‌بر خارج‌سازی این اتوبوس‌ها، سریعا نسبت به انتقال آن‌ها به اموال تملیکی اقدام شد. از هفته گذشته نیز خارج کردن دامپ‌تراک‌ها در بندر شهید باهنر درحال انجام است.»

ترخیص ۱۶دامپ‌تراک از بندر هرمزگان به عنوان اموال تملیکی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هفته گذشته نیز از ترخیص ۱۶ دستگاه دامپ‌تراک در پی دستور معاون‌اول رئیس‌جمهور به‌منظور تسریع در روند روند ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر این استان خبر داده بود.

حسین عباس‌نژاد در این خصوص بیان کرده بود که «این تعداد دستگاه دامپ‌تراک پس از طی کردن مراحل قانونی آماده ترخیص از بندر شهید باهنر بوده که تاکنون سه دستگاه پس از آماده شدن شرایط انتقال از این بندر خارج و در اخـــتیار اداره کل اموال تملیکی استان قرار گرفته است.»

وی همچنین اظهار کرد: «به دلیل طولانی‌شدن زمان نگهداری این ماشین‌آلات، اقداماتی ازجمله تعمیرات، روغن‌کاری، تعویض باتری و در اختیار گذاشتن راننده مخصوص این دستگاه‌ها و هماهنگی برای انتقال آن‌ها به محوطه پیرامونی بندر توسط تعمیرکاران شاغل در شهید باهنر در حال انجام بوده و تاکنون ماشین‌آلاتی که امکان جابه‌جایی آن‌ها فراهم شده، از بندر خارج شده است.»

افزایش قیمت کامیون‌های وارداتی در پی کندی روند ترخیص

در سال‌های اخیر نیز شاهد آن بودیم که هزاران دستگاه کامیون کارکرده به منظور بهینه‌سازی ناوگان فرسوده کشور، اجازه ورود به گمرک را پیدا کردند. با آن‌که نیاز به این خودروها بیش از همیشه مشخص است، اما هنوز هم با وجود تمام همکاری‌های گمرک و دولت و سایر سازمان‌ها، ترخیص این خودروها سرعت لازم را پیدا نکرده است و سنگ‌اندازی‌های بسیاری در مسیر ترخیص این خودروها انجام شده که در نهایت منجر به افزایش قیمت این خودروها و از دست رفتن کارآیی واقعی آن‌ها شده است.

لزوم تغییر قوانین به نفع مصرف‌کنندگان

ورود خودروهای وارداتی چه اتوبوس‌ها و چه مدل‌های سنگین باری و عمرانی، در شرایطی بعد از ورود آن‌ها به فهرست کالاهای رسوبی انجام می‌شود که ناوگان داخلی کشور در هر زمینه‌ای، نیاز بیش‌از حدی به این خودروها دارد. این در حالی است که اکثر این خودروها به دلایلی ازجمله تغییرات قوانین و بوروکراسی‌های دست‌وپاگیر اداری، در گمرکات می‌مانند و واردکنندگان امکان ترخیص آن ها را ندارند.

حالا باید دید که چرا دولت به‌جای تسهیل فرآیند ترخیص این خودروها توسط واردکنندگان و خریداران اصلی، آن‌ها را بعد از گذشت یک سال معطلی در انبار گمرک، به فهرست تملیکی وارد کرده و به مزایده می‌گذارد، اما حاضر نیست شرایط ترخیص را تسهیل کند و آن‌ها را به دست وارکنندگان بسپارد. این در حالی است که اگر از روز نخست ورود این خودروها به گمرک، دست و پای واردکنندگان بسته نشود، این خودروها با سرعت بیشتری به بازار داخلی و در نهایت به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد؛ موضوعی که باعث می‌شود ناوگان کشور در بخش‌های باری، مسافری و عمرانی، سریع‌تری نوسازی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =