نمایشگاه ژنو ۲۰۲۳

برگزارکننده پیش‌بینی کرده که در طول ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه ژنو ۲۰۲۳ در قطر، یک هزار خبرنگار و ۲۰۰ هزار نفر بازدیدکننده از این رویداد خودرویی دیدار کنند.

نمایشگاه بین‌المللی ژنو رویدادی سالانه است که از سال ۱۹۰۵ تاکنون، در محلی نزدیک فرودگاه ژنو برگزار می‌شود. این نمایشگاه همواره به‌عنوان محلی برای نمایش خودروهای گران‌قیمت و سفارشی و همچنین معرفی کانسپت‌ها و فناوری‌های جدید شناخته شده و به‌همین دلیل مورد توجه فعالان صنعت‌خودرو قرار دارد. علاوه‌بر شرکت‌های خودروسازی، فعالان عرصه تیونینگ، طراحان، مراکز خدماتی و حتی صنعت سرگرمی وابسته به‌خودرو نیز در این رویداد حاضر می‌شوند. هشتاد و نهمین دوره نمایشگاه ژنو در فاصله ۷ تا ۱۷ مارس ۲۰۱۹ برگزار شد؛ اما نمایشگاه ۲۰۲۰ که برای ۵ تا ۱۵ مارس برنامه‌ریزی شده بود، به‌علت همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد. این یکی از نخستین رویدادهای خودرویی بود که تحت‌تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت.

همین اتفاق در مورد نمایشگاه ژنو ۲۰۲۱ هم تکرار شد. نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۲ که قرار بود در قطر برگزار شود هم به‌علت ادامه همه‌گیری کرونا و عدم‌تمایل بسیاری از شرکت‌ها و بحران تراشه در صنعت‌خودرو به اکتبر ۲۰۲۳ موکول شد. البته در اواسط تابستان ۲۰۲۳ اعلام شد که دوره بعدی نمایشگاه از ۲۶ فوریه تا ۳ مارس ۲۰۲۴ مجددا به‌شهر ژنو بازمی‌گردد.

همچنین ظاهرا برنامه‌ریزی متفاوتی انجام شده است تا هزینه شرکت‌کنندگان کاهش یابد.

برگزارکننده پیش‌بینی کرده که در طول ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه ژنو ۲۰۲۳ در قطر، یک هزار خبرنگار و ۲۰۰ هزار نفر بازدیدکننده از این رویداد خودرویی دیدار کنند.

مراسم افتتاحیه در پنجم اکتبر (۱۳ مهر) برگزار شد و این درحالی بود ‌که روز دوم آن یعنی ششم اکتبر برای خبرنگاران درنظر گرفته شده بود.

بازدیدکنندگان عادی می‌توانند در روزهای آتی تا ۱۴ اکتبر بین ساعات ۱۴ تا ۲۲ از نمایشگاه دیدار کنند. البته ساعت کاری در روز شنبه به ۱۰ تا ۲۲ تغییر می‌یابد.

اطلاعات بیشتر در صفحه اینستاگرام «باما» به آدرس «bama.social» منتشر خواهد شد. برنامه‌های جانبی هم در حاشیه این نمایشگاه اتفاق می‌افتد. از ۶ تا ۸ اکتبر مسابقه فرمول‌ یک و از ۱۱ تا ۱۴ اکتبر هم رویداد Track Days در پیست تازه‌تاسیس Lusail برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به‌خودروهای آفرود می‌توانند در فاصله ۷ تا ۱۳ اکتبر به‌ماجراجویی با این خودروها در صحرا بپردازند؛ درحالی ‌که نهم اکتبر به‌رویداد Future Design Forum اختصاص دارد.

این رویداد در همکاری با موزه خودرو قطر و سایت خبری Car Design News برگزار می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند از نظرات و تجربیات متخصصان حوزه طراحی خودرو آگاه شوند.

با وجود غیبت بسیاری از شرکت‌ها، ۳۰ برند در این رویداد حاضر خواهند بود. علاوه‌بر اسامی آشنا همچون آئودی، اینفینیتی، جگوار، کیا، لامبورگینی، لکسوس، مک‌لارن، مرسدس‌بنز، مینی، نیسان، پورشه، رنجروور، تویوتا و فولکس‌واگن (با تیگوان جدیدی که تازه معرفی شده) بد نیست نکاتی را درباره شرکت‌کنندگان مرور کنیم.

قطر در برگزاری ژنو ۲۰۲۳ موفق ظاهر شد

نیسان Z سال‌های بسیاری است که دل از ماشین‌بازها می‌برد. از زمانی که farilady Z به‌بازار آمد شاید نزدیک به ۴۰ سال گذشته و امسال در ژنو، این زرد بی‌نظیر هم دیده شد. با پیشرانه VR-۳۰ نیسان که نسبت نزدیکی با پیشرانه گودزیلا (نیسان GT-R) دارد یک ۶ سیلندر V تویین توربو است و می‌تواند نزدیک ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت را به‌چرخ‌های عقب برساند.

برخلاف عموم خودروسازان که تا حد زیادی روی کراس‌اوورها تمرکز کرده‌اند و هرروز یک فیس‌لیفت یا نسل جدیدی معرفی می‌کنند، نیسان گویا هیچ علاقه‌ای به‌پلت‌فرم پاترول خود ندارد و به‌وضوح عقب افتادن پاترول در برابر لندکروزر سری ۳۰۰ مشهود است. اما نیسان پاترول نیسمو هنوز روی چشم عاشقان بیراهه‌نورد جا دارد و هنوز هم قابلیت‌های فوق‌العاده‌اش در بیرون جاده‌ها، این خودرو را به‌یک SUV ایده‌آل بدل می‌کند.

نیسان آریا نیز تنها کراس‌اوور تمام‌الکتریکی نیسان است که در بخش طراحی داخلی، تمام الگوهای گذشته را بازنگری کرده است.

آریا با نامی آشنا جدیدترین محصول نیسان به‌شمار می‌رود و از معدود نشانه‌های زنده بودن این شرکت دوست‌داشتنی است. آریا یک ماشین صرفا کارآمد و شهری نیست و در قوی‌ترین نمونه ۳۸۹ اسب‌بخار قدرت داشته و می‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت زیر ۵ ثانیه داشته باشد.

نیسان ایکس‌تریل حاضر در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۳، پیش‌تر در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده بود و تفاوت‌های ظاهری زیادی با نسل قبلی (اتاق T-۳۲) دارد. اما جذاب‌ترین نکته این خودرو، عرضه‌ شدن آن در برخی بازارها با یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری هیبرید است که توانایی تولید ۲۰۰ اسب‌بخار را داشته و گزینه ایده‌آلی برای واردات احتمالی خودرو به‌ایران نیز محسوب می‌شود.

اینفینیتی QX۵۵ در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و درواقع نمونه کوپه QX۵۰ است. اینفینیتی با توجه به‌استقبال بازار از کراس‌اوورهای کوپه، این لاک‌پشت زیبا را رونمایی کرد و از اساسی‌ترین تغییرات نیسان-اینفینیتی درمورد کراس‌اوورهایش است.

چری

خودروساز چینی با ۴ برند چری، جائکو، اومودا و اکسید در این رویداد حاضر شده است. غرفه چری در کنار کیا قرار دارد؛ درحالی ‌که زیرمجموعه لوکس آن یعنی اکسید، جایگاه بین لکسوس و اینفینیتی را اشغال کرده است تا هدف‌گذاری چینی‌ها برای رقابت با این برندها را نمایش دهد.

ب‌ام‌و

این خودروساز آلمانی همچون جگوار و لندروور، به‌واسطه نماینده خود در قطر یعنی شرکت الفردان للسیارات (Alfardan Automobiles) در این رویداد حاضر شده است. البته رونمایی از سری پنج برقی یا i۵ از اتفاقات هیجان‌انگیزی بود که به‌واسطه حضور این نمایندگی در نمایشگاه رخ داد.

قطر در برگزاری ژنو ۲۰۲۳ موفق ظاهر شد


دیفندر (Defender)

نام یکی از مشهورترین خودروهای جهان، اکنون به‌عنوان یک نشان مستقل به‌نمایشگاه ژنو ۲۰۲۳ آمده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد اخبار چند ماه پیش مبنی بر کنار رفتن نام لندروور و استقلال هویتی رنجروور، دیفندر و دیسکاوری حقیقت داشته باشد و مدل‌های مذکور از این پس به‌عنوان اعضای گروه جگوار-لندروور به‌حیات خود ادامه می‌دهند.

دلاژ  (Delage)

این برند فرانسوی که به‌پیروزی در گرندپری قهرمانی جهان در سال ۱۹۲۷ افتخار می‌کند، پس از تقریبا ۷ دهه عدم فعالیت، مجددا شروع به‌کار کرده و یک محصول به‌نام دلاژ D۱۲ را تولید می‌کند. تنها ۳۰ دستگاه از این خودرو نیرومند با قیمت ۲.۵ میلیون‌دلار تولید خواهد شد.

انتاپ  (Entop)

استارت‌آپ اِنتاپ که در سال ۲۰۱۹ در افغانستان تاسیس شده، در اواخر سال ۲۰۲۲ و با نمایش نخستین محصول خود به‌نام Helmet مورد توجه قرار گرفت.
این شرکت از هدفگذاری برای قرارگیری در میان ۵ استودیو بین‌المللی طراحی خبر داده است.

فورماکار  (Formacar)

فورماکار خود را به‌عنوان سایت خبری معرفی کرده که قصد دارد با طراحی یک اپلیکیشن با پشتیبانی از تصاویر ۳ بعدی و واقعیت افزوده مجازی، علاقه‌مندان را با فعالان عرصه تجارت خودرو مرتبط کند.

لازارث (Lazareth)

شرکت لازارث به‌عرضه موتورسیکلت‌های نیرومند و خاص شهرت دارد؛ همچون مدل wazuma با طراحی مشابه مدل‌های سه چرخ که پیشرانه ۸ سیلندر ساخت مازراتی را به‌همراه دارد.

لوسید (Lucid Motors)

این برند سازنده خودروهای برقی اخیرا با تاسیس کارخانه‌ای در عربستان، نام خود را در رسانه‌ها مطرح کرده است.

لینک اند کو (Lynk & Co)

زیرمجموعه جیلی درحالی به‌قطر آمده که برند اصلی در این نمایشگاه حضور ندارد. به‌نظر می‌رسد لینک اند کو بیشتر از قبل سعی دارد استقلال خود را به‌نمایش بگذارد.

رِولور (Rovelver)

این شرکت با نام کامل Rovelver VIP Auto Design به‌عنوان یک کسب و کار خانوادگی در سال ۱۹۹۵ تاسیس شده و به‌تغییر خودروهای ون و مینی‌ون به‌نمونه‌های لوکس و تشریفاتی اشتغال دارد.
این شرکت مدعی دریافت استانداردهای اروپایی و ISO، شعبی در کشورهای آلمان، ترکیه، فرانسه، بریتانیا، بحرین، ایتالیا، تایلند و اسپانیا تاسیس کرده است.

سیلک-فاو (Silk-Faw)

اتحاد گروه فاو و شرکت ایتالیایی Silk EV با هدف تولید هم‌زمان در چین و ایتالیا، به‌تاسیس سیلک-فاو در سال ۲۰۲۱ منجر شده است. نخستین محصول این شرکت یعنی هونگچی S۹ در سال ۲۰۲۱ و با پیشرانه V۸ هیبرید معرفی شد.

تتوو (Tetwo)

این کمپانی فرانسوی سازنده خودروهای فولادی و آلومینیومی مخصوص کودکان، اخیرا مدل کوچک‌شده از تویوتا لندکروزر ۸۰ به‌نام DUNE ۴۱۶ را به‌طور انحصاری برای خاورمیانه طراحی کرده تا در تیراژ ۲۵ دستگاه و با قیمت پایه ۳۰ هزار یورو به‌فروش برساند.

وینفست (Vinfast)

خودروساز ویتنامی با ورود به‌بازار سهام نیویورک، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته است و قصد دارد در آینده نزدیک به‌بازیگری مهم در صنعت‌خودرو تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =