شارژ خودروهای برقی در آزمایشگاه ملی (Oak Ridge) ORNL

مقاله ORNL یک باتری لیتیوم-یون جدید را نشان می‌دهد که نه‌تنها می‌تواند تا ۸۰ درصد در ۱۰ دقیقه شارژ شود، بلکه توانایی شارژ سریع را برای ۱۵۰۰ چرخه حفظ می‌کند.

محققان آزمایشگاهی در تنسی الکترولیت جدیدی برای شارژ فوق سریع ابداع کردند. زمان شارژ طولانی و دسترسی محدود به‌شارژرهای سریع می‌تواند امروز برای خریداران خودروهای برقی مشکل‌ساز باشد. اما پیشرفت‌های فناوری اغلب سریع است و پیش‌بینی این‌که چقدر با موفقیت بزرگ بعدی فاصله داریم، دشوار است. با این حال، دانشمندان باتری در آزمایشگاه ملی (Oak Ridge) ORNL ممکن است راه‌حلی برای سرعت شارژ داشته باشند.

مقاله ORNL یک باتری لیتیوم-یون جدید را نشان می‌دهد که نه‌تنها می‌تواند تا ۸۰ درصد در ۱۰ دقیقه شارژ شود، بلکه توانایی شارژ سریع را برای ۱۵۰۰ چرخه حفظ می‌کند.

شارژ و تخلیه باتری زمانی اتفاق می‌افتد که یون‌ها بین الکترودهای مثبت و منفی از طریق محیطی به‌نام الکترولیت حرکت کنند. رسیدن به ۱۵۰۰ چرخه شارژ پیشرفت جدیدی نیست.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در سال ۲۰۱۹ در توییتی اعلام کرد ماژول‌های باتری مدل ۳ برای ۱۵۰۰ چرخه یا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار مایل طراحی شده‌اند.

تیم ORNL ادعا می‌کند نوع جدیدی از الکترولیت را توسعه داده است که شارژ سریع را در یک دوره زمانی پایدار امکان‌پذیر می‌کند.

این تیم «فرمول‌بندی‌های جدیدی از نمک‌های لیتیوم با حلال‌های کربناته برای تشکیل الکترولیت» را برای بهبود جریان یونی در طول زمان و توانایی مقاومت در برابر گرمای تولیدشده توسط جریان‌ها در طول شارژ سریع ایجاد کردند.

Zhijia Du از ORNL گفت: «ما دریافتیم که این فرمول الکترولیت جدید اساسا هدف وزارت انرژی برای طول عمر باتری با شارژ سریع را سه برابر می‌کند.» الکترولیت با کارایی بالا متشکل از «لیتیوم بیس (فلوروسولفونیل) ایمید (LiFSI)، لیتیوم هگزافلوئورو فسفات (LiPF۶) و کربنات‌ها» در سلول‌های کیسه‌ای دو آمپر-ساعتی است.

ظاهرا این فرمول پایداری الکتروشیمیایی عالی را در نرخ شارژ بالای ۶ درجه سانتیگراد نشان می‌دهد که به‌یک ششم ساعت یا ۱۰ دقیقه ترجمه می‌شود. با این حال، مشخص نیست گنجاندن این ماده شیمیایی در یک باتری خودرو برقی چقدر هزینه دارد و ظرفیت باتری‌های احتمالی چقدر است و آیا می‌توان آن را همگانی کرد؟

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که شارژ سریع بر طول عمر باتری تاثیر می‌گذارد؛ اما یافته‌های جدید هیچ تفاوت قابل ‌توجهی در تخریب باتری بین خودروهای الکتریکی که به‌طور منظم سریع شارژ می‌شوند و خودروهایی که تنها گاهی سریع شارژ می‌شوند، نشان نمی‌دهد.

به‌نظر می‌رسد برخی شرکت‌های خودروساز در مراحل پیشرفته توسعه باتری هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =