تجاری‌

ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور در نیمه‌نخست سال جاری موفق به تولید ۶هزار و ۵۲۶ دستگاه از انواع خودروهای تجاری شده است

تجاری‌سازان کشور در تمام سال‌هایی که سایه تحریم‌ها بر سر اقتصاد و بازار کشور بود، توانستند از تمام فراز و نشیب‌ها عبور کرده و هر چند اندک اما تولید را ادامه دهند. در شرایطی که تامین ارز و وصل شدن به زنجیره تامین جهانی به اقدامی بسیار دشوار و پیچیده در کشور تبدیل شده است، همچنان شاهد آن هستیم که تجاری‌سازان که مشکلات بیشتری در مقایسه با تولیدکنندگان خودروهای سواری دارند، تولید خود را ادامه می‌دهند و گهگاه هم محصولات جدیدی را به سبد خود اضافه می‌کنند.

براساس آن‌چه در سامانه کدال به‌عنوان عملکرد تجاری‌سازان کشور منتشر شده است، سه تجاری‌ساز بزرگ کشور به‌رغم تمام مشکلاتی که با آن دست‌وپنچه نرم می‌کنند، طی نیمه نخست سال جاری توانسته‌اند در اکثر سگمنت‌ها رشد تولید را رقم بزنند و بخش از نیاز بازار را تامین کنند.

بیشترین سهم از تولید ایران‌خودرودیزل در اختیار کامیون‌های سنگین

ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور در نیمه نخست سال جاری موفق به تولید ۶هزار و ۵۲۶ دستگاه از انواع خودروهای تجاری شده است. این خودروسازی در شهریورماه سال جاری تولید ون‌ و پیکاپ، اتوبوس، کامیون سبک و سنگین را در دستور کار خود قرار داد.

براساس آمار منتشرشده این خودروساز دولتی در ششمین ماه از سال جاری موفق به تولید ۸۵۰ دستگاه انواع ون و پیکاپ شد که آمار فروش آن‌ها در این یک ماه ۳۶ دستگاه بوده است.

تولید این خودروها در مجموع ۶ماهه سال جاری نیز به ۲هزار و ۷۶۴ دستگاه و فروش آن‌ها به یک‌هزار و ۷۲۸ دستگاه می‌رسد که سال گذشته رقم تولید و فروش این خودروها در ایران‌خودرودیزل طی نیمه نخست سال به ترتیب یک‌هزار و ۶۳۲ دستگاه و یک‌هزار و ۱۴۶ دستگاه؛ همچنین تولید و فروش اتوبوس در این خودروسازی در شهریور ماه ۵ دستگاه بوده است.

مجموع تولید اتوبوس در این شرکت از ابتدای سال جاری تا پایان نیمه نخست به ۲۱۷ دستگاه (فروش ۲۷۴ دستگاه) رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۴ دستگاه (فروش ۳۴۷ دستگاه) بوده است.

کامیون‌های سبک نیز در این خودروسازی در نیمه نخست سال جاری ۷۰۸ دستگاه تولید شده که ۲۴۵ دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده است. سهم شهریور ماه در این آمار به ترتیب ۹۶ و ۴۳ دستگاه بوده است.

کامیون‌های سنگین نیز در شهریورماه سال‌جاری ۲۰۱ در ایران‌خودرودیزل تولید و ۴۱۷ دستگاه به فروش رسیده است. بخش دیگر تولیدات این شرکت مربوط به مینی‌بوس‌ها بوده که به نظر می‌رسد با اقبال چندانی مواجه نبوده‌اند و در نیمه نخست سال جاری تنها ۲ دستگاه از این خودروها به فروش رسیده که سهم فروش در مدت مشابه سال گذشته ۴۹ دستگاه بوده است.

تمرکز «سایپادیزل» بر تولید کامیون‌ها و کامیونت‌ها

آمار منتشرشده در سامانه کدال از تولیدات سایپادیزل به عنوان دیگر تجاری‌ساز بخش دولتی نشان از آن دارد که برخلاف ایران‌خودرودیزل، این تجاری‌ساز بزرگ کشور چندان موفقیتی را در تولید و فروش خودروهای تجاری به دست نیاورده است. براساس این آمارها سایپادیزل تنها در دو سگمنت کامیون سنگین و کامیونت موفق به تولید و فروش شده است.

این آمارها نشان می‌دهند سایپادیزل در شهریورماه سال جاری ۹۲ دستگاه از کامیون‌های سنگین را تولید کرده و در این مدت توانسته است ۱۴۱ دستگاه از محصولاتش را به فروش برساند. آمار تولید و فروش این خودروها درمجموع ۶ماهه سال جاری به ترتیب به ۴۰۴ دستگاه (تولید) و ۳۹۷ دستگاه (فروش) رسیده است.

این در حالی است که این ارقام در مقایسه با آمار منتشرشده در مدت مشابه سال گذشته، نشانگر افزایش تولید و فروش این خودروسازی در نیمه نخست سال است. سال گذشته در بخش کامیون‌های سنگین، سایپادیزل در شش ماه اول موفق به تولید و فروش ۳۰۲ دستگاه از این خودروها شده بود.

در بخش کامیونت نیز این خودروسازی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه توانسته ۶۱۱ دستگاه محصولات خود را تولید و ۶۹۲ دستگاه از آن‌ها را به فروش برساند که باز هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این ارقام به ترتیب ۴۰۷ دستگاه (تولید) و ۵۲۰ دستگاه (فروش) بوده، نشان‌دهنده رشد این خودروسازی است. سهم تولید در شهریور ماه امسال از این آمار ۹۰ دستگاه در تولید و ۴۷ دستگاه در فروش بوده است.

عبور تولید «بهمن‌دیزل» از ۳ هزار دستگاه

بهمن‌دیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب بخش خصوصی تجاری‌سازان دولتی در شش‌ماهه نخست سال جاری در مجموع ۳هزار و ۵۶۷ دستگاه انواع خودرو تجاری را به فروش رسانده است. براساس این آمارها، بهمن‌دیزل در شش‌ماهه نخست سال جاری یک‌هزار و ۵۹۷ دستگاه از کامیونت ۶ تن را تولید و یک‌هزار ۴۴۰ دستگاه از آن‌ها را به فروش رساند. این ارقام در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب یک‌هزار و ۴۰۴ دستگاه و یک‌هزار و ۳۵۳ دستگاه بود.

سهم شهریورماه سال جاری از تولید این خودروها ۱۸۴ دستگاه و از فروش آن‌ها ۱۱۸ دستگاه بوده است. کامیونت‌ ۸تن نیز به‌عنوان دیگر محصول این خودروسازی در ششمین ماه از سال جاری ۴۵ دستگاه تولید و ۳۷ دستگاه فروخته شده، این در حالی است که در نیمه نخست سال جاری ۲۴۲ دستگاه از این خودروها تولید شده و ۲۵۲ دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده است که در مقایسه با ۱۹۹ دستگاه تولید و ۲۲۵ دستگاه فروش در مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است.

بهمن‌دیزل اما در حالی ۵ دستگاه از کامیونت ۵ تن خود را در شهریورماه به فروش رسانده که تولید آن در این ماه صفر بوده، اما در مجموع این خودرو در نیمه‌نخست سال جاری ۱۲ دستگاه تولید شده و ۷ دستگاه از آن به فروش رسیده است. مینی‌بوس بهمن‌دیزل نیز در نیمه نخست سال جاری ۲۰۴ دستگاه تولید شد و ۱۹۹ دستگاه از آن‌ به فروش رسیده که این آمار در مدت مشابه سال جاری به ترتیب به ۲۸۵ دستگاه (تولید) و ۲۱۹ دستگاه (فروش) افزایش یافته است.

سهم شهریور ماه نیز از این آمار ۳۹ دستگاه در تولید و ۹ دستگاه از فروش بوده است. در سگمنت کامیونت‌ها نیز بهمن‌دیزل در شهریورماه سال جاری موفق به تولید ۲۱۹ دستگاه و فروش ۱۱۱ دستگاه شد.

در نیمه نخست سال جاری نیز یک‌هزار و ۱۴۸ دستگاه از این خودروها تولید و ۷۲۲ دستگاه از آن‌ها فروخته شد که در مقایسه با آمار ۳۲۳ دستگاهی و ۲۸۹ دستگاهی سال گذشته نشانگر رشد در این بخش است. بخشی از تولیدات بهمن‌دیزل در این مدت نیز مربوط به کاربری‌ها بوده که در مجموع طی ۶ ماه یک هزار و ۱۳۹ دستگاه کاربری تولید شده و ۹۲۷ دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =