رشد اقتصادی

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از پیش‌بینی وضعیت اقتصاد جهان در سال۲۰۲۳ اعلان کرد شرایط بهبود یافته است.

بر اساس گزارش ماه ژوئن رشد اقتصادی سال جاری میلادی را ۲.۱درصد پیش‌بینی کرده بود که نسبت به گزارش قبلی این نهاد ۰.۴ درصد افزایش یافته است؛ اما با این حال از رشد سال گذشته پایین‌تر است. عمده این بهبود به عملکرد فراتر از انتظار اقتصادهای آمریکا و چین به‌خصوص در بخش تایر شامل تولید و عرضه بازمی‌گردد.

البته رشد اقتصادی در جهان به‌طور چشمگیری کاهش یافته است و همین‌موضوع موجب تشدید نگرانی‌های مالی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال‌توسعه ازجمله صنایع تولید لاستیک و بازار مواد اولیه این صنعت درپی افزایش نرخ بهره جهانی شده است.

اما از سوی‌دیگر رشد تولید ناخالص داخلی جهان در ۲۰۲۳ بهبود یافته و دلیل این بهبود مربوط به کشورهای آمریکا، چین و سایر اقتصادهای بزرگ بوده زیرا نسبت به پیش‌بینی‌ها بهتر عمل کرده‌اند. با این حال سیاست‌های انقباضی آسیب بیشتری به اقتصاد در سال آینده وارد خواهد کرد.

بانک جهانی در پیش‌بینی خود رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۴ را از ۲.۷درصد در ژانویه به ۲.۴درصد کاهش داده است، چراکه تاثیرات تاخیری انقباض پولی بانک مرکزی و شرایط رکود در سرمایه‌گذاری تجاری و مسکونی در این زمینه اثرگذار خواهد بود.

این عوامل باعث کاهش بیشتر رشد در نیمه‌دوم ۲۰۲۳ و در ادامه ۲۰۲۴ خواهند شد. با این تفاصیل بانک جهانی پیش‌بینی کرده است رشد جهانی در ۲۰۲۵ ۳درصد خواهد بود که البته صنایع خودرو و تایرسازان و همچنین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواداولیه این صنایع نقش پررنگی در پیشرفت و جهش اقتصادی دارند. ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی سال ۲۰۲۳ را یکی از کندترین دورات رشد برای اقتصادهای پیشرفته در پنج دهه اخیر می‌داند.

ازسوی‌دیگر با وجود کاهش نرخ تورم به‌دنبال کاهش قیمت انرژی اما تورم کل همچنان بالاست. با این وجود، انتظار می‌رود رشد ضعیف‌تر، کاهش قیمت کالاهای پایه و انتظارات تورمی پایدار تا ۲۰۲۴ تورم را کاهش دهند، به طوری که تورم کل به ۳.۷درصد کاهش یابد. اما بانک جهانی معتقد است با وجود این کاهش انتظاری، تورم در بسیاری از کشورها بالاتر از اهداف بانک‌مرکزی باقی خواهند ماند.

در منطقه یورو نیز به دلیل تاثیر سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش قیمت انرژی پیش‌بینی می‌شود رشد از ۳.۵درصد امسال به ۰.۴درصد در ۲۰۲۴ کاهش یابد. هرچند تولید ناخالص داخلی جهانی در آستانه رکود قرار دارد و سال آینده کاهش قابل‌توجهی نیز خواهد داشت. اما انتظار می‌رود رشد چین در مقایسه با پیش‌بینی۴.۳درصدی در ژانویه ۲۰۲۴ به ۵.۶درصد برسد که باید گفت این پیشرفت و رشد به‌دلیل رونق و افزایش تولید و صادرات تولیدکنندگان تایر و صنایع وابسته به آن است. البته این شرایط دشوار تا ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

بانک جهانی به این موضوع اشاره دارد که استرس بانکی منجر به بحران گسترده در بازارهای مالی اقتصادهای پیشرفته خواهد شد و در صورت وقوع آن پیش‌بینی می‌شود رشد پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۴ تقریبا به نصف کاهش یابد و به رقم ۱.۳درصد برسد که می‌توان گفت کمترین میزان رشد ثبت‌شده در ۳۰ سال گذشته خارج از دوره‌های رکود سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =