بازار خودرو

هرچند وزیر صمت به‌صراحت اعلام نکرد که مردم فعلا خودرو نخرند، اما مفهوم کلام وی این است که با توجه به‌اتفاقاتی مانند رشد تولید، عرضه خودروهای وارداتی و سیاست‌های دولت برای صنعت و بازار خودرو، شهروندان می‌توانند در آینده خودرو مورد علاقه‌شان را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند.

بازار خودرو روز گذشته همچنان روند صعودی قیمت را در دستور کار خود قرار داده بود. این درحالی است که ارز در بازار سرمایه‌ با نوسان بها مواجه بود. این مساله سبب شد دلار در محدوده ۵۱ تا ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشته باشد و بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان مسئولان معتقدند قیمت خودروهای مونتاژی با ورود مدل‌های وارداتی کارکرده به‌بازار کاهش می‌یابد. بازار خودرو روز گذشته با کاهش بهای مدل‌های داخلی و افزایش قیمت چینی‌ها و خارجی‌ها همراه بود.

از طرفی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز روز گذشته اعلام کرد: «قیمت خودروهای مونتاژی در آینده روبه‌کاهش خواهد بود و با توجه‌ به‌واردات مدل‌های دست‌دوم فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه هم کاهش پیدا می‌کند و این سیاست وزارت صمت است.»

منوچهر منطقی درباره تعرفه‌های واردات قطعات خودروهای مونتاژی هم اظهار کرد: «درمورد تعرفه خودرو فعلا اتفاقی نیفتاده و البته قرار است اصلاحاتی در خصوص تعرفه خودروها در جهت توسعه ساخت داخل انجام شود. همچنین خودروسازان مونتاژی تا سال ۱۴۰۱ عمدتا از ارز نیمایی استفاده می‌کردند؛ اما از ابتدای امسال قرار شد ارز نیمایی به‌خودروسازانی اختصاص داده شود که بالای ۵۰ درصد ساخت داخل دارند و بقیه خودروهای مونتاژی از ارز صادراتی خود یا ارز دیگران استفاده کنند. از طرفی این تغییر نرخ ارز، روی محصول وارداتی و تعرفه‌های وارداتی اثر می‌گذارد.»

وی در ادامه با بیان این نکته که تولید خودروهای مونتاژی طی ۷ ماه اخیر به‌طور متوسط حدود ۷۶ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: «درحال حاضر قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی نسبت به‌بهای کارخانه کاهش یافته و بنابراین در شرایطی که هم عرضه بیشتر است و هم واردات آزاد شده، به‌نظر می‌رسد اگر افزایش قیمتی هم در خصوص خودروهای مونتاژی درخواست شود، باز هم بازار قیمت‌های پایین‌تری را می‌طلبد.»

از طرفی بسیاری از مردم در شرایط فعلی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا خرید خودرو در حال حاضر منطقی است؟ اخیرا برخی مسئولان به‌متقاضیان توصیه کرده‌اند که برای خرید خودرو عجله نکنند. توصیه‌ای که البته اساس آن بر پیش‌بینی تسریع واردات خودروهای نو و کارکرده، رشد تولید و همچنین برنامه وزارت صمت برای واقعی‌سازی قیمت خودرو در آینده نزدیک استوار شده است.

این روزها که بازار خودرو در آرامشی نسبی به‌سر می‌برد و منحنی قیمت‌ها نسبت به‌ابتدای سال حدود ۳۰ درصد افت کرده، برای خیلی‌ها این پرسش مطرح شده که آیا الان وقت خرید خودرو است؟ پاسخ وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌این پرسش تلویحا منفی است. وی اخیرا توصیه کرده که مشتریان خرید خودرو را عقب بیندازند.

عباس علی‌آبادی با بیان این‌که «مردم در خرید خودرو عجله نکنند»، تاکید کرده شرایط بازار خودرو رو به‌بهبود است.

وی این را هم گفته که: «با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط دولت، آرامش به‌بازار خودرو برمی‌گردد.»

هرچند وزیر صمت به‌صراحت اعلام نکرد که مردم فعلا خودرو نخرند، اما مفهوم کلام وی این است که با توجه به‌اتفاقاتی مانند رشد تولید، عرضه خودروهای وارداتی و سیاست‌های دولت برای صنعت و بازار خودرو، شهروندان می‌توانند در آینده خودرو مورد علاقه‌شان را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند.

تارای دنده‌ای، رکورددار افزایش قیمت در بازار آزاد

بازار خودرو روز گذشته با کاهش قیمت مدل‌های داخلی و افزایش بهای مدل‌های چینی و خارجی همراه بود. این درحالی است که با وجود روند کاهشی خودروهای داخلی، تارای دنده‌ای، خودرویی بود که با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش قیمت، بیشترین رشد بها را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۷۱۰ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش به ۶۱۷ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش به ۷۹۲ میلیون‌تومان رسید. از طرفی تارا ۶ دنده‌ای V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ‌یک‌میلیارد و ۵۴۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۶۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۴۵ ‌میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۱۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۷۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۳۰ و ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۱۵۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =