اتحادیه اروپا اعلام کرد فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا سال ۲۰۳۵ به پایان خواهد رسید. این اقدام به نفع  خودروهای صددرصد برقی خواهد بود. 

اما بیش از سایر کشورهای قاره سبز، فرانسه و ایتالیا که ازجمله تولیدکنندگان اصلی تایر در این قاره به‌شمار می‌روند نگران این موضوع هستند که شاید سودآوری آنها با چالش‌های جدی مواجه شود به‌همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های خود را در خودروهای الکتریکی کاهش می‌دهند.

کمیسیون اروپا در ماه نوامبر پیشنهادهای خود را برای استاندارد جدیدی به‌نام یورو ۷ ارائه داد. چون طبق بررسی‌ها و تحقیقات جامع، حمل‌ونقل جاده‌ای آلایندگی و ذرات منتشرشده ناشی‌از تردد خودروها ازجمله ذرات جداشده از تایرها از سال ۲۰۲۵ (بدون در نظر گرفتن موتور آنها)، سالانه موجب مرگ ۷۰هزار نفر در اتحادیه اروپا خواهد شد.

کشورهای مخالف این بیانیه، ازجمله فرانسه و ایتالیا، در یک سند کاری به صراحت اعلام کردند: «ما با هرگونه قوانین جدید در مورد گازهای خروجی (ازجمله تعهدات جدید در مورد شرایط آزمایش یا محدودیت‌های تازه درباره آلایندگی) خودروها و همچنین خودروهای تجاری سبک مخالف هستیم. قوانین جدید سرمایه‌گذاری‌های ضروری به‌خصوص در صنعت تایر را کاهش می‌دهند.»

تایرسازان فرانسه و ایتالیا معتقدند دیگر کشورها ازجمله بلغارستان، مجارستان، لهستان، جمهوری‌چک، رومانی و اسلواکی نیز با آنها هم‌رأی هستند و ضرب‌الاجل سال ۲۰۲۵ را بسیار زودهنگام می‌دانند.

البته آلمان هم که از پیشتازان خودروسازی اروپاست، متن را امضا نکرده و نسبت‌به تاثیر استانداردهای سخت‌تر برای شرکت‌های خود ابراز نگرانی کرده است. طبق محاسبات اتحادیه اروپا، استاندارد یورو۷ تا سال ۲۰۳۵ سبب کاهش ۳۵درصدی انتشار اکسیدنیتروژن (NOx) از خودروهای سواری و وسایل نقلیه‌تجاری سبک و همچنین ۵۶‌درصدی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها خواهد شد.

البته این استاندارد جدید که مورداعتراض صنایع تایر و خودرو قرار گرفته است، سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در این بخش را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

در ماه‌های گذشته نیز آدولفو اورسو، وزیر بازرگانی ایتالیا در نشست‌های خبری خود با به رسانه‌های ایتالیایی گفته بود بسیاری از کشورها به ایتالیا ملحق شده‌اند و از کمیسیون اروپا خواسته‌اند در مورد استاندارد یورو ۷ منطقی و عمل‌گرا باشد.

مخالفان این استاندارد اهداف آن را «بیش‌ازحد جاه‌طلبانه» می‌دانند.

هدف اصلی این پیشنهاد، کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن خودروها و دستیابی به میزان انتشار صفر کربن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =