اتوبوس‌های برقی

مشاور امور فناوری وزارت کشور: احتمالا اتوبوس‌های برقی از تولیدات داخلی (مونتاژی) خواهند بود و وارداتی (به‌صورت CBU) در این زمینه انجام نشود

هرسال با سرد شدن هوا، مساله وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی به یکی از چالش‌های اساسی کشور تبدیل می‌شود. این در حالی است که حمل‌ونقل عمومی به‌واسطه فرسودگی بیش‌از حد، همواره یکی از عاملان اصلی آلایندگی کشور شناخته می‌شود.

استانداردهای پایین خودروها و سوخت‌هایی با استانداردهای پایین، باعث شده است ناوگان باری و مسافری کشور به یکی از آلاینده‌های اصلی کلانشهرها تبدیل شوند. در همین راستا، در سال‌های اخیر برنامه‌های بسیاری برای نوسازی این ناوگان در نظر گرفته شده است که برقی‌سازی ناوگان به‌ویژه در بخش مسافری، از جدیدترین آن‌ها به حساب می‌آید.

در همین خصوص، مشاور امور فناوری وزارت کشور به‌تازگی برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را راه‌حلی برای ابرچالش‌های مصرف سوخت بنزین کشور مطرح کرده و یکی از کارشناسان صنعت خودرو کشور هم بر این باور است که باید ۳۰درصد تولید خودروسازان به خودروهای برقی اختصاص یابد.

امکان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با یارانه سوخت

مشاور امور فنی وزارت کشور در نشست تخصصی «توسعه حمل‌ونقل خودروهای عمومی برقی در کشور؛ بایدها و نبایدها» اظهار کرد: «درحال‌حاضر در کشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم و این در حالی است که هنوز تقاضا برای مصرف خودرو وجود دارد که باعث افزایش مصرف بنزین خواهد شد.»

حمیدرضا طهوری افزود: «یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می‌شود، رقم بسیار بالایی است و در صورت عدم پرداخت این یارانه، در طول یک سال می‌توان تمام حمل‌ونقل عمومی کشور را به‌روز کرد. اما درحال‌حاضر نه می‌توان مصرف بنزین را کم و نه می‌توان یارانه سوخت را حذف کرد.»

طهوری ادامه داد: «آلودگی هوا که در فصول سرد و هم‌زمان با وارونگی هوا در زمستان قابل مشاهده است، خسارت و زیان‌هایی را به بار می‌آورد. ضمن این‌که سوخت‌های فسیلی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود و بنابراین این موضوع اثراتی بر آلودگی هوا دارد.»

راهکاری برای ۴چالش کلان مساله سوخت

مشاور امور فنی وزارت کشور در ادامه این نشست درخصوص راهکار کاهش مصرف سوخت فسیلی و آلاینده‌های زیست‌محیطی گفت: «به‌نظر می‌رسد برقی‌سازی حمل‌ونقل پاسخی به ۴ چالش کلان مساله در حوزه مصرف سوخت است.»

وی ادامه داد: «برقی‌سازی حمل‌ونقل هرکدام از این مسائل را تا حدودی حل می‌کند و پاسخی برای ۴ ابرچالش است که ما با آن مواجه هستیم. بر این اساس، گرچه همه کشورها به دنبال برقی‌کردن حمل‌ونقل هستند، اما این موضوع برای ما بسیار حائزاهمیت است. بنابراین کاملا روشن است که برقی‌سازی حمل‌ونقل برای کشور در سطح ملی انتفاع فراوان و حتی بیش از سایر کشورها دارد.»

رفع نیاز حمل‌ونقل عمومی به مدل‌های برقی از طریق واردات و تولید داخل

طهوری با اشاره به این‌که تا امروز گام مهمی درخصوص برقی‌سازی ناوگان انجام نشده است، بیان کرد: «امروز که الکتریکی کردن به یک نیاز بزرگ تبدیل شده است، باید این نیاز را از طریق واردات تامین کرد.»

وی افزود: «برخی سازمان‌ها نیز موافق تامین این نیاز از طریق تولید داخل هستند و ماموریت دارند که حمل‌ونقل را ساماندهی کنند. بنابراین ممکن است تعادلی در این دو بخش به وجود بیاید تا نیاز ملی در کوتاه‌مدت از طریق واردات رفع شود و در بلندمدت تولید داخل به کمک رفع این نیاز بیاید.»

تامین اتوبوس‌های برقی به تولیدکنندگان داخلی سپرده می‌شود

مشاور امور فناوری وزارت کشور با اشاره به تشکیل کمیته فنی برای رفع این نیاز، اظهار کرد: «هدف‌گذاری درخصوص اتوبوس‌های برقی انجام شده و باید خودروهایی انتخاب شوند که مناسب شرایط کشور باشند.»

وی افزود: «ماحصل آن در دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده و نوع اتوبوس‌های برقی وارداتی مشخص شده است.»

وی در ادامه بیان کرد: «زیرساخت شارژ اتوبوس‌های برقی نیز بر عهده تولیدکننده گذاشته شد تا ایستگاه شارژ را نیز تامین کند.» وی ادامه داد: «احتمالا اتوبوس‌های برقی از تولیدات داخلی (مونتاژی) خواهند بود و وارداتی (به‌صورت CBU) در این زمینه انجام نشود.»

لزوم تخصیص ۳۰درصد تولیدات داخلی به مدل‌های الکتریکی

در بخش دیگری از این نشست، یکی از کارشناسان صنعت خودرو نیز در خصوص سند توسعه صنعت خودروهای برقی در کشور بیان کرد: «ازجمله موضوعاتی که باید در این سند به آن توجه شود، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های کشور، زیرساخت شارژ، تامین برق، استانداردهای شارژ و مدل اقتصادی توسعه خودروهای برقی است.»

حسن کریمی سنجری در ادامه بیان کرد: «در مورد مدل اقتصادی باید بررسی شود که چه کارهایی در کشورهای دیگر به‌خصوص چین که در این حوزه پیشرو است، صورت گرفته و آن‌ها چه مدل اقتصادی دارند.»

وی تصریح کرد: «شرکت‌های خصوصی خودروساز هم باید حداقل ۳۰ درصد تولیداتشان را تا ۵ سال آینده برقی کنند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =