تنبیه اجتماعی

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷هزار خودرو متخلف به دلیل انجام تخلفات حادثه‌ساز به پارکینگ منتقل شده است، از در نظر گرفته شدن مجازات و تنبیه‌های اجتماعی برای رانندگان حادثه‌ساز خبر داد.

در کشور چین، برای تنبیه رانندگان متخلفی از چراغ قرمز عبور می‌کنند، اطلاعات شخصی آنها به اضافه فیلم لحظه تخلف، روی بیلبوردهای بزرگ نمایش داده می‌شود! پلیس استرالیا نیز با انتشار اسامی رانندگان متخلف این کشور امیدوار است از میزان تخلفات رانندگی شهروندان خود بکاهد. چندی پیش یکی از مقامات پلیس راه اعلام کرد روش‌های سنتی دیگر جوابگوی جلوگیری از رفتارهای رانندگان پرخطر نیست و باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم. یکی از مواردی که این روزها پلیس امیدوار است به کاهش تخلفات حادثه‌ساز منجر شود، توقیف ساعتی خودروهای متخلف است. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

۲۷ هزار خودرو متخلف روانه پارکینگ شدند!

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷هزار خودرو متخلف به دلیل انجام تخلفات حادثه‌ساز به پارکینگ منتقل شده است، از در نظر گرفته شدن مجازات و تنبیه‌های اجتماعی برای رانندگان حادثه‌ساز خبر داد.

سرهنگ صفر عبادی با ارائه گزارش و آمارها از اعمال قانون درخصوص تخلفات حادثه‌ساز،گفت: در شهر تهران و در ۷ ماهه سال جاری تاکنون نزدیک به ۲۷ هزار خودرو متخلف به دلیل انجام تخلفات حادثه‌سازی چون سرعت و سبقت و لایی‌کشی رانندگان آنها به پارکینگ منتقل شده‌اند.

وی افزود: در این مدت ۱۴هزار خودرو به دلیل تخلفات حادثه‌ساز توقیف ساعتی شده‌اند و البته ممکن است خودرو راننده متخلف در محل تخلف متوقف و این توقف تا ۸ ساعت ادامه یابد.

سرهنگ عبادی اظهار کرد: نزدیک به ۷۰۰ هزار مورد نیز اعمال قانون در بحث سرعت و سبقت و تخلفات حادثه‌ساز را در سطح شهر تهران داشته‌ایم.

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: شهروندان هنگام تردد خودروهایی را مشاهده می‌کنند که با نصب بنر در معابر بزرگراهی توقیف شده‌اند که به‌دلیل توقیف ساعتی و ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز است.

وی گفت: در بزرگراه‌های یادگار، بابایی، خرازی و آزادگان و دیگر بزرگراه‌های شهر تهران برخورد با تخلفات حادثه‌ساز از سوی تیم‌های پلیس نامحسوس و تیم‌های بزرگراهی پلیس راهور تهران انجام می‌شود.

سرهنگ عبادی تاکید کرد: در حین توقیفات ساعتی راننده حتما باید در کنار خودرو خود حضور داشته باشد که این خود یک نوع تنبیه اجتماعی است.

وی ادامه داد: در مواقع شب نیز همکاران پلیس درخصوص تست سلامت رانندگان اقدام می‌کنند.رفتار رانندگان توسط تیم‌های پلیس بزرگراه رصد و این موارد با جدیت پیگیری می‌شود.

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این خصوص در بار نخست تخلف، گواهینامه ۳ماه توقیف می شود و مقام قضایی این موضوع را تعیین تکلیف می‌کند.برای بار دوم اگر این موضوع تکرار شود به مدت ۶ماه گواهینامه راننده توقیف و جریمه ۶۰۰ هزار تومانی نیز برای وی در نظر گرفته می‌شود. در کنار این جریمه، مجازات اجتماعی نیز از سوی مقام محترم قضایی در نظر گرفته خواهد شد.

چه تخلفاتی منجر به توقیف ساعتی خودروها می‌شود؟

معاون عملیات پلیس راهور تهران نیز در خصوص توقیف های ساعتی خودروها گفت: توقیف ساعتی خودرو در شهر تهران؛ به ویژه در محورهای بزرگراهی و اصلی که سرعت در آنها بالاست، اجرا می‌شود.

سرهنگ محمد رازقی اظهار کرد: شکل دیگری از برخورد با تخلفات همین توقیف ساعتی است که درسال های قبل نیز اجرا می‌شد.الان نیز در بسیاری‌ از استان‌ها به عنوان اقدام ابتکاری در حال اجراست. وی افزود: برخی رانندگان با دیدن خلوتی معابر اقدام به سبقت و سرعت غیرمجاز و حرکات مارپیچ می‌کنند؛ این موارد جزو خطوط قرمز پلیس است و با آن برخورد می‌شود.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: این طرح بیشتر در مورد خودروها انجام می‌شود و با رانندگانی که ایمنی ترافیک را در معابر بزرگراهی کاهش می‌دهند، برخورد و برخی خودروها را به پارکینگ منتقل و برخی را در کنار بزرگراه‌ها و محل ایمن و با نصب بنر که برای سایرین و رانندگان عبور فرهنگ‌سازی شود، متوقف می کنیم.

وی همچنین گفت: راننده در محل توقیف خودرویش هم حضور دارد و وضعیت تخلفات خود را در محل مشاهده می‌کند و سایر رانندگان که از محل عبور می کنند با دیدن بنر و توقیف‌های صورت گرفته، دیگر فکر تخلف راه هم نمی‌کنند. سرهنگ رازقی افزود: این خودروها بنا به تخلف صورت‌گرفته حداقل ۲ تا ۵ساعت و حتی ۱۲ ساعت نیز در محل، توقیف ساعتی می شوند.

وی تاکید کرد: این خودروها حتما اعمال قانون می‌شوند و برای رانندگان آنها نیز نمره منفی لحاظ می‌شود.علاوه‌بر این موارد، توقیف ساعتی نیز صورت می‌گیرد و اگر میزان تخلفات زیاد باشد برابر قانون خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود. سرهنگ رازقی گفت: مشابه این اقدام، طرح موتوریار است که موتورسیکلت متخلف در محل تخلف متوقف و راکب به صورت ساعتی در کنار پلیس می‌ماند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: درخصوص برخی تخلفات مانند ورود غیرمجاز وسایل‌نقلیه سنگین به داخل شهر نیز پلیس توقیف ساعتی را اجرا می‌کند به‌عنوان‌مثال کامیونی که به صورت غیرمجاز در داخل شهر تردد می‌کند و انضباط شهر را از بین می‌برد، در محلی که مشکلی ایجاد نکند به صورت ایمن، توقیف ساعتی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =