شیائومی

شیائومی، عملا به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تلفن‌همراه در جهان و شناخته‌شده به‌خاطر محصولات فناورانه خود، نشان داد که وارد بازار خودرو برقی می‌شود.

هفته پیش بود که نمونه‌ای از همکاری هوآوی با صنعت‌خودرو را در قلب نمایش پیشرفت‌های صنعت‌خودرو کشورمان، یعنی رویداد تحول در صنعت‌خودرو دیدیم. با وجود این‌که در بسیاری از موارد هوآوی را نمی‌توان رقیب شیائومی دانست، اما درست در همین زمان Mi نشان داد که چقدر در حضور در بخش‌های متنوع جدی است.

درحقیقت شیائومی پیش از هوآوی با عرضه کالاهایی مرتبط با خودرو همچون استارتر، تنظیم باد و چندین گجت دیگر نشان داده بود که نسبت به این صنعت بی‌علاقه‌ نیست. با این وجود خودروسازی برقی اغلب توسط خودروسازان قدیمی به‌شدت پیگیری می‌شود؛ اما همیشه در چین یک بازیکن جدید آماده است که بازار را تکان دهد.

شیائومی، عملا به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تلفن‌همراه در جهان و شناخته‌شده به‌خاطر محصولات فناورانه خود، نشان داد که وارد بازار خودرو برقی می‌شود. پیش از این برنامه‌های که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) منتشر شده‌اند، این خبر را دادند که شیائومی درحال کار روی خودرو برقی خود، سدان SU۷ است.

صنعتی که گسترش یافته

اگرچه شیائومی به‌تنهایی ساخت خودرو را برعهده نمی‌گیرد، اما در این ماجرا به‌همکاری با خودروسازی پکن یا بایک (BAIC) پرداخته است. بایک که یک تولیدکننده متعلق به‌دولت است، به تولید این خودرو می‌پردازد. به‌همین واسطه است که امید زیادی به‌موفقیت شیائومی وجود دارد.

به‌گزارش MIIT، سدان SU۷ دارای دو نوع است. ورژن تک‌موتور و جلوباز و موتور ۲۹۵ اسب‌بخار تولید می‌کند؛ در حالی که نسخه قدرتمند تمام‌چرخ‌محرک ۶۶۳ اسب‌بخاری قدرت فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. شکی نیست که تخصص شیائومی در حوزه فناوری در توسعه سیستم سرگرمی خودرو استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود ارتباط با تلفن‌همراه‌های شیائومی تضمین شده باشد که بهبود تجربه کاربری را ممکن می‌کند. درج عکس یک دوربین در ستون B، احتمال وجود ویژگی‌های رانندگی خودکار یا قفل کردن تشخیص چهره را بیشتر می‌کند.

با وجود این‌که احتمالا SU۷ شیائومی در چین به‌موفقیت خواهد رسید، به‌دلیل شهرت گسترده برند، حضور آن در بازار جهانی هنوز معلوم نیست. تلفن‌همراه‌های شیائومی در چندین کشور از جمله روسیه، اوکراین، اسپانیا و ایتالیا مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ اما این وفاداری به‌برند این شرکت به‌خودروها نیز سرایت کرده است.

با این حال، ورود شیائومی به‌بازار خودروهای برقی شاهد نوعی دموکراسی در صنعت است. با ظهور استارت‌آپ‌های خودرو برقی مانند تسلا، ریویان، NIO و لوسید، فضای خودرویی با تغییر و تحولات چشمگیری مواجه شده است.

برقی بودن زمینه این موفقیت را چند برابر می‌کند و اهمیت فناوری درون خودرو را نشان می‌دهد. خودروسازان قدیمی باید به‌سرعت به‌منظور حفظ رونق در نظر جوانان، تناسب بخش فناوری درون خودرو را تغییر دهند.

تنوعی به سبک شیائومی

نخستین خودرو الکتریکی شیائومی با نام SU۷ (Speed Ultra ۷) شناخته می‌شود. این محصول اکنون تاییدیه CMIIT (وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین) را دریافت کرده است. این گواهینامه تصاویر و مشخصات سری SU۷ را فاش کرده است که دارای سه نسخه SU۷، SU۷ Pro و SU۷ Max خواهد بود.

در ادامه اطلاعاتی را که در مورد این محصول منتشر شده است می‌بینیم. BJ۷۰۰۰MBEVR۲ و BJ۷۰۰۰MEVA۱ دو شماره مدلی هستند که به SU۷ شیائومی، که به‌نظر یک سدان کلاس C است، مرتبط هستند.

اولی که ظاهرا نام SU۷ را یدک می‌کشد، دارای یک موتور تکی است که توسط امارات‌متحده‌عربی (سیستم‌های الکترونیک خودرو متحد) با حداکثر قدرت ۲۲۰ کیلووات (۲۹۵ اسب‌بخار) عرضه می‌شود. این دستگاه مجهز به‌باتری‌های LPT (لیتیوم آهن فسفات) است که توسط FinDreams، بازوی تولید باتری BYD، ساخته می‌شود. علاوه‌بر این، SU۷ شیائومی گزینه‌ LiDAR را ارائه می‌کند: یک قطعه نصب‌شده روی سقف و احتمالا برای کمک به‌راننده و ویژگی‌های مستقل.

نسخه‌های حرفه‌ای یا Pro

شماره مدل دیگر مربوط به SU۷ پرو و SU۷ مکس شیائومی است که از موتورهای دوگانه ۲۲۰ کیلووات (۲۹۵ اسب‌بخار) و ۲۷۵ کیلووات (۳۸۶ اسب‌بخار) از شرکت Suzhou Innovance Automotive که در چین مستقر است، نیرو می‌گیرند. هر دو مدل دارای باتری‌های سه تایی لیتیوم-یونی هستند که توسط CATL تولید می‌شوند. سری SU۷ شیائومی در مدل‌های با و بدون آپشن‌های فناوری لیدار موجود است. Lidar در پشت شیشه جلو قرار گرفته است.

قابل ذکر است، تصاویرمنتشر شده، شامل دوربینی در ستون B است که نشان می‌دهد قابلیت باز کردن قفل با تشخیص چهره در SU۷ شیائومی وجود دارد. SU۷ شیائومی دارای طول ۴۹۹۷ میلی‌متر، عرض ۱.۹۶۳ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۵۵ میلی‌متر است. فاصله بین دو محور آن ۳۰۰۰ نانومتر است.

در مقایسه، این ماشین از خودروهای برقی محبوب مانند تسلا مدل ۳ و Nio ET۵ طولانی‌تر و عریض‌تر خواهد بود. مدل ساده ۱۹۸۰ کیلوگرم وزن دارد؛ در حالی که مدل‌های پرو و مکس ۲۲۰۵ کیلوگرم وزن دارند.

هوشمندی به سبک شیائومی

پیش‌بینی می‌شود سری SU۷ شیائومی HyperOS را در سیستم داخل خودرو ادغام کند و اتصال یکپارچه را با دستگاه‌های این برند ارائه دهد. تا آن‌جا که به طراحی مربوط می‌شود، این محصول طراحی کاملا ابتکاری دارد که توسط طراح اصلی BMW iX با مشارکت طراحان مرتبط با مرسدس‌بنز EQXX ساخته شده است.

این خودرو فضایی اسپرت دارد که با کالیپرهای زرد رنگ برمبو، لاستیک‌های میشلن PSEV و بال برقی سه‌بخشی عقب متمایز می‌شود و مقاومت در برابر باد و عملکرد هندلینگ چشمگیری را تضمین می‌کند.

انتظار می‌رود تولید انبوه سری SU۷ شیائومی در دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شود. طبق گزارش‌ها، این شرکت تولید آزمایشی را در کارخانه بایک پکن شروع کرده است و احتمالا تحویل آن در فوریه ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. احتمالا این محصولات از قیمت اولیه ۱۴۹ هزار یوآن (۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار) برخوردار باشند.

به‌نظر می‌رسد سری SU۷ حداقل در رنگ‌های خاکستری و آبی در دسترس خواهد بود. در آینده نزدیک، خرید خودرویی که توسط همان شرکتی ساخته می‌شود که تلفن‌همراه یا سایر گجت‌های تکنولوژیک را تولید می‌کند، رایج می‌شود.

ورود شیائومی به‌بازار خودرو برقی نه تنها یک حرکت تجاری است، بلکه نمادی از تغییر الگویی است در رویکرد ما نسبت به‌حرکتی که در مورد حمل‌ونقل و جابه‌جایی داشتیم. خط مرزی بین حوزه فناوری و خودروسازی شکل جدیدی می‌گیرد و شیائومی در پیشگاه این هم‌پوشانی قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =