بازار خودرو

در بازار نخستین روز کاری هفته، شاهد افت بهای خودروهای داخلی و چینی، نوسان قیمت خودروهای خارجی پریمیوم و افزایش بهای مدل‌های خارجی لوکس بودیم. از طرفی از روز گذشته، چهارمین مرحله از عرضه خودروهای وارداتی ویژه متقاضیان مرحله اول که در اسفند ماه سال گذشته ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده‌اند، به‌مدت سه روز آغاز شد.

براساس اعلام مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها سه مدل خودرو جدید وارداتی به 8 مدل خودرو قبلی اضافه شده و بر این اساس متقاضیان اکنون می‌توانند از بین ۱۱ محصول، سه اولویت مورد نظر خود را انتخاب کنند. طبق آخرین اصلاحیه صورت‌گرفته، خودرو جتا VS7 و جتا VS5 با قیمت قطعی در مبادی ورودی و ونوسیا Big V (V-Online) با قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی به 8 محصول قبلی اضافه شده است. این مهلت ثبت درخواست تا پایان روز دوشنبه (۲۹ آبان‌ماه) ادامه خواهد داشت.

براساس آمار اعلام‌شده، طی ۷ ماهه امسال حدود ۵۶۶ هزار و ۳۱۱ دستگاه انواع محصول سواری و وانت تولید شده است. این درحالی است که بر اساس هدف‌گذاری وزارت صمت قرار بود امسال در حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود.

اگر قرار باشد تا پایان سال به‌این رقم برسیم، باید ماهانه بالغ بر ۱۴۱ هزار دستگاه خودرو تولید شود؛ اما طبق آمار، تا این‌جای سال ماهانه به‌طور میانگین ۸۰ تا ۸۱ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. به‌این ترتیب فعالان بازار بر این عقیده‌اند که بازار خودرو همچنان برای سرمایه‌گذاری جذابیت زیادی دارد.

از طرفی روز گذشته، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌اسلامی حرکت به‌سمت به‌روزرسانی قیمت خودرو را در راستای کیفی‌سازی محصولات خودروسازان دانست و بیان کرد: «اگر واقعی‌سازی قیمت خودرو با نظارت دولت همراه باشد، هم کیفیت خودروها بهبود پیدا می‌کند و هم مصرف‌کننده از تحویل خودرو باکیفیت و بدون انتظار در صف‌های طولانی راضی‌تر خواهد بود.»

شهریار حیدری در ادامه عنوان کرد: «متاسفانه قیمت خودرو به‌معضلی در کشور تبدیل شده و هم تولیدکنندگان از غیر واقعی بودن نرخ محصولات خود ابراز نگرانی می‌کنند و هم مصرف‌کنندگان از قیمت بالا و کیفیت پایین خودروها ناراضی هستند.»

نماینده مردم سر پل ذهاب و قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در کشورهای پیشرفته قیمت‌ها متناسب با کیفیت و استانداردهای خودرو تعیین می‌شود، افزود: «خودروسازان داخلی نیز باید به‌موازات به‌روزرسانی قیمت خودروهای تولیدی در راستای ارتقای کمی و کیفی محصولات خود گام بردارند.»

حیدری یادآور شد: «البته اصلاح قیمت‌ها باید به‌نحوی باشد که هر خودرو قیمت منطقی و معقولی داشته باشد؛ زیرا قیمت‌های نامتعارف مشتری را برای خرید خودرو با مشکل مواجه خواهد کرد.»

از دیگر اخبار مهم که روز گذشته بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داد، خبر حذف پلت‌فرم پژو ۴۰۵ و توقف تولید پژو پارس بود. این خبر توسط معاون تحقیقات ایران‌خودرو اعلام شد.

معاون تحقیقات ایران خودرو افزود: «خودرو پژو پارس، آخرین محصول پلت‌فرم پژو ۴۰۵ است که تا پایان امسال از رده خارج می‌شود و سورن XUP جایگزین پژو پارس خواهد شد.»

رادمنش تاکید کرد: «تا پیش از این سورن با موتور EF7 در سایت تبریز ایران خودرو تولید می‌شد که با برنامه خروج این محصول و ارتقای موتور EF7 به‌موتور XUP به‌زودی محصول سورن با موتور XUP در سایت‌های تولیدی کرمانشاه، فارس و خزر تولید خواهد شد.»

همچنین روز گذشته اعلام شد سازمان ملی استاندارد طرحی را با عنوان گزارش شاخص‌های کیفیت کالا برای سال پایه‌ ۱۴۰۱ در ۳۱ استان کشور از طریق ادارات کل استاندارد استان‌ها اجرا کرده است و درقالب آن از ۲۰ هزار مصرف‌کننده درمورد ۵۶ گروه قلم کالا نظرسنجی به‌عمل آمده است. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی سازمان ملی استاندارد، در بین اقلام مختلف ماکارونی و مایع ظرفشویی بیشترین رضایت مصرف‌کننده و خودرو کمترین رضایت را کسب کرده‌ است.

رشد پی در پی قیمت خودروهای خارجی لوکس

خودروهای داخلی در نخستین روز هفته کاهش بهای یک تا 5 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین اتومات با 5 میلیون‌تومان کاهش 715 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (1402) با 4 میلیون‌تومان کاهش 526 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1402) با 4 میلیون‌تومان کاهش 650 میلیون‌تومان، پژو 207 تیپ 5 (1402) با 4 میلیون‌تومان کاهش 544 میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (1402) با 3 میلیون‌تومان کاهش 525 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای 5 تا 15 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو 7 پرو اکسلنت (1402) با 15 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان، فونیکس آریزو 6 پرو (1402) با 15 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 320 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J7 (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 415 میلیون‌تومان و جک S3 (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش به 995 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش و رشد بهای یکسان و 50 میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که میتسوبیشی اوتلندر با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 400 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد. از طرفی میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 900 میلیون‌تومان اعلام قیمت شد.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش قیمت 300 و 500 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش ولوو XC90 با 200 میلیون‌تومان افزایش به 17 میلیارد و 500 میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =