واردات خودرو

در شرایطی که چشم خیابان‌های کشور هنوز به‌جمال خودروهای وارداتی جدید روشن نشده است و تنها شاهد پلاک شدن و تحویل تعداد محدودی از این مدل‌ها هستیم، قیمت بازار آن‌ها در پلت‌فرم‌های آنلاین آگهی خودرو، به‌تدریج در حال شکل‌گیری است.

با بررسی برخی از این سایت‌ها و آگهی‌های درج‌شده از خودروهای وارداتی مشخص شد پای این خودروها بالاخره بعد از مدت‌ها حرف و حدیث به‌بازار خرید و فروش باز شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مالکان خودروهای وارداتی جدید، آن‌ها را تا ۵۰ درصد بالاتر از مبلغی که بابت دریافتشان پرداخته‌اند، قیمت‌گذاری کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، خودرویی که با قیمت یک‌میلیاردتومان در مبدا تحویل داده شده است، حالا در بازار قیمتی حداقل یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومانی دارد.

نمونه عینی این ماجرا در خودروهای چانگان دیده شده است؛ خودرویی که نخستین مدل وارداتی تحویل‌داده شده به‌مشتریان لقب گرفت و حالا آگهی‌های آن به‌تدریج در حال انتشار است؛ آن هم با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از نرخ فروش آن‌ها به‌مشتریان در سامانه یکپاچه که همین مساله، نظرات و توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده است. به‌عنوان مثال، در یکی از آگهی‌های فروش، چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ حدود یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا ۲ میلیاردتومان قیمت‌گذاری شده است.

این درحالی است که خودرو مورد نظر با قیمتی حدود یک‌میلیارد و ۲۷۴ میلیون‌تومان تحویل متقاضیان داده شده است. در آگهی دیگری، خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۲ که با قیمت یک‌میلیارد و ۱۴۳میلیون‌تومان تحویل مشتری داده شده است، به‌قیمت یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد و ۵۵۰‌ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. جالب این‌جاست که حواله این خودروها هم‌اکنون به‌قیمت ۵۰۰ میلیون‌تومان در پلت‌فرم‌های فروش خودرو عرضه شده است.

به‌عبارت دیگر، برخی افرادی که چانگان را در مدل مورد نظر تحویل گرفته‌اند، به‌دنبال کسب سودی بیش از ۶۰۰ میلیون‌تومان (یعنی ۵۰ درصد قیمت خودرو در زمان تحویل) از محل فروش آن در بازار هستند.

رشد حدود ۵۰‌ درصدی قیمت چانگان وارداتی در بازار آزاد نسبت به‌مبدا، نشان می‌دهد در این بازار نیز رانتی هنگفت نهفته است که احتمالا با ورود مدل‌های دیگر (به‌خصوص کره‌ای‌ها، اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها) بیشتر نیز خواهد شد.

به‌عبارت بهتر، وقتی یک خودرو چینی با قیمت یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان در مبدا (قیمت تحویل به مشتری)، حدود ۶۰۰ میلیون‌تومان رانت دارد، بعید نیست مدل‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی اختلاف قیمت بالاتری را به‌ثبت برسانند.

اخیرا وزیر صمت با اشاره به‌سقف ۲۰ هزاردلاری واردات خودرو گفته این قیمت حد قابل قبول برای متوسط مردم است که با نرخ فعلی، حدودا یک‌میلیاردتومان ارزش‌گذاری می‌شود.

اما آیا خودرو ۲۰ هزاردلاری به‌قیمت یک‌میلیارد تومان در داخل ایران به‌فروش می‌رسد و آیا طبقه متوسط می‌توانند خودروهایی میلیاردی را خریداری کنند؟ واردات خودروهای اقتصادی از ابتدای پروسه رفع ممنوعیت واردات خودرو، یکی از کلیدواژه‌های برخی مسئولان در این زمینه بود؛ اما در عمل خودروهای وارداتی حتی در محدوده یک‌میلیاردتومان هم قرار نگرفتند. مسئولان وزارت صمت تاکید داشتند که خودروهای وارداتی اقتصادی زیر یک‌میلیاردتومان هستند.

پس از اعلام قیمت قطعی برخی خودروهای وارداتی طی هفته‌های اخیر از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشخص شد با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا، هیچ خودرو اقتصادی وارد نشده است. در آخرین اطلاعات قیمتی منتشرشده از سوی سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی ابلاغ‌شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشخص شد قیمت قطعی ۶ مدل خودرو وارداتی بین یک‌میلیارد و ۵۱۶ میلیون‌ تا ۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون‌تومان تعیین شده است.

نکته مهم‌تر آن‌که قیمت‌های اعلامی، بهای پایه این خودروها بوده و حدود ۲۰ درصد به‌عنوان هزینه‌های جانبی به‌آن‌ها اضافه خواهد شد که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان باید قیمت بیشتری برای خرید وارداتی‌ها پرداخت کنند.

در آئین‌نامه واردات خودرو که سوم شهریورماه سال گذشته ابلاغ شد نیز روی واردات خودروهای اقتصادی تاکید شده بود و به‌همین منظور، برای خودروهای وارداتی سقف قیمتی در نظر گرفته شده بود. بر این اساس سقف ورود خارجی‌ها ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته شد. همچنین عنوان شده برای واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو نیز تسهیلاتی ارائه می‌شود.

افزایش بهای ۵ تا ۱۸ میلیون‌تومانی خودروهای چینی!

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۴۴۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۵۰ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۱۸ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۴۸ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۳۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد کاهش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۷ میلیاردتومان اعلام قیمت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =