چینی‌های ناشناخته برای ایرانیان

معرفی سدان شنلان طی دومین دوره نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو در غرفه گروه خودروسازی سایپا سبب شد با یکی از برندهای نسبتا گمنام اما مهم در صنعت‌خودرو چین آشنا شویم. با توجه به این‌که بسیاری از این برندها در نمایشگاه شانگهای خوش درخشیده‌ بودند، به‌سراغ نمونه‌هایی رفتیم که چنین شرایطی را داشتند.

بسیاری از این برندها به‌قدری درخشان هستند که در شرایط فعلی همچون شنلان احتمال کمی برای ورود آن‌ها به ایران وجود دارد. برخی از سایر موارد هم در خود صنعت چین اهمیت بالایی دارند. البته درنظر داشته باشید که عمده این برندها برآمده از گروه‌های بزرگ خودروسازی در چین یعنی بی‌وای‌دی، سایک، جیلی، فاو، چانگان و چری هستند. اما برخی دیگر نیز به فراخور موفقیت استارت‌آپ‌هایی همچون NIO خلق شده‌اند.

ای‌ام موتور (IM Motors)

یک برند جدید برقی که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بین سایک و گروه اینترنتی علی‌باباست، IM سدان برقی بزرگی به‌نام IM L7 و یک کراس‌اوور به‌نام LS7 عرضه کرده است. این‌ها محصولاتی لوکس با تکنولوژی سطح بالا هستند و بخش عقب LS7 بسیار شبیه به آستون‌مارتین DBX است؛ اما قیمت آن‌ها در محدوده ۸۰ الی ۱۰۰ هزار دلار قرار دارد.

روئو (Roewe)

همچون ام‌جی برند روئو نیز متعلق به‌گروه سایک است و به‌عنوان یک مارک انگلیسی طبقه‌بندی شده که درحقیقت پس از خرید روور از انگلستان شکل گرفت. امروز روئو طیف وسیعی از شاسی‌بلندها، سدان‌ها و استیشن‌ها را با پیشرانه درون‌سوز و برقی ارائه می‌دهد.

رایزینگ اتو (Rising Auto)

رایزینگ زیرمجموعه دیگری از گروه سایک است که صرفا محصولات تمام‌برقی عرضه می‌کند و درواقع به‌نوعی نسخه‌های سطح بالا از روئو به‌حساب می‌آید. رایزینگ در شرایط فعلی برای رقابت با تسلا مدل ۳ و مدل وای دو محصول اف ۷ و آر ۷ را راهی بازار چین کرده است.

دنزا (Denza)

برند جدید برقی که حاصل همکاری بین بی‌وای‌دی و مرسدس‌بنز است، دنزا (که البته به‌عنوان تنگشی یا Tengshi نیز شناخته می‌شود) هاچ‌بک دی ۹ را به‌عنوان محصولی تمام‌الکتریکی و پلاگین-هیبرید عرضه می‌کند و به‌تازگی شاسی‌بلند تمام‌برقی N7 را معرفی کرده است.

جیانگلینگ (Jiangling)

این برند را به‌عنوان JMC می‌شناختیم که برای مدت کوتاهی وانت Vigusرا در استرالیا عرضه کرد. اکنون جیانگلینگ با فورد همکاری دارد و مدل‌های فورد دارای مجوز عرضه به‌چین را ری‌بج می‌کند.

جالب این‌جاست که به‌عنوان مثال فورد اکواتور اسپرت به‌نام لیانگ ریو تولید و سپس به‌سرزمین اصلی فورد یعنی آمریکا نیز قرار است صادر شود.

آرک فوکس (Arcfox)

بخشی از بایک به‌عنوان گروهی متعلق به‌دولت (شرکت گروه خودروسازی پکن) به‌حساب می‌آید و Arcfox (به‌معنی روباه قطبی) یکی دیگر از برندهای برقی در بازار بزرگ چین است که سدان Alpha S و Alpha T SUV را ارائه می‌دهد. اما استیشنی به‌نام Koala Partner هم در برنامه تولیدات آن‌ها قرار دارد. این محصول را می‌توان مناسب‌سازی‌شده برای کودکان دانست که غیر از صندلی اختصاصی، مانیتور صندلی عقب و حتی پارچه‌های داخلی را ارائه می‌دهد که برای نوزادان ملایم است.

شاخه سواری از دایون (Dayun)

گروه دایون از سال 1987 در حال ساخت محصولات تجاری در چین است. اما اکنون برندی برای تولید سواری‌های برقی ایجاد کرده است. آن‌ها شاسی‌بلند برقی دوست‌داشتنی شهری به‌نام Yuehu ارائه می‌دهند و برند دیگر آن‌ها محصولات لوکس با ظاهری هوشمند به‌نام Yuanhang دارد که سدان Y6 و H9 SUV را عرضه می‌کند.

آیتو (Aito)

آیتو جوینت‌ونچری دیگر از هوآوی (در کنار شنلان) است که محصولاتش به‌واسطه همکاری با کمپانی برقی سرس عرضه می‌شود. در حال حاضر این جوینت‌ونچر غیر خودرویی دو محصول مرتفع را راهی بازار چین کرده‌اند.

لی اتو (Li Auto)

برندی شاسی‌بلندساز که تنوع بالایی برای محصولات مرتفع عرضه می‌کند و تنها سه مدل آن‌ها سه ردیف صندلی را پشتیبانی می‌کنند.

زیکر (Zeeker)

اسپرت‌ترین برند جیلی به‌حساب می‌آید و درواقع نزدیک‌ترین برند به‌فناوری‌های ولوو است. با این وجود سال گذشته میلادی نخستین محصول این برند ۷۲ هزار دستگاه در چین فروش داشته است.

ایکس‌پنگ (XPeng)

این برند برای بررسی شرایط صادرات و ورود به‌بازارهای غربی ایجاد شده و در حال حاضر نیز شرایط مطلوبی در بازار نوروژ دارد. همچنین این شرکت دفتری را در کالیفرنیا آمریکا تاسیس کرده که به‌واسطه آن قصد دارد ۵ محصول فعلی‌اش را وارد بازار ایالات‌متحده کند.

هایکان (Hycan)

این برند نیز حاصل همکاری دیگری است که به‌واسطه نیو و گک ایجاده شده است. محصولات برقی هایکان با طراحی بسیار خاص و به‌سبک ون‌ عرضه می‌شوند که نخستین محصول آن‌ها V09 نام داشته و سدان عضلانی بعدی A06 خواهد بود.

نتا (Neta)

نتا شاسی‌بلندی برقی، جمع و جور و متوسط با نام تجاری Hozon Auto عرضه می‌کند. این خودروها بسیار ارزان هستند و Neta V کمتر از ۱۵ هزار دلار قیمت دارد و سبب می‌شود آن‌ها از نظر بازار در شرایط مطلوبی قرار بگیرند.

هی‌فی (HiPhi)

شاید وحشی‌ترین خودرو بازار داخلی چین در دوره جدید از سوی HiPhi (Human Horizons) به‌عنوان محصولی 6 در تحت عنوان مدل ایکس باشد. که هم درهای بالارونده عقب را دارد و هم درهایش همچون رولزرویس از وسط باز می‌شوند تا دسترسی آسان را فراهم کنند. محصول دیوانه‌کننده HiPhi Z نیز دارای نمایشگرهای LCD «احساسات» در جلوپنجره خودرو است.

لیپ‌موتو (Leapmotor)

برندی دیگر برای ساخت محصولات تمام‌برقی در چین که یک جفت شاسی‌بلند بزرگ، سدانی متوسط و نمونه‌ای در سگمنت کامپکت یا جمع و جور وجود دارد. اما برخلاف سایرین، کوپه اسپرتی را نیز در برنامه تولیدات خود قرار داده است. Leapmotor S01 کوپه‌ای برقی‌ با توان ۱۲۵ کیلووات یا ۲۵۰ نیوتون‌متر است که از نظر اندازه مشابه تویوتا GR86 است و قیمت آن زیر 30 هزار دلار خواهد بود.

ویاه (Voyah)

بازوی لوکس دانگ‌فنگ، محصولاتش را به نروژ صادر می‌کند و شاسی‌بلند فری «به‌معنی آزاد»، می‌نی ون دریمر و سدان خاص Zhuiguang را ارائه می‌دهد. همه مدل‌ها تمام‌برقی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار