کد خبر: 246963
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
خودروهای شوتی

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « خودروهای شوتی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

این روزها جولان خودروهای حامل کالاهای قاچاق که به اصطلاح شوتی نامیده می شوند، بیش از هر زمان دیگری در مسیرهای منتهی‌به پایتخت خودنمایی می‌کند. خودروهایی با ارتفاع بالاتر از حد متعارف که هیچ حد و مرزی برای رعایت قانون نمی‌شناسند و تقریبا از تمامی خط‌قرمزهای رانندگی به راحتی عبور می‌کنند و از این جهت که حامل کالاهای قاچاق هستند، علاوه‌بر قوانین راهنمای و رانندگی، قوانین دیگر کشور را هم نقض می‌کنند.

متاسفانه روز گذشته برخورد خودرو شوتی با یک خودرو سرویس مدرسه در محور سربیشه - نهبندان ۵نفر را به کام مرگ کشاند که ۲ نفر از آن‌ها دانش‌آموز بودند.

اوایل شهریورماه امسال نیز جانشین انتظامی شهرستان سربیشه اعلام کرده بود برخورد یک دستگاه خودرو شوتی با یکی از ماموران پلیس آگاهی این شهرستان، منجر به مصدومیت وی شده است.

رخدادهای این چنینی، لزوم ریشه‌کنی این پدیده شوم را که جان اقشار مختلف جامعه و حتی کودکان و نوجوانان را تهدید کرده، بیش از پیش گوشزد می‌کند.

برخورد با خودروهای شوتی از جنبه های راهنمایی و رانندگی و همچنین قاچاق کالا، متوجه پلیس و مجموعه انتظامی است که به نظر می رسد از پلیس راهور تا پلیس پیشگیری و امنیت اقتصادی لازم است در این بخش ایفای نقش کنند.

البته در برهه‌ای، برخی مسئولان پلیس، بخش‌های دیگر این ارگان را مسئول برخورد با خودروهای شوتی معرفی می‌کردند تا این که رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراجا توضیحات کاملی را درباره نحوه برخورد و مدیریت خودروهای شوتی بیان کرد.

سرهنگ جلال امینی، در این باره گفت: «هیچ نهاد انتظامی تخصصی در حوزه مبارزه با شوتی‌ها فاقد وظیفه نیست. طبق دستورالعمل و ابلاغیه صریح فرماندهی انتظامی جمهوری‌اسلامی برای تمامی رسته‌های پلیس مرتبط با موضوع قاچاق به‌خصوص برخورد با خودروهای شوتی وظایفی تعیین شده است که به تمامی این نیروها ابلاغ شد.»

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراجا در ادامه گفت: «اطلاعات فراجا، پلیس پیشگیری، مرزبانی و پلیس آگاهی در دستورالمعل ستاد مبارزه با قاچاق کالا نقش دارند و حضور تمامی این رسته‌ها در عملیات توقیف خودروهای شوتی و دستگیری رانندگان شان، نشان می‌دهد تمامی نیروهای پلیس درگیر هستند.»

به‌گفته مسئولان انتظامی، وقتی یک خودرو شوتی می‌تواند در هر بارگیری، ده‌ها میلیون تومان کسب درآمد کند، بنابراین باید انتظار داشت هر روز شاهد افزایش تعداد خودروهای شوتی باشیم.

خودروهای شوتی طی سال‌های اخیر به شدت درحال افزایش هستند و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.خطرناک‌ترین نوع خودروهای شوتی هم قاچاق‌کنندگان سوخت هستند.

البته پلیس چندی پیش اعلام کرد خودروهای شوتی در صورت تخلف، بار اول جریمه و به اصلاح وسیله نقلیه محکوم شده و در صورت تکرار، وسیله نقلیه آنها برای همیشه ضبط می‌شود؛ مجازاتی که البته شواهد امر نشان می‌دهد برای رانندگان بی‌فکر خودروهای شوتی که شعارشان «یا میریم خونه یا سردخونه!» است، خیلی هم کافی و بازدارنده به نظر نمی‌رسد!

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    3 2
    فقط شعارشان «یا میریم خونه یا سردخونه!» چه باحال است
  • محمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    باسلام اگه تمامی این ارگانها کمی همت بخرج بدن بهتر میشه چرابازدارنده نیست وقتی ماشین توقیف بشه چطوری بازدارنده نیست بقیه دارن توتمام شهر واستانها ماشینهای شوتی سوارمیشن اگه رسانه ای بشه وچند مورد هم توقیف بشه حتی برای مدت کوتاه قطعا تاثیرگذار خواهد بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =