واردات خودرو

انجمن صنایع همگن در مخالفت با واردات خودروهای دست‌دوم چند دلیل دارد و تاکید کرده از نظر آن‌ها این مدل واردات آخرین اولویت برای مدیریت بازار محسوب می‌شود

قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد همچنان سیر نزولی دارد. در این میان دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه شب گذشته به‌اتمام رسید تا به‌گمانه‌زنی‌ها درباره ریزش بهای خودروهای خارجی به‌دلیل عرضه مدل‌های وارداتی در چند مرحله اخیر دامن بزند.

واردات خودرو درحالی با رضایت نسبی فعالان صنعت‌خودرو همراه بود و حتی خودروسازان هم اقدام به‌واردات کردند که حالا زمزمه‌هایی مبنی بر مخالفت با این مدل واردات به‌خصوص از سمت قطعه‌سازان به‌گوش می‌رسد.

واردات خودروهای کارکرده به‌کشور که چند ماه پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب و در شورای نگهبان نیز تایید شد، هنوز در مرحله تصویب آیین‌نامه در دولت مانده و فعلا اجرایی نشده است. کلیات این مصوبه که در مجلس نیز به‌تصویب رسیده، این است که واردات خودروهای دست‌دوم به‌کشور با رعایت شروطی که در آیین‌نامه خواهد آمد، مجاز خواهد بود.

برنامه مسئولان این است که خودروهای دست‌دوم خارجی با توجه به‌قیمت تمام‌شده کمترشان نسبت به‌مدل‌های نو، وارد رقابت با خودروهای صفر داخلی شوند. خودروهای وارداتی نو نیز باید در رقابت با مدل‌های مونتاژی قرار بگیرند.

درحال حاضر واردات خودروهای نو اجرایی شده؛ هرچند که سرعت چندان بالایی ندارد. تا به‌امروز کمتر از ۱۰ درصد از برنامه مسئولان برای واردات تا پایان خرداد امسال محقق شده است. قرار بود تا پایان خرداد امسال، ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. در این شرایط واردات خودروهای دست‌دوم هنوز وارد فاز اجرایی نشده و در مرحله تدوین آیین‌نامه مانده است.

در آخرین اظهارنظر درمورد این آیین‌نامه، وزیر صمت درجمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرده بود که گیر آیین‌نامه کارکرده‌ها، تامین ارز واردات است. واردات دست‌دوم‌ها در سطح افکار عمومی مورد استقبال قرار گرفته و اما برخی فعالان صنعت‌خودرو به‌خصوص بعضی از قطعه‌سازان، تمایلی به‌اجرایی شدن آن ندارند.

این درحالی است که خودروسازان نیز مخالفتی صریح در این ماجرا از خود نشان نداده‌اند و حتی مدیرعامل یکی از دو خودروساز بزرگ کشور از واردات مدل‌های کارکرده خبر داده است.با این‌ حال، برخی فعالان صنعت قطعه چندان موافق واردات خودروهای دست‌دوم نیستند و دلایل مختلفی را در این مورد مطرح می‌کنند.

در این بین، انجمن صنایع همگن در مخالفت با واردات خودروهای دست‌دوم چند دلیل دارد و تاکید کرده از نظر آن‌ها، این مدل واردات، آخرین اولویت برای مدیریت بازار به‌حساب می‌آید. دلیل نخست برخی قطعه‌سازان برای مخالفت با واردات خودروهای کارکرده، عدم‌اطمینان از سابقه خودروهای کارکرده خارجی و نحوه نگهداری آن‌هاست.

در واقع برخی از قطعه‌سازان معتقدند مشخص نیست خودروهای دست‌دوم خارجی مثلا تصادفات شدیدی داشته‌اند یا نه. یا این‌که مثلا سابقه تعمیرات و تعویض قطعات آن‌ها به چه شکل است.

دلیل دوم آن‌ها عدم‌اطمینان از پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه است. درواقع منتقدان معتقدند مشخص نیست خودروهای کارکرده خارجی استانداردهای ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد ایران را پاس کند. به‌اعتقاد آن‌ها، برخی از این چالش‌ها را می‌توان به‌وسیله ارائه راهکارهایی حل کرد. به‌عنوان مثال، چالش خدمات پس از فروش با یک برنامه‌ریزی قوی تا حد زیادی قابل‌ حل است. بر این اساس ابتدا خودروهای دست‌دومی که امکان ارائه خدمات پس از فروش آن‌ها در کشور وجود دارد، مثل خودروهایی که قبلا وارد کشور شده‌اند برای واردات انتخاب شوند.

کارشناسان همچنین بر این باورند که درنهایت، مشتریان باید درمورد واردات دست‌دوم‌ها و این‌که آیا چنین خودروهایی را با وجود چالش‌های‌شان خریداری می‌کنند یا خیر تصمیم بگیرند.

افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون‌تومانی پورشه ماکان

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات آپشنال (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۱ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۳۰ میلیون‌تومان و کارون (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۳۵ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو و کاهش بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۵۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شد. از طرفی قیمت لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۲۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۳۴۳ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیاردتومان اعلام قیمت شد.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۸ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =