بازار خودرو

بازار خودرو در روز گذشته تغییر قیمت چندانی را تجربه نکرد. البته در بعضی از مدل‌ها افت و خیز بهای اندکی مشاهده می‌شد.

نرخ دلار در روز گذشته با افت جزئی روبه‌رو شد و برای لحظاتی به‌زیر کانال ۵۰ هزار تومان رسید؛ اما دوباره افزایش یافته و در محدوده ۵۰ هزار تومان ثابت شد. همین امر احتمالا قیمت برخی از خودروها را در بازار با تغییراتی مواجه می‌کند. روز گذشته جدیدترین آمار وزارت صنعت درباره میزان کاهش قیمت خودروها طی ۷ ماه امسال اعلام شد. مطابق آمار ارائه‌شده، قیمت ۱۸ مدل خودرو داخلی و مونتاژی در بازار آزاد طی ۷ ماه گذشته از ۲۱ درصد تا ۶۹ درصد کاهش یافته است. خودرو KMCT۸ با کاهش ۶۹ درصدی بیشترین افت نرخ را در بازار تجربه کرده است.

همچنین روز گذشته عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره ضرورت مدیریت بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال گفت: «براساس تجربه سال‌های گذشته، همواره در ماه پایانی سال، تقاضا برای خرید خودرو افزایش می‌یابد و درصورتی که تدابیر ویژه‌ای برای تامین این نیاز اندیشیده نشود و عرضه و تولید، به‌درستی مدیریت نشود، بازار دچار التهاب شده و با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شویم.»

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت باید از هم‌اکنون برای تنظیم بازار برنامه‌ریزی کند، در تشریح راهکارهای ساماندهی بازار خودرو تصریح کرد: «کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ۳ سال گذشته جلسات گسترده‌ای با واردکنندگان، تولیدکنندگان، رئیس بانک‌مرکزی، وزرای صمت و اقتصاد داشت و در نهایت پس از تبادل نظرهای مختلف اجازه واردات خودرو در قالب قانون از سوی مجلس داده شده. با توجه به این‌که مجلس به‌دولت هم در واردات خودروهای نو و هم کارکرده اختیارات وسیعی داده، دولت می‌تواند از این مسیر بازار شب عید خودرو را تنظیم کند.»

وی اضافه کرد: «مجلس شرایط را برای واردات خودروهای کارکرده و نو فراهم کرده است و باید از این ظرفیت به‌درستی استفاده شود. علاوه‌بر این پتانسیل، خودروسازان داخلی نیز وعده افزایش تیراژ تولید خودرو را داده‌اند و همچنین قول دادند خودروهایی که پیش از این به‌دلیل نقص قطعه به‌بازار عرضه نشده بود، وارد بازار شود.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: «در سفرهایی که اخیرا دولتمردان به‌کشورهایی مانند چین داشتند، برای واردات خودروهای برقی و هیبرید رایزنی صورت گرفته است؛ درصورتی که این اقدام تسهیل و تسریع شود می‌توان از آن نیز برای تنظیم بازار استفاده کرد.»

روز سه‌شنبه سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت نیز گفت: «هیچ شرکتی حق افزایش قیمت خودرو را ندارد؛ مگر این‌که این افزایش قیمت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده و همچنین با مجوز شورای رقابت باشد.»

وی همچنین گفت: «اگر در زمان خرید به‌خریدار قیمت اعلام شده باشد، در زمان تحویل هم همان خودرو با همان قیمت باید تحویل مشتری شود و اگر در این زمینه هرگونه تخلفی صورت گرفته باشد حتما وزارت صمت پیگیری می‌کند و سامانه‌ای برای شکایت مردمی راه‌اندازی می‌شود.»

از طرفی، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو از تداوم رکود در بازار خودرو خبر داد و گفت: «درست است که واگذاری خودروهای وارداتی آغاز شده؛ اما تیراژ این خودروها به‌اندازه‌ای بالا نیست که روی عرضه و تقاضای بازار تاثیر چشمگیری داشته باشد.»

وی افزود: «بازار وقتی از عرضه خودروهای وارداتی به‌طور مثبت تاثیر می‌پذیرد که این خودروها در ویترین نمایشگاه‌های خودرو مشاهده شوند؛ نه این‌که به‌طور مثال یکی از شرکت‌های خودروساز چند دستگاه عرضه کند.»

موتمنی تصریح کرد: «رکود کنونی بازار خودرو با این عرضه قطره‌چکانی از بین نمی‌رود؛ بازار همچنان در رکود بوده و عرضه و تقاضا ضعیف است؛ مشتری هم در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.»

کاهش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۸ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۰۹ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۳ میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۴۸۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان برخی خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ و ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۴۵ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۹۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و کیا اپتیما هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =