خودرو تک‌ سرنشین

روز گذشته رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به وجود ۴۰میلیون وسیله‌نقلیه سراسر کشور اضافه کرد: براساس آمار سوخت، تعداد کاربر وسیله‌نقلیه شخصی در برابر وسائل عمومی قابل‌مقایسه نیست و فاصله بزرگی دارد.

سردار هادیانفر با اعلام اینکه از هر ۱۰ وسیله‌نقلیه، هفت خودرو تک‌سرنشین هستند، گفت: استفاده از خودروهای شخصی در زمستان به واسطه سرما افزایش چشمگیر می‌یابد. اما خودروهای تک‌سرنشین تا چه حد در ایجاد ترافیک و آلودگی هوا موثرند؟

تصمیمات شجاعانه برای حل مشکل ترافیک تهران!

مدتی قبل، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران پیشنهاد داد خطوط ویژه برای خودروهای بالای یک‌سرنشین ایجاد شود.

حجت‌الاسلام آقامیری با بیان این که این روزها بحث گره کور ترافیک تهران مطرح است و رسانه‌ها نیز به دنبال تمهیدات شهرداری برای حل این مشکل هستند، افزود: در گذشته طرحی پیشنهاد شد اما بعد از انجام مطالعات اولیه مسکوت ماند. این پیشنهاد عبارت‌ بود از طرح راه‌اندازی خط ویژه برای خودروهای بیش‌از یک‌سرنشین اما متاسفانه مسکوت مانده است. البته در معاونت حمل‌ونقل نیز چنین ایده‌ای مطرح شده بود.

وی با بیان اینکه تهران نیاز به طرح‌های جدید دارد، افزود: باید برای حل مشکل ترافیک تهران، تصمیمات شجاعانه بگیریم چراکه براساس اعلام پلیس راهور بیش‌از ۸برابر ظرفیت معابر تهران خودرو وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر ۸برابر از تولیدات خودرو عقب هستیم، در حالی‌که توان معابر ما همین قدر است.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح یک لاین به خودروهای تک‌سرنشین اختصاص داده می‌شود و لاین‌های دیگر در اختیار خودروهای بالای یک سرنشین است، بیان کرد: براساس آمار پلیس از هر ۱۰ خودرو ۷ دستگاه تک‌سرنشین هستند پس باید عرصه را بر خودروهای تک‌سرنشین تنگ کرده و مردم را تشویق به استفاده مشترک از خودرو کنیم.

از طرفی برخی کارشناسان معتقدند رویه شهرداری‌ تهران به حضور خودروهای تک‌سرنشین دامن می‌زند. فروش طرح ترافیک به خودروها به این معناست که هر کسی پول دارد، می‌تواند تک‌سرنشین یا هرطوری که دلش می‌خواهد وارد محدوده کاهش آلودگی هوا و حتی طرح ترافیک شود و این یعنی شهرداری به بهای کسب درآمد، حاضر است ترافیک و آلودگی را به شهروندان تحمیل کرده که این موضوع، خود سبب کاهش استفاده مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود و هیچ نظارتی بر تک‌سرنشین بودن یا نبودن خودروها وجود ندارد.

هرچند این موضوع تنها مختص ایرانی‌ها نیست و حتی کشورهای اروپایی نیز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ برای نمونه چندی پیش اعضای یک گروه طرفدار حفظ محیط‌زیست در برلین به منظور فرهنگ‌سازی استفاده از خودرو شخصی و کاهش حجم ترافیک دست به اقدام جالبی زدند.

آنها با حمل چارچوب‌هایی به اندازه یک خودرو در خیابان نشان دادند خودروهای تک‌سرنشین چه مساحتی از خیابان را برای جابه‌جایی یک نفر اشغال می‌کنند. البته در این میان استفاده از سیاست‌های تشویقی توسط دولت‌ها هم بسیار موثر است.

به‌عنوان مثال در کشور پرجمعیتی مانند چین، حمایتی که دولت از مشاغل خانگی می‌کند، به مراتب بیشتر از مشاغل دیگر است؛ به عبارت دیگر دولت یارانه‌ای را که قرار است برای انرژی و حتی گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی خرج کند، صرف حمایت از کسب‌وکارهایی می‌کند که در نزدیک‌ترین منطقه نسبت‌به محل سکونت‌ افراد باشند. این موضوع نه‌تنها به صورت مستقیم به نفع کشور خواهد بود؛ بلکه اقتصاد را هم منتفع می‌کند.

لزوم تصویب قوانین بازدارنده

چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی کرمانشاه در این باره گفت: حضور خودروهای تک‌سرنشین در اوج ترافیک عصرگاهی در هسته مرکزی شهر کرمانشاه یکی از موضوعات مهم در ایجاد گره‌هایی ترافیکی کلانشهر کرمانشاه است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

سرهنگ محمد حیدری افزود: ایجاد آلودگی زیست‌محیطی، مصرف بی رویه سوخت، استهلاک خودروها، ایجاد گره‌های ترافیکی، تصادف و ده‌ها معضل دیگر نتیجه استفاده از خودروهایی هستند که یک سرنشین دارند.

رئیس پلیس راهور با اشاره به لزوم تصویب قوانین بازدارنده، تصریح کرد: نقش خانواده‌ها، مراکز آموزشی، دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگ‌ساز، صدا و سیما، رسانه‌ها و شهرداری‌ها در فرهنگ استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش کلیدی و تاثیرگذار است که تصویب قوانین بازدارنده در این خصوص باید به عنوان یک مطالبه عمومی و فرهنگی توسط همگان به‌خصوص متولیان امر دنبال شود.

حیدری همچنین به زمینه‌سازی‌ها برای مقدمه‌سازی فرهنگ عدم‌استفاده از خودروهای تک‌سرنشین اشاره کرد و گفت: توجه ویژه مسئولین در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ایجاد تبلیغات محیطی جاذبه‌دار، تشویق و ترغیب شهروندان برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و برنامه‌ریزی برای سرویس‌دهی به‌موقع، مقدمه فرهنگ عدم استفاده از خودروها به صورت تک‌سرنشین در اوج ترافیک است.

الگوهای نادرست استفاده از خودرو

این روزها در شهری چون تهران که آلودگی هوا نفس کشیدن را دشوار کرده است، اگر خیابان‌های شهر را از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب طی کنید، تا چشم کار می‌کند، انبوه خودروهای تک‌سرنشین را می‌بینید که در خیابان‌ها تردد دارند. در میان انبوه خودروها، این خودروهای تک‌سرنشین، قصد دارند تنها سرنشین خود را به مقصد برسانند! از چهره برخی سرنشینان این خودروها هم استرس و نگرانی ناشی از دیر رسیدن پیداست، استرسی که شاید خودشان بخشی از آن باشند!

عده‌ای از کارشناسان هم می‌گویند بالا رفتن سرانه مالکیت خودرو در میان قشر مرفه جامعه و همچنین عدم توجه مسئولان به برنامه های سالم و مفید فرهنگی و تفریحی، موجب شکل‌گیری الگوهایی نادرست، در استفاده از خودرو شده است.

آمارها نشان می‌دهند که۴۲.۲۳درصد خودروهای عبوری بزرگراه چمران و ۴۲.۸۱درصد خودروهای عبوری بزرگراه مدرس را خودروهای شخصی تک‌سرنشین تشکیل می‌دهد بنابراین تغییر الگو به منظور استفاده عادلانه شهروندان از تسهیلات شهری کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =