منوچهر منطقی

منوچهر منطقی *

سیاستگزاری در خصوص خودروهای برقی، در سه فاز عملیاتی خواهد شد. براساس راهبرد تدوین‌شده، برقی‌سازی در سه فاز واردات برای ایجاد فرهنگ و زیرساخت، بومی‌سازی فناوری طراحی و تولید خودرو برقی با مشارکت‌های داخلی و خارجی و نهایتا برقی‌سازی حمل‌ونقل کشور با تولید ۴۰درصد خودرو برقی و صادرات، انجام خواهد شد.

فاز اول تا انتهای سال ۱۴۰۳ و با اهدافی همچون ایجاد زیرساخت، فرهنگ‌سازی و ترغیب مسئولان در پیشبرد اهداف، برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی، توسعه برقی‌سازی در حمل‌ونقل شخصی و تعیین مشوق‌ها و مدل مالی پیش‌بینی شده است.

فاز دوم تا انتهای سال ۱۴۰۵ عملیاتی می‌شود که از ۹ هدف شامل توسعه مراکز نوآوری در اتصال‌پذیری، اشتراکی و خودران، توسعه مراکز طراحی پلت‌فرم، ایجاد خطوط تولید با همکاری شرکت‌های خارجی و یا بر مبنای توانمندی داخلی، ایجاد سازندگان رده ۱ در خودرو برقی، تدوین مقررات مرتبط با اتصال‌پذیری با وزارت ارتباطات، ایجاد مراکز بازیابی باتری لیتیوم، توسعه زیرساخت‌های علمی در وزارت علوم، ایجاد ظرفیت‌های صنعتی در خورو برقی، و ایجاد راه‌حل میانی برای کاهش مصرف بنزین در خودروهای موجود و تولید جدیدتشکیل می‌شود.

ایستگاه‌های شارژ سریع و کند، شبکه‌های خدمات پس از فروش، تدوین استانداردهای آزمون خودرو برقی، ایجاد زیرساخت آزمون خودرو برقی، ایجاد شهرک های میکروالکترونیک و اجزای برقی خودرو، توسعه مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌های صنایع خودروسازی با همکاران راهبری ازجمله زیرساخت‌های موردنیاز برای تحقق برقی‌سازی صنعت کشور است.

در ادامه با توجه به اینکه برای کلانشهر تهران یک شرکت مشترک بین شهرداری تهران و شرکت مپنا ایجاد شده، برآورد اولیه برای ایجاد ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ سریع و کند برای تاکسی در تهران است که ۳۰درصد این میزان شارژ سریع بوده و تا پایان سال جاری، برای ساخت ۱۵۰۰ ایستگاه شارژ سریع و کند در تهران برنامه‌ریزی شده است. در شهریورماه امسال ۱۵ ایستگاه شارژ(۷۸ دستگاه شارژ تند و کند) نصب شد.

اولویت برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی با توجه به دو رویکرد تحت کنترل بیشتر بودن و استفاده از خودرو برقی تحت شرایط سخت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

آخرین اخبار