باتری خودروهای برقی نیسان لیف

نیسان با همکاری JVCKenwood و 4R Energy، یک ژنراتور قابل حمل را توسعه داده است که از ماژول‌های نجات‌یافته از خودروهای قدیمی Leafs استفاده می‌کند.

این کار با هدف ارائه عمر دوباره به‌باتری‌های مستعمل این خودروهای الکتریکی انجام می‌شود. ژنراتور قابل حمل 14 کیلوگرمی دو ماژول از نسل اول Leaf را ادغام می‌کند و با قیمتی بیش از یک‌هزار یورو در ژاپن به‌فروش می‌رسد. جزئیات مربوط به‌ظرفیت ژنراتور و همچنین امکان ارسال محصول به‌کشورهای دیگر مشخص نیست.

در نگاه اول، دستگاه دارای دو خروجی پرقدرت، دو خروجی USB-A و دو خروجی USB-C، یک خروجی 12 ولت و چیزی شبیه به‌ورودی خورشیدی است. JVCKenwood می‌گوید یک نمونه اولیه از ژنراتور در آوریل 2022 برای عموم منتشر شد و توسعه این ژنراتور برای تبدیل آن به یک محصول انبوه تسریع شده است.

یک ماژول باتری نسل اول نیسان لیف در حالت جدید دارای ظرفیت 64 آمپر-ساعت بود؛ به این معنی که پیکربندی دو ماژول در تئوری می‌تواند ظرفیت کلی 128 Ah را ارائه دهد.

این نشان‌دهنده 28.1 کیلووات-ساعت در ولتاژ اسمی 220 ولت یا 14 کیلووات-ساعت در ولتاژ 110 ولت است. به‌عبارت دیگر دستگاه یک کیلووات برق در ولتاژ 110 ولت مصرف می‌کند. اما از آن‌جا که این‌ها باتری‌های مستعمل هستند، ظرفیت ممکن است کمتر از 128 Ah باشد و زمان لازم برای تخلیه آن‌ها کمتر باشد.

صرف‌نظر از این، جالب است بدانید که حتی اگر خودروهای برقی قدیمی محکوم به‌اسقاط شوند، باتری آن‌ها می‌تواند عمر دومی داشته باشد.

نیسان در سال 2019 اعلام کرد یک وسیله‌نقلیه با طول عمر 10 ساله می‌تواند بازیافت شود و باتری‌های لیف می‌توانند تا 12 سال دیگر عمر کنند. این بدان معناست که یک باتری با ولتاژ بالا دارای طول عمر تئوری 22 سال است؛ خواه در وسیله نقلیه باشد یا انرژی سایر محصولات مصرفی را تامین کند.

به‌گفته این خودروساز ژاپنی، از زمان عرضه این مدل در سال 2010، بیش از 650 هزاردستگاه لیف در سراسر جهان فروخته شده است.

به‌این ترتیب عمر باتری خودروهای برقی افزایش پیدا کرده و راهی برای استفاده دوباره از این باتری‌ها ایجاد شده است. موردی که می‌تواند نیاز یک خانه یا بخشی از وسایل برقی یک خانه را تامین کند.

به‌نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور شاهد عرضه انبوه باتری‌هایی با توان بسیار بالا در خودروها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =