واردات خودرو

به‌گفته مهدی تقدسی شرایط ثبت‌نام در مرحله جدید همانند مرحله اول است؛ با این تفاوت که نیازی به بلوکه کردن وجه در بانک‌ها نیست. همچنین عرضه خودرو به‌متقاضیان جدید از محل مازاد خودروهای وارداتی خواهد بود که خریداری از میان متقاضیان مرحله اول نداشته‌اند

روز گذشته، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که واردات خودروهای کارکرده نیاز به‌تامین ارز از سوی دولت ندارد، گفت: «بر همین اساس لازم نیست که این مساله در بودجه سال آینده دیده شود.»

لطف‌الله سیاهکلی با تاکید بر این مساله که واردات خودروهای کارکرده به‌تامین بودجه دولتی نیاز ندارد، اظهار کرد: «کمیسیون صنایع مجلس اعتقادی به‌تامین بودجه از سوی بانک‌مرکزی برای واردات خودروهای کارکرده ندارد. همین که در چهارچوب یک آئین‌نامه مردم را آزاد بگذارند تا بتوانند خودرو وارد کشور کنند، واردات انجام خواهد شد.»

وی در پاسخ به‌برخی گمانه‌زنی‌ها در رابطه با حذف واردات خودروهای کارکرده از لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: «واردات خودروهای کارکرده به‌تصویب مجلس رسیده و برای اجرا نیازی نیست که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز ‌آورده شود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تاکید کرد: «در زمینه واردات خودروهای نو باید در بودجه مصوبه داشته باشیم تا منابع ارزی آن پیش‌بینی شود.»

از طرفی درحالی که خودروهای وارداتی به‌متقاضیان مرحله اول عرضه شد، بر اساس اعلام مدیر سامانه یکپارچه، دومین مرحله ثبت‌نام خودروهای خارجی نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد.

به‌گفته مهدی تقدسی، شرایط ثبت‌نام در مرحله جدید همانند مرحله اول است؛ با این تفاوت که نیازی به بلوکه کردن وجه در بانک‌ها نیست. همچنین عرضه خودرو به‌متقاضیان جدید از محل مازاد خودروهای وارداتی خواهد بود که خریداری از میان متقاضیان مرحله اول نداشته‌اند.

نگاهی به‌جدول خودروهای عرضه‌شده نشان می‌دهد از میان ۱۱ محصول معرفی‌شده خارجی، به‌جز یک محصول بقیه همگی تولید یا محصول مشترک چین هستند. خودروهای عرضه‌شده در این دور نیز به‌سیاق عرضه‌های گذشته با قیمت پایه در مبادی ورودی عرضه شده‌اند.

برای ۶ مدل از ۱۱ مدل عرضه‌شده قیمت قطعی اعلام شده و ۵ مدل دیگر با قیمت علی‌الحساب عرضه شده‌اند. نرخ نهایی این مدل خودروها برای مصرف‌کننده، با افزودن کلیه هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص به‌قیمت‌ قطعی مشخص خواهد شد و رقم‌های اعلام‌شده در سامانه، قیمت نهایی خودروها نیست.

همچنین بنابر آماری که خودروسازان بزرگ به بورس ارائه داده‌اند و در سامانه کدال منتشر شده، کل تولید محصولات سواری آن‌ها در ۸ ماه امسال ۶۰۹ هزار و ۹۱۲ دستگاه بوده است. با توجه به‌تیراژ ۶۴۲ هزار و ۱۵۸ دستگاهی این سه خودروساز در ۸ ماه مشابه سال گذشته، جمع تولید محصولات سواری آن‌ها حدود ۵ ‌درصد کاهش یافته است.

روز کاهش بهای خودروهای داخلی!

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۴ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۱ میلیون‌تومان، کوییک R اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۵۰ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۷۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۴ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۸۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. بر این اساس قیمت تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای لوکس شاهد کاهش بهای ۱۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

آخرین اخبار